Delivery E-bike: 5 redenen om bezorgscooters in te ruilen voor bezorgfietsen

vrouw met elektrische bezorgfiets

Informatie auteur: dit artikel werd geschreven en/of inhoudelijk gecontroleerd door gecertificeerd autoverzekeringsexpert Ruud de Laat.

Op veel plaatsen zijn ze in korte tijd onderdeel geworden van het reguliere straatbeeld: elektrische bezorgfietsen. Waar gemaksvoedsel voordien werd bezorgd met gemotoriseerde scooters (bromfietsen en snorfietsen), wordt door steeds meer bezorgdiensten gebruikgemaakt van de immens populaire bezorgfiets. Hierbij 5 redenen waarom de elektrische bezorgfiets oftewel e-bike onafgebroken aan populariteit wint:

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…
Vul je kenteken in:

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

1. Veiligheid te allen tijde voorop

Maaltijdbezorgers scheuren relatief vaak met hun bromfiets of snorfiets door drukbevolkte gebieden, hetgeen tot zéér onstuimige en onveilige verkeerssituaties leidt. Bezorgscooters veroorzaken dan ook zesmaal zoveel schades als privéscooters. Bovendien is de kans dat bezorgscooteraars betrokken raken bij een verkeersongeval met fatale afloop buitensporig groot. Ook ligt het gemiddelde schadebedrag maar liefst 75% hoger. (bron)

Kwalitatief hoogwaardige e-bezorgfietsen beschikken over een stabiel ‘oversized’ frame, voorzien van belt-drive riemaandrijving en uitgerust met ‘rollerbrakes’ óf hydraulische velgremmen, waardoor een constante remwerking wordt gegarandeerd. Ze zijn licht van stuk, dus minder impactvol bij botsing. Bovendien is de elektrische trapondersteuning van bezorgfietsen begrensd op 25 kilometer per uur. En de meeste bezorgfietsers dragen ondanks de afwezigheid van een juridische helmdraagplicht tóch een gekeurde fietshelm. Dit alles maakt een zogenoemde ‘delivery e-bike’ beduidend betrouwbaarder en bovendien veiliger in gebruik dan een gemotoriseerd bezorgbrommertje.

2. Bezorgfietsen zijn financieel voordelig

Géén brandstofkosten. Elektrische bezorgscooters kosten zo’n 5.000 euro in aanschaf… Elektrische bezorgfietsen variëren van slechts 500 tot plusminus 2.500 euro. Gaat er iets stuk of raakt er iets versleten? Géén complexe constructies; géén exotische onderdelen. Onderhoud, reparatie en vervangende onderdelen zijn dan ook gunstig geprijsd. Hetzelfde geldt voor de verzekering, want fietsen zijn verzekeringstechnisch gezien gemakkelijker en goedkoper onder te brengen dan scooters… Al zitten hier potentiële haken en ogen aan. (bron)

Vaak is dit alles zelfs inbegrepen in een all-inclusive lease-abonnement waarbij je maandelijks een vast bedrag per fiets betaalt. Bij specialistische bezorgfietsleveranciers kun je namelijk fietsen op maat laten maken in de huisstijl van jouw eigen bedrijf. Véél van deze leveranciers, reparateurs en leaseverstrekkers binnen de bezorgfietsenmarkt hebben bovendien reserve-exemplaren staan om eventuele uitval te kunnen opvangen.

3. Minder weerstand vanuit de leefgemeenschap

Vanwege de bovengemiddelde verkeersoverlast en geluidsoverlast hebben bezorgbusjes, bezorgauto’s en bezorgscooters in relatief korte tijd een zéér slechte reputatie opgebouwd. Waar gemotoriseerd bezorgverkeer wordt dan ook niet bepaald verwelkomd in dichtbevolkte steden, noch in rustige dorpen.

Bezorgfietsen zijn beduidend trager, stiller, smaller, veiliger én milieuvriendelijker dan bezorgbrommers. De overstap naar bezorgfietsen zal dan ook gegarandeerd reputatiewinst opleveren voor jouw bezorgdienst! Minder wrevel, minder klachten vanuit de lokale gemeenschap en minder gedoe. Onderaan de streep zijn bezorgfietsen meer duurzaam, manoeuvreerbaar, gepast én welkom.

4. Geen minimale bestuurdersleeftijd

Voor bestuurders van ‘normale’ bezorgfietsen geldt geen minimumleeftijd. Dus is iemand oud genoeg om te werken? Dan is diegene vanzelfsprekend oud genoeg om op een bezorgfiets te rijden. Althans, op een delivery e-bike mét trapondersteuning waarbij je moet ‘meetrappen’.

Maaltijden bezorgen, mag vanaf 15 jaar, hetgeen scheelt in de loonkosten. Let wel: In weekenden en vakantieperiodes geldt de wettelijk verplichte rusttijd voor vijftienjarigen van 21.00 uur en 07.00 uur. Buiten de vakanties mag een vijftienjarige niet werken tussen 19.00 uur en 07.00 uur.

5. Geen rijbewijsplicht of parkeerproblemen

Voor reguliere bezorgfietsen met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur geldt geen rijbewijsplicht. Dit maakt het relatief gemakkelijk om geschikte fietsbezorgers te vinden. Daarnaast ondervinden fietsbezorgers geen last met parkeren. Fietsen zijn immers op méér locaties toegestaan dan gemotoriseerd bezorgverkeer, waardoor je met de fiets tot aan de deur van het bezorgadres kunt geraken. Bovendien is betaald parkeren overbodig, dus zullen overvolle parkeerplaatsen niet langer vertraging teweegbrengen.

Onderaan de streep is een DeliveryBike, DeliverEbike oftewel E-bike4Delivery een innovatieve, duurzame en kostenbesparende investering. Robuust, duurzaam en onverslaanbaar op relatief korte afstanden! Voor de verzekering van e-bikes kun je het best contact opnemen met jouw leasebedrijf of assurantietussenpersoon.

Let op! Dit artikel werd geschreven door Ruud de Laat van Goedkope Autoverzekering en mag uitsluitend worden gereproduceerd onder vermelding van een do-follow-link naar www.GoedkopeAutoverzekering.nl.