Informatie auteur: dit artikel werd geschreven en/of inhoudelijk gecontroleerd door gediplomeerd verzekeringsexpert Johan Kooijmans.

In sommige gevallen is een autoalarm oftewel verplicht voor de autoverzekering. Dit is afhankelijk van het type auto dat je rijdt.  Is je auto uitsluitend WA-verzekerd, dan ben je niet gedekt tegen autodiefstal en kun je autodieven wellicht proberen te ontmoedigen met een alarmsysteem.

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in...

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

Ben je wél beperkt casco of allrisk verzekerd, dan hangt het exacte uitkeringsbedrag bij diefstaldekking ervan af of jouw autoverzekeraar een cataloguswaarderegeling, nieuwwaarderegeling, occasionwaarderegeling, aanschafwaarderegeling, vervangingswaarderegeling, dagwaarderegeling of afschrijvingsregeling hanteert.

Al met al kan een alarmsysteem in je auto een heleboel narigheid voorkomen. Hieronder lees je álles wat je moet weten over autodiefstallen, autoalarminstallaties, alarmeisen en alarmklassen…

Diefstal van motorvoertuigen in Nederland

In Nederland worden nog altijd véél personenauto’s gestolen. Van jaar tot jaar zie je zowel stijgingen als dalingen. Toch is het aantal (bij de politie gemelde) autodiefstallen tussen 1995 en 2017 overall met 50% gedaald. Desalniettemin werd in 2017 nog altijd 1 op de 1.000 auto’s gestolen, waarvan slechts 40% werd teruggevonden. Bovendien zijn er risicosteden (Amsterdam, Utrecht, Rotterdam e.a.), risicomerken (BMW, Volkswagen, Audi e.a.) en risicoleeftijden (0-4 jaar en 4-8 jaar).

Goed georganiseerde nationaal en internationaal georiënteerde misdaadgroeperingen zijn verantwoordelijk voor 20 tot 25% van alle Nederlandse autodiefstallen. Deze georganiseerde vorm van autodiefstal gaat stééds professioneler (en vaak ook gewelddadiger) te werk, voorzien van hightech vernuftigheden. Stelers, helers, strippers, shredders, inpakkers, transporteurs, vervalsers en afnemers spelen onder één hoedje. Hightech snufjes worden ingezet:

  • Via een slotlezer of turbodecoder wordt het autoslot gedecodeerd en tot een mal gemaakt.
  • Met een sleutelknipper wordt een blanco sleutel ingeknipt en omgevormd tot een identieke kopie.
  • Door een OBD-killer als stoorzender in te zetten, worden startonderbrekers omzeild.
  • Het zendsignaal van ‘keyless entry’ en ‘keyless start’ wordt via een Range Extender draadloos opgevangen, versterkt en doorgestuurd (= ‘relay attack’), waardoor men binnen een minuut kan wegrijden met jouw peperdure bolide, zónder sporen van braak of diefstal
  • En zwak versleutelde codes of ontwerpfouten in de autosleutelchip en foutief gecodeerde of geprogrammeerde startonderbrekers, waarbij slechts een klein stukje van de beveiligingscode wordt benut, maken het autokrakers véél te gemakkelijk.

 

Auto’s zijn tegenwoordig rijdende computers die kunnen worden ‘gehackt’. Een ‘connected’ bolide klinkt tof, maar is ook kwetsbaar. Want hoe meer digitaal contact met de buitenwereld, des te kwetsbaarder voor hackers die feilloos de elektronische weg bewandelen. Nieuwe beveiligingssnufjes worden binnen enkele weken na marktintroductie doorbroken, dus de vraag is niet óf, maar veeleer wannéér een bepaald type beveiligingssysteem wordt gekraakt. (bron + bron + bron + bron)

Continue strijd…

Sinds de Europese binnengrenzen zijn weggevallen, worden veel West-Europese auto’s ‘omgekat’ (middels illegale herregistratie) en geëxporteerd richting het voormalige Oostblok: Albanië, Bosnië en Herzegovina, Hongarije, Kosovo, Macedonië, Montenegro, Polen, Servië en Slovenië. Óf via Estland, Letland en Litouwen doorgevoerd naar Rusland, maar vóóral ook Oekraïne en Wit-Rusland. Óf via zeecontainers naar Afrika: Marokko, Ghana en Togo! (bron)

Niet alleen spiksplinternieuwe en dure auto’s lopen diefstalrisico. Óók goedkopere en oudere auto’s kunnen worden gestolen, bijvoorbeeld om te joyriden, in te zetten voor ramkraken, of te gebruiken als vluchtauto na een overval, liquidatie of aanslag. Ook het stelen van auto-onderdelen is populair; niet alleen lichtmetalen velgen en high-end navigatiesystemen en geluidsinstallaties zijn veelvoorkomende slachtoffers van onderdelendiefstal, maar ook airbags, koplampen, stuurwielen, katalysatoren, autobanden en zelfs motorblokken. En hoe rijkelijker jouw auto versierd is met luxe accessoires, des te groter de noodzaak van een autoalarm en accessoiredekking!

Verzekeringsmaatschappijen maken steeds vaker gebruik van scanauto’s om gestolen auto’s terug te vinden. Daarnaast worden speciale politieteams ingezet en camera’s boven de snelweg gebruikt om verdachte nummerborden te scannen. Ook worden flitsfoto’s gecheckt door het ministerie IenW. En parkeerwachters worden steeds actiever in het opsporen van gestolen en gekloonde auto’s. Er is zelfs een Pokémon Go-achtige spelapplicatie –genaamd Automon– waarmee burgers gestolen auto’s kunnen opsporen. (bron + bron)

Het stelen en helen van complete auto’s wordt zodoende steeds moeilijker; een auto strippen en ‘in stukjes’ verkopen steeds lucratiever. En de schade van een dergelijke autokraak is doorgaans vele malen groter dan de buit die men maakt. En waar ongeveer 1 op de 3 gestolen auto’s wordt teruggevonden, is het terugvindpercentage van onderdelen nagenoeg nihil.

De voordelen van een autoalarminstallatie

poging tot relay attack autodiefstal via keyless entry

Hoe dan ook is een autoalarm geen overbodige luxe, aangezien een alarmsysteem een heleboel (verzekeringstechnische) narigheid kan voorkomen. Allereerst verkleint een alarminstallatie de kans op autodiefstal en auto-inbraak; daarnaast kan toereikende autobeveiliging een fikse premieverlaging opleveren en zélfs vereist zijn voor verzekeringsuitkering na diefstal en inbraak.

Goed nieuws: auto’s met een gecertificeerd beveiligingssysteem worden 74% minder vaak gestolen en na diefstal 62% vaker teruggevonden.

Verplichte alarmklassen voor de autoverzekering

Sluit je een basis WA-autoverzekering af, dan zal een verzekeraar géén veiligheidseisen / beveiligingseisen stellen. Autodiefstal en auto-inbraak worden namelijk niet gedekt onder ‘kale’ WA. Dus wordt je WA-verzekerde auto gestolen of het slachtoffer van inbraak, dan draag jijzelf de gevolgen.

Bij het afsluiten van een WA+ (beperkt casco) of allriskautoverzekering nemen autoverzekeraars wél een aanzienlijk inbraakrisico en diefstalrisico op zich. Vandaar dat men ervan uit wil kunnen gaan dat jij goed op jouw auto past. Als je een dergelijke autoverzekering afsluit, kán de verzekeraar een autoalarminstallatie of aanvullend autobeveiligingssysteem verplicht stellen.

Men zal dan een polisclausule opnemen waarin een specifieke alarmklasse (klasse 1, 2, 3, 4 of 5) verplicht wordt gesteld voor dekking onder de overeengekomen premie. Daarnaast zijn er autoverzekeraars die een premiekorting hanteren indien een autoalarm van een bepaalde klasse is ingebouwd!

Alarmeisen…

Wélke alarmeisen worden gesteld, is afhankelijk van jouw auto en verschilt ook nog eens per verzekeraar. Beveiligingseisen zijn veelal van toepassing bij:

  • Auto’s met een opvallend hoge nieuwwaarde / cataloguswaarde
  • Sportauto’s en sportieve modeluitvoeringen (‘sportuitvoeringen’)
  • Duurdere elektrische of hybride auto’s
  • Oldtimers met een hoge taxatiewaarde
  • Cabrioletten / convertibles
  • Hoge diefstalgevoeligheid / groot diefstalrisico
  • Speciale edities & sterk beperkte oplagen
  • Grote inbraakgevoeligheid / hoog inbraakrisico
  • Terreinwagens & pick-uptrucs (4x4 / 4WD)
  • Mooie nieuwe leaseauto’s
  • Luxere merken als Audi, BMW, Lexus, Mercedes en Volkswagen

 

Mocht er inbraakschade of diefstalschade worden geclaimd op de autoverzekering, maar blijkt er NIET aan de alarmeisen te zijn voldaan, dan kan een aanvullend eigen risico worden gehanteerd of zelfs helemáál niet worden uitgekeerd.

Vooral de nieuwwaarde en leeftijd van een auto zijn bepalend voor eventuele alarmeisen. Auto’s met een leeftijd tot 5 jaar en met een cataloguswaarde vanaf €25.000,- tot €50.000,- moeten nagenoeg altijd voorzien zijn van een klasse 3 autoalarmsysteem.

Soorten autoalarmen c.q. beveiligingsklassen

Er zijn verschillende auto-alarmklassen. De categorisering en certificering van deze alarmklassen staat onder toezicht en controle van Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging (SCM). SCM hanteert SCM-keurmerken en SCM-certificaten voor verschillende alarmklassen. Dit gebeurt veelal in samenwerking met:

  • Kiwa: expert op gebied van testen, inspectie en certificering (TIC)
  • Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (Stichting VbV): een criminaliteitspreventie-initiatief van álle Nederlandse schadeverzekeraars
  • Maar ook de Nationale Politie, ANWB en BOVAG.
  • Voorheen heette SCM nog TBBS en werd samengewerkt met TNO (dus je kán soms nog ouderwetse TBBS/TNO-certificaten tegenkomen)

 

Welk type alarmsysteem jouw autoverzekeraar verplicht stelt, is zéér sterk afhankelijk van de autonieuwwaarde. Een auto zónder beveiligingssysteem staat ook wel bekend als ‘alarmklasse 0’; daarbovenop wordt een vijftal SCM-alarmklassen gehanteerd. Veel verzekeraars eisen een klasse 2- of 3-alarmsysteem vanaf een nieuwwaarde tussen de €30.000,- en €45.000,-

Hierbij een overzicht van de verschillende SCM-alarmklassen, wát elke alarmklasse inhoudt en wánneer een bepaald type autoalarm vereist is…

A. Startonderbreker

Een startonderbreker is het meest basale beveiligingssysteem dat in een auto aanwezig kan zijn. Dit elektronische anti-diefstalsysteem staat ook wel bekend als ‘SCM-alarmklasse 1’. Een ‘klasse 1’ startonderbreker zorgt ervoor dat de auto niet kan worden gestart zónder autosleutel of transponder of handzender. De auto kan dus niet worden gestolen door simpelweg ‘draadjes te verbinden’ en eventueel het stuurslot te forceren.

Een SCM-klasse 1 autobeveiligingssysteem bevat minimaal een dubbele automatisch inschakelende startblokkering. Sowieso een onderbreking van de startmotor en daarnaast een extra blokkering, mééstal op de brandstofvoorziening c.q. brandstoftoevoer. Géén inbraakdetectie en géén alarmering. Bij auto’s die fabrieksmatig van startblokkering zijn voorzien, bevindt deze onderbreker zich standaard op het motormanagement.

Ongeveer 30 seconden nadat de contactsleutel uit het contactslot wordt verwijderd, schakelt een (dubbele) startonderbreker automatisch in, waardoor verbinding van startdraad met accudraad geen zin meer heeft. Bij een startpoging zónder sleutel, blokkeert het startsysteem. SCM typeert een tweevoudige startonderbreker zónder autoalarm als ‘alarmklasse 1’.

Iedere auto die vanaf 1998 binnen Europa is geproduceerd, is standaard voorzien van een dubbele startonderbreker; klasse 1 is zodoende een juridische en verzekeringstechnische vereiste. 

B. Inbraakdetectie met alarmering / sirene

Inbraakdetectie is wat doorgaans met de term ‘autoalarm’ of ‘alarmsysteem’ wordt bedoeld. Deze detectie wordt ook wel ‘alarmklasse 2’ genoemd. ‘SCM-klasse 2’ omvat ‘klasse 1’, maar bevat daarnaast óók een aanvullend beveiligingssysteem, bestaande uit (ruimtelijke) omtrekdetectie… Bij forcering van de autoportieren, de kofferbakklep of de motorkap gaat een auditief / hoorbaar alarm af en gaan de autolampen zichtbaar / optisch flikkeren.

Type 2 autoalarmsystemen komen vooralsnog veruit het vaakst voor. Het harde en schelle sirenegeluid volstaat in veruit de meeste gevallen om een klungelende autodief te verjagen; zéker in combinatie met felle knipperlichten die de aandacht van eventuele voorbijgangers trekken. Het overgrote merendeel van alle autoverzekeraars eist een SCM-gecertificeerde alarminstallatie. Let wel: inbraakdetectie schakelt NIET automatisch in bij het op slot zetten van de auto; dit dient dus handmatig te gebeuren! Doorgaans is geen sprake van een noodstroomvoorziening, en dus wél van sabotagegevoeligheid.

Het betrekkelijke nadeel van oude autoalarmen is dat ze om de haverklap plotseling kunnen afgaan… Een autoalarm dat steeds opnieuw afgaat is meestal het gevolg van een mankement in de computercontrole-eenheid, de sensoren (schakelaarsensoren, druksensoren of bewegingssensoren) óf de batterij.

C. Hellingshoekdetectie

Binnen deze beveiligingscategorie is sprake van een alarmsysteem mét hellingdetectie, beter bekend als ‘SCM-alarmklasse 3’. Het bevat náást het ‘klasse 2’ auto-alarmsysteem óók hellingshoekdetectie en aanvullende sabotagesignalering. Zodra de hellingshoek van jouw auto ook maar enigszins verandert, gaat een hoorbaar en zichtbaar autoalarm af. Dit voorkomt onder meer dat een dief ongestoord je (sport)velgen of wielen steelt door je auto op te krikken en ‘op blokken te zetten’ (= ‘optildetectie’)… Of plaatsneemt in jouw auto, want ook dit is van invloed op helling c.q. hellingniveau.

Bovendien wordt je auto niet volkomen onopgemerkt weggesleept door een sleepauto, op een trailer getakeld of op een wagenambulance of takelwagen getild! De sirene die voor het akoestische alarmsignaal zorgt, is ook nog eens voorzien van een ingebouwde noodstroomvoorziening. De verbinding tussen alarmcentrale enerzijds en alarmsirene anderzijds, verloopt via een gecodeerd signaal. En als de draad die sirene met centrale verbindt, wordt doorgeknipt, zal de noodstroomsirene dus afgaan op de noodvoorziening.

Zelfs al wordt de stroomtoevoer van de accu afgesloten, dan nóg zal de sirene die gekoppeld is aan de hellingshoekdetector gaan loeien.

D. Beperkt voertuigvolgsysteem (VVS)

Een volgsysteem zorgt ervoor dat ná diefstal een systeem kan worden ingeschakeld waarmee de huidige locatie van de betreffende auto kan worden achterhaald. Vandaar de term ‘ná-diefstalsysteem’ oftewel ‘terugvindsysteem’. Deze autobeveiligingsklasse staat ook wel bekend als ‘SCM-alarmklasse 4’ en omvat autobeveiliging van klasse 1 en 2, maar dan inclusief beperkt voertuigvolgsysteem.

Dit type volgsysteem kan via een smartphone-applicatie (‘app’) worden gekoppeld aan een online platform en rechtstreeks verbonden zijn met een particuliere alarmcentrale (PAC-meldkamer), welke op diens beurt in direct contact staat met de landelijke politie. Hiervoor draag je in dat geval maandelijkse abonnementskosten af, welke plusminus 20 euro per maand bedragen.

Zodra jij als eigenaar jouw auto als vermist opgeeft, wordt het GPS-volgsysteem ingeschakeld, waarna de politie kan nagaan wáár ook ter wereld jouw auto zich bevindt.

E. Uitgebreid voertuigvolgsysteem (VVS+)

Een ‘SCM-klasse 5’ autobeveiligingssysteem is identiek aan ‘SCM-klasse 4’, maar het voertuigvolgsysteem is uitgebreider. Het verschil tussen klasse 4 en 5 is dat bij een klasse 5-module het GPS-volgsysteem automatisch wordt geactiveerd zodra het klasse 3-alarm afgaat… Vaak nog vóórdat een autodiefstal is opgemerkt door de auto-eigenaar… Het GPS-volgsysteem wordt dus NIET pas naderhand op verzoek handmatig ingeschakeld, maar direct door de auto zélf. Zodra het autoalarm afgaat (bijvoorbeeld door de hellingdetector), treedt het Track & Trace-volgsysteem op eigen initiatief in werking.

Zodra jouw auto zónder motorcontact in beweging komt, wordt een sabotagemelding naar de meldkamer verstuurd. Ter verificatie zal een meldkamermedewerker telefonisch contact met jou als auto-eigenaar opnemen. Blijkt bij opvolging inderdaad sprake te zijn van diefstal, dan zal ná een officiële diefstalmelding de (lokale) politie en/of een particulier opsporingsbureau (POB) worden ingeschakeld om de auto te vorderen en bij jou —de rechtmatig eigenaar— terug te brengen.

Van alle gestolen auto’s die worden teruggevonden, wordt 90% door de politie achterhaald via een voertuigvolgsysteem. Bij inschakeling van het volgsysteem kan een meldkamer namelijk exact achterhalen waar jouw auto zich bevindt en laten terugvorderen door politie of particuliere opsporingseenheden. Vaak eisen verzekeraars een autoalarmsysteem klasse 4 of klasse 5 bij auto’s die duurder zijn dan €80.000,-.

Een SCM-klasse 4 of 5 systeem is altijd een combinatie van een SCM-klasse 1, 2 óf 3 systeem en een voertuigvolgsysteem. Houd er dus rekening mee dat bij een alarmvereiste van klasse 4 of 5 óók altijd de inhoud van 1, 2 en/of 3 inbegrepen moet zijn; dit wordt helaas niet altijd even duidelijk vermeld. In principe geldt: klasse 3 + klasse 4 = klasse 5.

LET OP: vernieuwd alarmklassensysteem!

Per 1 januari 2015 is het alarmklassensysteem veranderd. Allereerst zijn de SCM-alarmklassen op de schop genomen. Het nieuwe VbV-alarmklassensysteem wordt náást het oude SCM-alarmeisensysteem gebruikt. De hernieuwde VbV/SCM-klassen zien er als volgt uit (bron + bron):

  • VbV/SCM startonderbreker met eigen autorisatie (voordien SCM-klasse 1)
  • VbV/SCM akoestisch alarmsysteem met hellinghoekdetectie, uitgerust met detectoren IN de auto die de startmotor blokkeren c.q. onderbreken (voormalig SCM-klasse 3)
  • VbV/SCM voertuigvolgsysteem (voorheen SCM-klassen 4/5)

 

Bovendien gelden er sindsdien nieuwe regels voor voertuigvolgsystemen, waarbij het VbV/SCM-keurmerk is aangepast. Een voertuigvolgsysteem dient sindsdien uitgerust te zijn met:

  • ‘Jamming Detectie’: blokkeerconditie treedt in en alarmsysteem slaat aan als een autodief het signaal probeert te blokkeren met een ‘GPS-jammer’.
  • ‘Eigen Autorisatie’: digitale beveiliging van extra startonderbreker tégen inbraak van buitenaf met draadloze transponder of handzender op het informatienetwerk van de auto.

 

Let op: verzekeringsmaatschappijen gebruiken de termen ‘klasse 4’, ‘klasse 5’, ‘voertuigvolgsysteem’ en ‘terugvindsysteem’ nog weleens door elkaar; vooralsnog ontbreekt absolute eenduidigheid hieromtrent.

‘Jammer’, ‘Jamming Detectie’ & ‘Anti Jamming Module’

Sinds de nieuwe SCM-regelgeving van 1 januari 2015 moeten voertuigvolgsystemen (voormalige alarmklassen 4 en 5) voldoen aan de TT04-eisen. Sindsdien zijn beide klassen samengevoegd tot één alarmklasse, welke ook wel bekendstaat als “SCM-voertuigvolgsysteem plus jammingdetectie”.

‘Jamming’ oftewel ‘jammen’ betreft het verstoren van GPS-, GPRS- en GSM-communicatie met een elektrisch apparaatje, ook wel ‘jammer’ genoemd. Met een dergelijke GPS-jammer kan een autodief als het ware een elektronisch ‘deken’ over jouw auto draperen. Hiermee wordt de frequentie van het voertuigvolgsysteem geblokkeerd in een straal tot tientallen meters, waardoor de zender van een VVS niet langer verbinding kan maken met de PAC-erkende meldkamer. Als een autodief het VVS-signaal jamt, kan de positie van de auto niet aan de meldkamer worden doorgegeven, waardoor de wagen alsnog kan worden ontvreemd.

Jamming Detectie oftewel jammingdetectie is een nieuwe techniek waarvan élk voertuigvolgsysteem voor de autoverzekering voorzien dient te zijn. Een Jamming Detector is een scanner die een geactiveerde jammer kan waarnemen. Bij een poging tot jamming, wordt (dankzij de jammingdetector) een aanvullende startblokkering c.q. startonderbreker ingeschakeld, die het herstarten van de auto onmogelijk maakt. Indien je auto gejamd wordt, zal de extra startonderbreker moeten worden vrijgegeven via de meldkamer, een app of een draadloze transponder.

Op het SCM/VbV/Kiwa-alarmcertificaat wordt sinds de verplichtstelling van een anti-jammingmodule géén onderscheid meer gemaakt tussen ‘klasse 4’ en ‘klasse 5’. De bij klasse 5 verplichte koppeling met het (af-fabriek) klasse 3-alarmsysteem is dan ook komen te vervallen. Als optie is deze combi natuurlijk nog altijd mogelijk.

Alarmcertificaat: 3 jaar geldig

autokraker die poging doet tot auto-inbraakNagenoeg álle autoverzekeraars stellen beveiligingseisen aan het alarmsysteem van auto’s. Deze veiligheidseisen gelden voor bepaalde auto’s onder bepaalde omstandigheden. Bij schade zal een verzekeraar bewijs willen zien van afdoende c.q. toereikende alarmering. Deze bewijslast bestaat uit het tonen van een SCM/VbV/Kiwa-alarmcertificaat! Bij misplaatsing en of kwijtraking van het alarmcertificaat  kun je doorgaans een bewijs van certificering opvragen. Soms kan de verzekeraar dit zélf inzien of opzoeken.

Een SCM/VbV/Kiwa-certificaat voor het autoalarm wordt afgegeven bij inbouw van een startonderbreker, alarminstallatie en/of volgsysteem door een SCM-erkend inbouwstation c.q. inbouwbedrijf. Een dergelijk beveiligingscertificaat blijft echter NIET oneindig geldig. Voor certificaatbehoud dient het alarmsysteem 3 jaar na inbouw te worden gecontroleerd (en indien nodig gerepareerd of aangescherpt), waarna de certificering wordt verlengd. Daaropvolgend dient élk jaar opnieuw een herkeuring te worden verricht; dus jaarlijks een controle en een nieuw alarmcertificaat!

Autobeveiligingssystemen kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën, namelijk:

  • Af-fabriekssysteem: een af-fabrieksbeveiligingssysteem is een autobeveiligingssysteem dat tijdens fabrieksproductie wordt ingebouwd en door de autofabrikant wordt meegeleverd met de betreffende auto. (bron)
  • After-marketsysteem: een after-marketbeveiligingssysteem wordt pas achteraf (dus ná fabriekslevering) ingebouwd door een inbouwbedrijf. (bron)

 

Certificering…

In beide situaties dient een Kiwa/SCM-geregistreerd bedrijf de werking van het autoalarm te controleren en valideren, alvorens een officieel ‘verzekeringscertificaat’ of ‘inbouwcertificaat’ wordt verstrekt. Een voertuigvolgcertificaat wordt uitsluitend afgegeven als ten minste óók een Kiwa/SCM-goedgekeurde startblokkering aanwezig is. Deze basisbeveiliging dient te worden gecertificeerd alvorens een voertuigvolgcertificaat op een auto wordt verstrekt. Indien men de autobeveiliging goedkeurt en certificeert, plakt men een Kiwa/SCM/VbV-sticker op de autoruit.

Af-fabriekssystemen worden doorgaans niet geleverd met certificaat, maar mocht een verzekeraar hierom vragen, dan wordt dit doorgaans met terugwerkende kracht verstrekt. Als je een auto koopt of verkoopt, is het goed om te weten dat een veiligheidscertificaat op kenteken staat; een nieuwe eigenaar kan het certificaat dus direct gebruiken.

Let wel: Zolang er géén certificaat bij een af-fabrieks autoalarm is verstrekt, ben je in verzekeringstechnisch opzicht niet gebonden aan controles. Mocht je voor de verzekering een certificaat opvragen, dan is 3 jaar nadien echter wél een jaarlijkse controle van het autoalarm vereist voor certificaatbehoud.

Aanvullende veiligheidssystemen & preventietips

Hierbij nog enkele autodiefstalpreventietips en auto-inbraakpreventietips, inclusief additionele autobeveiligingssystemen:

1. LoJack Track & Trace Systeem

LoJack is een ‘na-diefstal’ voertuigvolgsysteem oftewel terugvindsysteem. Het betreft een populair en relatief goedkoop alternatief voor een SCM/VbV/Kiwa gecertificeerd volgsysteem. LoJack is relatief voordelig in aanschaf, installatie en abonnementskosten, maar voldoet bij veruit de meeste verzekeraars NIET aan de wettelijke alarmeisen voor de autoverzekering.

2. BearLock versnellingsbakslot of stuurasslot

BearLock produceert gepatenteerde en volledig geïntegreerde autodiefstalpreventiesloten. Het bekendste BearLock-systeem is een eenvoudig, maar effectief mechanisch versnellingsbakslot / versnellingspookslot ter voorkoming van autodiefstal.

Het systeem wordt permanent verankerd met afbreekbouten en/of afbreekmoeren. Indien de versnelling niet kan worden geblokkeerd, wordt de stuuras of stuurkolom vergrendeld middels een stuurasslot of stuurkolomslot. Aanvullend hierop kan een laadruimteslot oftewel kofferbakslot van worden geïnstalleerd, ook wel bekend als CargoLock.

Dergelijke mechanische autosloten zijn niet verplicht volgens de autoverzekering, maar bieden wél effectief bescherming tegen autodieven.

3. Auto vergeten op slot te zetten…

Voldoet je alarminstallatie niet aan de alarmeisen van de verzekeraar of is het alarmcertificaat van het autoalarm verlopen, dan kan men bij inbraak of diefstal schade-uitkering weigeren. Sowieso keren de meeste autoverzekeraars géén (of slecht beperkte) schade uit als je jouw auto niet op slot hebt gedaan… Of als je de autosleutels in de auto hebt laten liggen… Of als je het alarmsysteem niet (handmatig) in werking hebt gesteld.

4. Home- en carjacking voorkomen!

Carjacking houdt in dat een autodief steelt (of probeert te stelen) op een openbare of private locatie, waarbij bestuurder en/of passagier(s) het slachtoffer worden van bedreiging en/of geweldpleging. Carjackings gebeuren meestal als bestuurders in een stilstaand auto zitten, zojuist instapt of uitstapt, óf noodgedwongen extreem traag moet rijden. De auto-eigenaar wordt onder bedreiging gedwongen diens auto af te staan.

Homejacking oftewel ‘home- en carjacking’ houdt in dat men inbreekt in een woning om autosleutels te bemachtigen, waarna men hiermee het bijbehorende voertuig buitmaakt. In geval van homejacking worden door homejackers/carjackers expliciet dreigementen en/of geweldplegingen ingezet om de autosleutels te bemachtigen. Zodoende omzeilt men het autoalarm volledig.

Carjackings en homejackings zijn deels te voorkomen door met op slot gemaakte portieren te rijden… Nooit onverhoopt uit te stappen bij vreemde of verdachte wegsituaties… Waakzaam te zijn wanneer je zéér traag gaat rijden of tot stilstand komt… Na te gaan of je gevolgd wordt wanneer je naar huis rijdt… Je woning tegen inbraak te beveiligen… En je autosleutels ’s nachts voor het grijpen te leggen, zodat een dief die al binnen is, niet wordt gemotiveerd om je slaapkamer te betreden.

Bij ontvreemding van autosleutels uit een woning zónder gebruikmaking van dreiging of geweld, spreekt men ook wel van garagediefstal.

5. Zelflerend Keurmerk voor af-fabriek alarmsystemen

Een zelflerend keurmerk houdt in dat een alarmfabrikant 3 maanden de tijd heeft om toereikende aanpassingen door te voeren nadat bekend wordt dat een beveiligingssysteem gekraakt is. Gebeurt dit niet afdoende of tijdig, dan wordt goedkeuring (qua keurmerk en certificering van het betreffende autoalarm voor de autoverzekering) ingetrokken.

6. Ongewenste keyless entry & start voorkomen

In geval van ‘keyless entry-kraak’, ‘keyless start-diefstal’ en/of ‘keyless go-roof’ wordt het signaal van een draadloze zender of transponder in de autosleutel ongemerkt opgevangen, gekopieerd, versterkt en doorgestuurd. Zodoende kan men ongeautoriseerd en sleutelloos jouw auto openen en starten.

Afhankelijk van de sterkte van de ontvanger en signaalversterker die men gebruikt, kan dit zélfs door muren heen. Zendsignalen kunnen worden gekaapt zodra je je auto uitstapt, maar ook als je ongestoord in de bioscoop of aan de bar zit. Zowaar vanuit je tuin indien je autosleutels binnenshuis liggen.

Zodoende kan men pijlsnel het autoalarm passeren en volkomen geruisloos je auto stelen, zónder braaksporen, diefstalsporen óf inbraakschade.

7. Kenteken in autoruit graveren

Tegenwoordig kun je je kenteken in je autoruit laten graveren. Dit maakt jouw voertuig een héél stuk minder interessant voor autodieven.

Tot slot kun je maar beter geen tassen, mobiele telefoons, laptops, tablets, navigatiesystemen en andere kostbaarheden zichtbaar in de auto laten liggen. Dit voorkomt dat snel even een autoruit wordt ingetikt of een portierslot wordt geforceerd door een gelegenheidsdief. 

Autoalarm voor de autoverzekering: conclusie

Een verzekeringsmaatschappij kan beveiligingseisen stellen voor wat betreft je auto; zéker als het om een dure, zeldzame of anderszins diefstalgevoelige auto gaat. Je auto moet dan voorzien zijn van veiligheidsmaatregelen die voldoen aan de maatstaven van SCM (Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging). Alle verzekeraars stellen eigen minimale beveiligingseisen; ze kunnen onderling dus sterk verschillen. Je vindt ze terug in de polisvoorwaarden van jouw autoverzekering.

Heb je jouw auto toereikend / afdoende beveiligd, dan krijg je van de autoverzekering uitgekeerd. Wordt je auto ondanks je beveiligingssysteem tóch gestolen, dan kan het echter wél zo zijn dat je een geldig SCM/VbV/Kiwa-certificaat aan je autoverzekeraar moet kunnen tonen. Heb je dit certificaat niet, is het verlopen of is de vereiste beveiliging überhaupt niet aanwezig, dan loop je risico…

  • Géén schade-uitkering: de verzekeraar kan besluiten om helemaal geen schade te vergoeden bij auto-inbraak of autodiefstal. (bron)

 

Vaak gelden voor auto’s ouder dan 4 jaar met een cataloguswaarde tot €75.000,- geen beveiligingseisen. Voor jongere en/of duurdere auto’s kan een uitgebreidere alarmklasse 2, 3, 4 of 5 worden geëist. Overigens zal een verzekeraar meestal niet expliciet naar het certificaat vragen, aangezien men doorgaans weet of bij productie van de auto al een vereist systeem werd ingebouwd.

Tot slot

Let bij het afwegen van een alarminstallatie van een bepaalde alarmklasse op het volgende:

  • Ben je verzekerd tegen autodiefstal of –inbraakschade?
  • Zo ja, staat er een alarmclausule op jouw autoverzekeringspolis?
  • Zo ja, wélk autoalarmtype –dus welke alarmklasse– wordt geëist?
  • Is er een inbouwcertificaat van het vereiste alarm meegeleverd bij de auto?
  • Is het betreffende alarmcertificaat momenteel nog geldig?
  • Zo niet, probeer een verlenging van het beveiligingscertificaat te regelen.
  • Is de lading van een eventuele bestelauto meeverzekerd? Want ook dan is veelal een alarminstallatie vereist.

 

Of andersom beredeneerd: voldoet jouw autoalarm niet aan de verzekeringseisen, besteed dan géén geld aan een dure diefstaldekking en inbraakdekking, aangezien deze toch nooit tot uitkering zal komen. En let op: importauto’s voldoen zelden aan de Nederlandse beveiligingseisen, dus vaak moet je na import alsnog een after-marketalarmsysteem laten inbouwen.

Al met al is er héél veel stof tot nadenken als het aankomt op autoalarmen voor de autoverzekering! Hopelijk heeft bovenstaand artikel de verschillende autoalarmopties inzichtelijk gemaakt!