Informatie auteur: dit artikel werd geschreven en/of inhoudelijk gecontroleerd door gecertificeerd autoverzekeringsexpert Ruud de Laat.

LPG staat voor ‘Liquefied Petroleum Gas’ oftewel vloeibaar petroleumgas: een mengsel van butaangas en propaangas. LPG dient onder meer als brandstof voor auto’s met mengselmotoren; in dat opzicht wordt LPG ook wel autogas genoemd. Een auto die op autogas rijdt, staat ook wel bekend als LPG-auto. Als autobrandstof brengt LPG verscheidene voordelen met zich mee, maar een bekend nadeel is de autoverzekering. Het verzekeren van LPG-auto’s kan namelijk lastig zijn en is relatief prijzig.

Hieronder lees je alles wat je moet weten over het goed én goedkoop verzekeren van een LPG-auto…

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in...

En vind direct een goedkope LPG-autoverzekering!

Zéér voordelig prijskaartje van LPG…

De Nederlandse benzineprijzen en dieselprijzen schommelen de afgelopen decennia enorm. De prijs van benzine schommelt sinds 2000 tussen de EUR 1,00 en EUR 1,90. De prijs van diesel fluctueert sindsdien tussen de EUR 0,75 en EUR 1,55. Onderaan de streep zijn de kosten voor deze twee vaakst voorkomende brandstoftypen enorm hoog…

Vooral als je ze vergelijkt met de prijs van LPG. De LPG-prijs bleef namelijk véél stabieler en varieerde van EUR 0,38 tot EUR 0,94. Daarnaast is LPG beduidend milieuvriendelijker dan diesel en benzine. Zodoende zou het in theorie opvallend voordelig kunnen zijn een LPG-installatie te laten inbouwen in je auto.

Helaas zijn er ook enkele negatieve financiële consequenties verbonden aan een LPG-installatie. Zo is de autoverzekering van LPG-auto’s doorgaans beduidend duurder…

De dure verzekeringspremie van LPG-auto’s…

De verzekeringspremie kan enorm stijgen wanneer je een LPG-installatie in je auto laat bouwen. Hier hebben autoverzekeraars twee belangrijke redenen voor. De eerste reden gaat over het gewicht van de auto. Een auto wordt immers zwaarder als je een LPG-installatie in de auto bouwt. En het gewicht van een auto is voor veel verzekeraars belangrijk bij het bepalen van de WA-verzekeringspremie. Want hoe zwaarder een auto, des te meer schade deze zal toebrengen tijdens een aanrijding.

Daarnaast stijgt de waarde van een auto als er een LPG-installatie in de auto zit. De waarde van een LPG-installatie ligt namelijk rond de EUR 2.000,-. Naast het autogewicht heeft de autowaarde dus ook invloed op de hoogte van de premie. Want hoe waardevoller een auto, des te meer de verzekeraar moet uitkeren bij diefstal of totaalverlies. De geldelijke waarde van de auto beïnvloedt echter NIET de verplichte WA-premie, maar de eventuele vrijwillige (WA+ of allrisk) cascopremie.

Waarde en gewicht zijn dus de twee belangrijkste redenen voor een premiestijging na het inbouwen van een LPG-installatie. Hoeveel de premie precies stijgt, is daarnaast afhankelijk van een aantal andere factoren, zoals de leeftijd, woonplaats en schadevrije jaren van de bestuurder. Gemiddeld genomen, stijgt een autoverzekering met enkele tientallen euro’s per maand door het plaatsen van een LPG-installatie.

LPG & motorrijtuigenbelasting (MRB)

Raar, maar waar: ondanks dat LPG een schonere brandstof is dan diesel en benzine, stijgt de wegenbelasting voor een LPG-auto. Naast een premiestijging van de autoverzekering zal dus ook de wegenbelasting duurder worden na het inbouwen van een LPG-installatie. Dit is deels te verklaren door dezelfde factoren die de autoverzekering duur maken. De hoogte van de motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt namelijk gebaseerd op de volgende factoren:

  • Het gewicht van de auto
  • De brandstof waarop de auto rijdt
  • De mate van milieuvervuiling
  • De provincie waarin je woont

 

Veel mensen denken dat een ‘autogasauto’ véél duurder is qua wegenbelasting, maar dat is ook weer niet per se het geval…

Wegenbelasting besparen dankzij G3 en/of R115

Nagenoeg elke auto die ná 1995 is omgebouwd naar LPG-auto is namelijk voorzien van een 3e generatie (G3) LPG-installatie die qua uitlaatemissie oftewel ‘uitstoot’ beduidend milieuvriendelijker is dan een verouderde G2 of G1. En dat zal een aanzienlijke korting op de wegenbelasting opleveren.

Als jouw LPG-installatie óók nog eens is ontwikkeld en ingebouwd navenant de Europese R115-richtlijn voldoet deze aan de moderne documentatienormen, kwaliteitsnormen én emissienormen. In dat geval ontvang je als LPG-auto-eigenaar op jaarbasis tot wel 350 euro subsidie oftewel MRB-korting! Jouw automerk en autotype moet dan echter wel over een R115-certificaat beschikken… En corresponderen qua vermogen, gewicht en brandstofverbruik.

Gemiddeld genomen, betaal je voor dieselauto’s véél meer wegenbelasting dan voor G3 LPG-auto’s. Wel betaal je voor autogas meer belasting dan voor benzine. Maar aangezien de literprijs voor benzine algauw een euro duurder is dan voor LPG is dit verschil snel terugverdiend.

Alléén als je door toedoen van de gastank nét boven een bepaalde gewichtsklasse terechtkomt, kun je bedrogen uitkomen.      

De inbouw van een LPG-installatie

Naast de mogelijke aanvullende vaste lasten –qua autoverzekering en motorrijtuigenbelasting– kost óók het (laten) inbouwen van een LPG-installatie relatief veel geld. De installatie van een deugdelijke LPG-unit in een doorsnee auto brengt algauw een kostenpost van EUR 2.000,- met zich mee. Gemiddeld genomen, gelden de volgende prijscategorieën:

  • Simpel, traditioneel LPG-systeem: EUR 1.100,- tot EUR 1.250,-
  • G3-gasinstallatie voor 4-cilinder automotor: EUR 1.500,- tot EUR 1.750,-
  • LPG-inbouw van G3-module t.b.v. 6-cilinder motor: EUR 1.800,- tot EUR 2.250,-
  • 3e generatie LPG-installatie inbouwen voor 8-cilinder: EUR 2.200,- tot EUR 2.450,-

 

Nagenoeg elke benzineauto kan worden omgebouwd tot LPG-auto; hetzelfde geldt voor de meeste hybrideauto’s. Let wel: hoe duurder de LPG-auto, des te duurder de casco-autoverzekering.

De levensduur van een autogasinstallatie is ten zeerste afhankelijk van de kwaliteit van de onderdelen die worden toegepast. Maar ook van de deugdelijke installatie en het periodieke onderhoud ervan. Bovendien moet het systeem naar behoren worden ingesteld.

Deze richtprijzen zijn inclusief onderdelen, materialen, manuren en RDW-registratie. Kundige en ervaren LPG-installateurs bieden doorgaans tot drie jaar volledige garantie op een ingebouwd autogassysteem.

Financieel voordeel van LPG? Het omslagpunt qua kilometrage!

Het belangrijkste financiële voordeel van autogas schuilt in de opvallend lage literprijs. Het is dus de brandstofprijs die dit brandstoftype lucratief maakt. Gemiddeld genomen is LPG namelijk één euro per liter goedkoper dan benzine, en dat scheelt een slok op een borrel! In dat opzicht geldt de volgende stelregel: hoe meer kilometers je jaarlijks rijdt, des te voordeliger het is om op autogas te rijden. Niet voor niks dat steeds meer mensen kiezen voor deze goedkopere en schonere autobrandstof.

Auto’s met een bouwjaar tussen 1995 en 2015 die voldoen aan de G3-eis én auto’s vanaf 2015 die voldoen aan de R115-norm krijgen een jaarlijks terugkerende korting tussen de EUR 300,- en EUR 350,- op de motorrijtuigenbelasting oftewel wegenbelasting. (bron + bron + bron) Dit compenseert grotendeels de ‘negatieve’ autogastoeslag op deze houderschapsbelasting, hetgeen het LPG-omslagpunt flink heeft doen dalen.

De aanschaf van of ombouw naar een LPG-auto is dus het voordeligst als je op jaarbasis héél veel kilometers maakt. Echter ligt het gemiddelde omslagpunt voor LPG al rond de 12.000 à 15.000 kilometer per jaar. Autogas kan dus al veel sneller rendabel zijn dan veel mensen denken. 

LPG-auto verzekeren: tot slot…

Let op: LPG is een explosieve brandstof. (bron) Bij normaal gebruik, is autogas volkomen ongevaarlijk, maar je moet er voorzichtig mee omspringen. Dit geldt voornamelijk tijdens het tanken. Dus auto van het contact en vooral niet roken als je LPG tankt.

Het aantal tankstations waar je LPG kunt tanken neemt nog altijd toe. In Nederland zijn dit er ruim 1.700. In Duitsland ongeveer 10.000, Italië 4.500, Frankrijk 1.750, België 550, Spanje 500 en Portugal 350.