Met een buitenlandse auto in Nederland rijden + verzekeren

buitenlandse auto in Nederland

Informatie auteur: dit artikel werd geschreven en/of inhoudelijk gecontroleerd door gecertificeerd autoverzekeringsexpert Ruud de Laat.

Relatief veel mensen zoeken een tijdelijke autoverzekering voor een buitenlands kenteken… Dus voor een buitenlandse auto waarmee ze in Nederland willen rijden. Een buitenlandse auto verzekeren in Nederland kan online. Zodra het Nederlands kenteken bekend is, kun je de betreffende auto namelijk zéér eenvoudig verzekeren. Heb je al een Nederlands kenteken? Of moet de auto nog gekeurd worden?

In het laatste geval kun je met het eendagskenteken naar de RDW-keuring. In beide gevallen is er een passende autoverzekering nodig. Hieronder lees je er alles over het verzekeren van buitenlandse auto’s in Nederland…

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…
Vul je kenteken in:

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

Mag ik überhaupt een auto met buitenlands kenteken hebben?

Ja, in Nederland mag je een auto met een uitheemse kentekenplaat bezitten. Ook mag je hier in een uitheemse auto rondrijden. Hoelang en onder welke omstandigheden je in een uitlands voertuig mag blijven rijden, verschilt echter per situatie. De exacte regels omtrent het gebruik van wagens uit vreemde landen zijn onder meer afhankelijk van:

  • In de Basisregistratie Personen(BRP) van wélk land de kentekenhouder staat ingeschreven.
  • In het kentekenregister van wélk land het buitenlandse kenteken is geregistreerd.
  • Hoelang —dus gedurende wélk tijdsbestek— het uitheemse kenteken in Nederland wordt gevoerd.
  • Of het uitheemse voertuig tijdelijk óf definitief in Nederland blijft…
  • Dient te worden geïmporteerd, al dan niet vanuit een niet-EU-land…
  • Eventueel een RDW-toelatingskeuring dient te ondergaan.

Hierbij de twee belangrijkste situaties waarin het rijden met een buitenlands kenteken in Nederland van toepassing is en onderling van elkaar verschilt, namelijk: als Nederlandse ingezetene en als buitenlander…

Als buitenlander met vreemd kenteken autorijden in Nederland

Rijd je als buitenlandse toerist met jouw buitenlandse auto naar Nederland en blijf je er voor onbepaalde tijd binnen de Nederlands landsgrenzen mee rondrijden? Dat mag! Althans, zolang jouw auto WA-verzekerd is in het land van herkomst. Want in álle EU-landen is de WA-autoverzekering wettelijk verplicht. (bron)

Bovendien mag de geldigheidsduur van jouw inheemse rijbewijs niet verstreken zijn en moet jouw ‘roze papiertje’ qua draagkracht erkend worden in Nederland. Overigens is in sommige landen is naast het eigen nationale rijvaardigheidspapiertje óók een Internationaal Rijbewijs (IRB) vereist om er als buitenlander te mogen autorijden. In Nederland is dat echter NIET het geval.  

Zolang je geen Nederlandse ingezetene bent, is een Nederlandse kentekenplaat dus niet vereist. Sta je zowel in Nederland áls in het buitenland ingeschreven? Dan is de kans groot dat je tóch wegkomt met een buitenlands kenteken, aangezien je kunt aanvoeren dat je in jouw land van herkomst voertuigbelastingen afdraagt.

Er zijn vooral veel Poolse, Roemeense, Bulgaarse en Hongaarse uitzendkrachten die dit risico wensen te nemen. Zij rijden jarenlang met een Pools, Roemeens, Bulgaars of Hongaars kenteken in Nederland, terwijl zij als ingezetene staan ingeschreven in Nederland én in hun land van herkomst. Of het slim is om deze gok te nemen, is echter een tweede…

Als Nederlander met een buitenlands kenteken in Nederland rijden

Ben je vast in Nederland woonachtig? Heb je een vaste Nederlandse woon- of verblijfsplaats? Sta je ingeschreven in de BRP van een Nederlandse gemeente? En beschik jij als Nederlands staatsburger of ingezetene over de Nederlandse nationaliteit? Dan ben je simpelweg verplicht jouw auto met buitenlands kenteken in Nederland laten registreren. Bovendien moet je dan BPM (belasting op personenauto’s en motorrijwielen) en MRB (motorrijtuigenbelasting) afdragen aan de Nederlandse overheid. 

Bij kortstondig gebruik —ééns per jaar, korter dan 2 weken oftewel veertien dagen— kun je vrijstelling van BPM en MRB aanvragen bij de Belastingdienst. Een dergelijke ‘veertiendagenvrijstelling’ kan handig zijn, bijvoorbeeld als je in het buitenland een auto huurt omdat je gestrand bent op een buitenlands vliegveld. Los daarvan bestaat er een werknemersvrijstelling, werkgeversvrijstelling en vrijstelling op basis van internationaal recht. (bron + bron + bron)

In theorie zou je —Nederlander zijnde— onbelast in een buitenlands gekentekend voertuig mogen rondrijden, zolang óók de auto-eigenaar c.q. kentekenhouder van de buitenlandse auto in het betreffende voertuig aanwezig is. Het is namelijk relevant WIE het voertuig in kwestie momenteel feitelijk tot diens beschikking heeft. En zolang de geregistreerde voertuigeigenaar in de auto zit, blijft de beschikkingsmacht bij hem/haar, waardoor zich geen belastbaar feit voordoet. Dat je —in juridisch opzicht— gelijk hebt, betekent echter niet dat de Belastingdienst coulant optreedt; integendeel. (bron + bron)

Blijf je wetmatig óf onwetmatig in een buitenlands gekentekend voertuig rondrijden, dan kan dit je extreem kostbare BPM-naheffingen en MRB-naheffingsaanslagen opleveren, evenals fikse 100%-verzuimboetes.  Vervolgens is het aan jou om te bewijzen dat je NIET fout zit! Een RDW-toelatingskeuring kan in dat opzicht een heleboel overbodige risico’s, kosten en juridische rompslomp voorkomen. (bron)

Buitenlandse auto in Nederland verzekeren…

Of je wettelijk gezien wel of niet met een buitenlandse auto in Nederland mag rijden, is natuurlijk een belangrijk stukje kennis. De autoverzekeringskwestie staat hier echter volledig los van! Dat een bepaalde nationale overheid en rijksbelastingdienst jouw rijgedrag accepteren, zegt immers niets over de voorwaarden die jouw autoverzekering stelt aan jouw autoverzekeringspolis.

Want wat vindt een autoverzekeraar van het feit dat je met een gedekte auto naar het buitenland rijdt? Of dat je met een verzekerde auto stelselmatig of langdurig in het buitenland rondrijdt… Op jouw groene kaart staat exact vermeld in welke landen jouw autoverzekering dekking biedt. Meestal omvat het dekkingsgebied de volledige EU, maar bijvoorbeeld niet Israël, Iran, Rusland en Tunesië.

In sommige landen is het mogelijk om een buitenlandse auto te verzekeren. In Nederlands is dat zelden tot nooit het geval. Het overgrote merendeel van de Nederlandse autoverzekeraars neemt uitsluitend auto’s in dekking met een Nederlands kenteken. In beginsel hanteren álle Europese verzekeraars het beleid dat men uitsluitend ‘eigen’ inheemse voertuigen accepteert.

Tijdelijke autoverzekering voor buitenlandse kentekens

Zodra een buitenlandse auto eenmaal uitgevoerd is naar Nederland heeft het géén geldig kenteken meer. Het is dan van cruciaal belang om een Nederlands kenteken aan te vragen bij de RDW! Is het ingevoerde voertuig onlangs pas ingevoerd? Dan wil je daar waarschijnlijk mee naar een RDW-keuringsstation rijden. Want dáár wordt het voertuig getest om te kijken of die voldoet aan de regels die hier in Nederland gelden. De zogeheten toelatingskeuring…

Om de ingevoerde auto bij het RDW-keuringsstation te krijgen heb je dan een tijdelijke autoverzekering nodig. Die werkt op basis van het eendagskenteken. Met een eendagskentekenverzekering kun je voor één dag WA-verzekerd de weg op.

Nederlandse autoverzekering ná RDW-toelatingskeuring

Je buitenlandse importauto verzekeren in Nederland wordt gemakkelijk zodra het invoertraject afgerond is. Op het verkregen Nederlandse kenteken sluit je dan een passende Nederlandse autoverzekering af.

Eventuele schadevrije jaren die je met een buitenlandse autoverzekering hebt opgebouwd, kun je héél soms meenemen. Schadeloos gereden jaren vanuit een ander EU-land of EVA-land worden doorgaans één-op-één overgenomen. Je moet dan wél een eenduidige en recentelijke Engelstalige verklaring van de buitenlandse verzekeringsmaatschappij kunnen overleggen die niet ouder is dan drie jaar. Met deze schriftelijke verklaring kun je aantonen dat je in het buitenland een x-aantal jaren schadevrij hebt gereden.

Met verklaringen uit andere werelddelen wordt door Nederlandse autoverzekeraars doorgaans niks gedaan… Al komen wij in de praktijk opvallend coulante anekdotische voorbeelden tegen waarbij zelfs Afrikaanse of Koreaanse jaren worden geaccepteerd.