Met ‘dagwaarde’ wordt de huidige marktwaarde van een auto bedoeld. Dus hoeveel een auto in zijn huidige staat en op dit moment marktconform waard is. Het is de prijs die je zou moeten betalen voor het vervangen van de betreffende verzekerde auto door een vergelijkbaar exemplaar: ook wel het vervangingsbedrag oftewel de vervangingswaarde.
Dagwaardes zijn relevant voor de inschatting van de reële aankoopwaarde of verkoopwaarde van een auto. Wil je een auto aankopen of verkopen, dan wil je immers niet te veel betalen of te weinig ontvangen… Maar dagwaardes zijn óók cruciaal bij het tot uitkering komen van een autoverzekering. Het door de autoverzekeraar uit te keren bedrag is dus afhankelijk van de dagwaarde van een verzekerde auto.
In feite is de dagwaarde dus het bedrag dat dient te worden neergeteld voor een soortgelijke vervangende wagen. Hieronder bespreken we hoe de dagwaarde van een auto wordt bepaald en in welke situaties deze waardebepaling relevant is…
Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…En vind direct een goedkopere autoverzekering!
Welke factoren bepalen de dagwaarde van een auto?
De dagwaarde van een auto is niet altijd even gemakkelijk vast te stellen. Als je geen verstand hebt van auto’s kan dit sowieso erg lastig zijn. Toch is het erg belangrijk om de waarde van een auto goed in te schatten. Bijvoorbeeld als je een eerlijke prijs voor jouw auto wilt beuren… Maar ook als je niet te veel wilt betalen voor andermans auto. Hierbij enkele factoren die bepalend zijn voor de dagwaarde van een auto:
- Merk, model & type
- Kilometerstand (aantal afgelegde kilometers)
- Bouwjaar (en dus leeftijd)
- Brandstof (benzine, diesel, elektriciteit of alternatief)
- Transmissie & vermogen
- Algemene staat van onderhoud & onderhoudshistorie
- Gangbaarheid / gewildheid
- Eventuele waardevolle accessoires
- Eventuele oude schades
Dagwaarde óf nieuwwaarde
Héél veel autoverzekeraars hanteren voor hun autoverzekeringen een zogenaamde dagwaarderegeling. Bij totaalverlies van je auto (total loss-verklaring, diefstal e.a.) wordt dan een bedrag uitgekeerd waarmee een auto kan worden teruggekocht die qua gebruiksstaat en marktwaarde vergelijkbaar is met jouw auto zoals direct voorafgaand aan het ongeval.
Er zijn echter óók verzekeraars die een nieuwwaarderegeling oftewel cataloguswaarderegeling hanteren. In dat geval wordt bij totaal verlies of diefstal van je auto een bedrag uitgekeerd waarmee je een spiksplinternieuw exemplaar kunt terugkopen.
Wanneer moet je de dagwaarde van jouw auto weten?
Er zijn verscheidene situaties waarin het raadzaam is om de dagwaarde van je auto te berekenen. Deze omstandigheden zijn als volgt:
A. Autoverkoop: Jij verkoopt jouw auto
De (potentiële) verkoopprijs van een auto hoeft geenszins gelijk te zijn aan diens dagwaarde. Want ben je een gelikte verkoper, dan beur je mogelijkerwijs véél meer. Desgewenst kun je de dagwaarde als richtlijn voor je vraagprijs gebruiken. Een marktconforme richtprijs dus, al dan niet met een stukje ingebouwde onderhandelingsruimte…
B. Auto-aankoop: Jij koopt andermans auto
Koop je een tweedehands auto van een particulier die emotionele factoren laat meewegen bij de bepaling van diens vraagprijs? Dan zou diegene zomaar eens véél meer kunnen vragen dan de feitelijke marktwaarde. Kun jij een objectieve dagwaarde bepleiten? Dan sta je sterk qua onderhandelingspositie en kun je mogelijkerwijs beter afdingen.
Let op: koop je een occasion bij een garage? Dan betaal je doorgaans méér dan de dagwaarde, aangezien garages te allen tijde een winstmarge over opgekochte en ingeruilde auto’s zullen rekenen.
C. Autoschade: Jouw auto heeft schade opgelopen
De uitkering van schadeclaims op iemands autoverzekering wordt vaak gebaseerd op de dagwaarde van de verzekerde auto. Een schade-expert zal de indicatieve autowaarde vóórafgaand aan de schade retroactief beoordelen. Aan de hand van deze indicatie wordt de hoogte van de uit te keren schadevergoeding vastgesteld.
D. Totaalverlies: Jouw auto is total loss verklaard
Wordt jouw auto total loss gereden en omvat jouw autoverzekering géén aanschafwaarderegeling (c.q. occasionwaarderegeling) of nieuwwaarderegeling (c.q. cataloguswaarderegeling)? Dan geldt een dagwaarderegeling, waarbij het verschil tussen twee bedragen wordt uitgekeerd… De dagwaarde van jouw auto vóór het ongeval enerzijds… En de restwaarde van het autowrak ná het ongeval anderzijds.
Het opzoeken of berekenen van de autodagwaarde is dus relevant bij koop, verkoop, schade en totaalverlies!
Dagwaardebepaling door schade-experts…
De dagwaarde van een beschadigd geraakte of gestolen auto wordt vastgesteld door een objectieve schade-expert. Deze onafhankelijke deskundige wordt ingeschakeld door de autoverzekeraar… Van de schuldige partij óf van de getroffen partij:
- Ben je ‘kaal’ WA-verzekerd, dan is voor jouw auto géén schade-expert vereist, aangezien schade aan de eigen auto niet vergoed wordt…
- Ben je daarentegen casco (WA-extra of allrisk) verzekerd, dan betaalt jouw verzekeraar de schade-expert die jouw auto taxeert.
- Schade aan de de auto van een eventuele getroffen wederpartij wordt door de betreffende partij op jouw verzekering verhaald…
- Is er sprake van een schuldige wederpartij, dan kun je de kosten van schade-expertise verhalen op diens verzekeraar.
Mocht vooralsnog onduidelijk zijn wie schuld treft, maar was schade-expertise reeds vereist? Dan kan de onbesliste schuldvraag en betalingsverplichting onenigheid opleveren tussen verzekerden, verzekeraars, expertisebureaus en verhaalschadeservices.
Niet eens met de dagwaardevaststelling?
Heb je een oude auto met veel kilometers op de teller? Maar verkeerde dit ‘oudje’ voorafgaand aan het ongeval nog altijd in absolute topstaat? Dan bestaat de kans dat je voor het uitgekeerde dagwaardebedrag niet écht een vergelijkbare auto kunt terugkopen. Althans, niet in de praktijk. Want ieders oordeel over de (voormalige) onderhoudsstaat van een inmiddels beschadigde auto kan een tikkeltje abstract en subjectief zijn.
Met de dagwaarde-uitkering koop je dan een beduidend krakkemikkiger autootje terug.
Te lage dagwaarde-uitkering? Contra-expertise!
Ben je het oneens met de vaststelling van de dagwaarde door een schade-expert? Dan kun je deze beslissing aanvechten. Wil je je verzetten tegen een schadevaststelling, schadebepaling, schadeafwikkeling of schaderapport? Dit doe je door contra-expertise uit te laten voeren door een gekwalificeerd contra-expert. Let wel: De kosten van contra-expertise komen niet altijd in aanmerking voor vergoeding via de afgesloten autoverzekering. Niet alleen moet er sprake zijn van redelijkheid qua motivatie en onkosten. Bovendien moet contra-expertise gedekt zijn volgens de polisvoorwaarden van jouw autoverzekeraar.
Soms wordt een contra-expert uitsluitend vergoed als een onafhankelijk arbiter bepaalt dat jij gelijk hebt of als achteraf (na arbitrage) blijkt dat je in je recht stond.
Dagwaardebepaling positief beïnvloeden…
Als je van mening bent dat een schade-expert een véél te lage dagwaarde heeft vastgesteld, dan is niet direct een contra-expertiserapport vereist. Soms levert onderling overleg al bevredigende resultaten op. Logischerwijs kun je op subtiele wijze je ongenoegen aankaarten. Hierbij enkele tips:
- Eis een expertiserapport met daarin een duidelijke onderbouwing van het dagwaardebedrag en de hoogte van de uit te keren schadevergoeding.
- Is er eens schuldige wederpartij bij het ontstaan van de geleden schade betrokken? Verstuur dan direct een aansprakelijkstelling om diens autoverzekeraar aansprakelijk te stellen!
- Doe voorafgaand aan de ‘dagwaardetaxatie’ sowieso altijd even een paar snelle en simpele online kentekenchecks.
- Zoek vergelijkbare auto’s via occasionsites om een globaal beeld te krijgen van actuele internetprijzen. Print ze desnoods uit!
- Verzamel bonnetjes: aanschafnota’s, garantiebewijzen, onderhoudsfacturen, et cetera.
- Check vooral ook de huidige koerslijsten…
- Word je niet gehoord, dan kun je rechtsbijstand of een klachtenprocedure via Kifid overwegen.
Hoe meer bewijsstukken je aanlevert, des te groter de kans op een succesvolle herbeoordeling van de autodagwaarde!
Onderhoudsstaat = relevant
En misschien kun je nog indruk maken met een voorbeeldig onderhoudsboekje. Laat een schade-expert altijd zien hoe goed je jouw auto hebt onderhouden. Want een goed onderhouden auto is relatief waardevol en waardevast. Schade-experts zouden deze potentiële toegevoegde waarde dan ook moeten toekennen aan jouw auto…
Is een auto dermate beschadigd dat de voormalige onovertroffen onderhoudsstaat niet meer kan worden aangetoond? Dan zul je je charme in de strijd moeten gooien om de schade-expert hiervan te overtuigen.
Hoe beter jouw beeld van de handelswaarde, prijshistorie en potentiële inruilwaarde van jouw auto, des te sterker je staat en des te beter je voor jezelf kunt opkomen.
Zélf de dagwaarde van jouw auto berekenen…
De dagwaarde van een auto wordt veelal gebaseerd op taxaties en biedingen van experts. Aangezien het hier om een indicatieve waardebepaling gaat, is het onmogelijk om eigenhandig een reële dagwaarde van jouw auto vast te stellen. Je kunt dagwaardes van auto’s dus niet zomaar 1-2-3 zelf uitrekenen. Wél kun je een redelijke inschatting proberen te maken door (de verkoopprijzen c.q. vraagprijzen van) vergelijkbare auto’s op te zoeken op occasionwebsites.
Hierbij valt te denken aan Marktplaats.nl, AutoTrack.nl, AutoTrader.nl, AutoScout24.nl, Gaspedaal.nl, AutoKopen.nl, Speurders.nl, Tweedehands.nl en AutoWereld.nl.
Dagwaarde: daling of stijging?
In principe daalt de dagwaarde van een auto continu. Zodra de allereerste eigenaar van een gloednieuwe auto over de showroomdrempel rijdt, is de waarde ervan al aanzienlijk afgenomen. Vervolgens zal de dagwaarde continu blijven dalen onder invloed van veroudering, slijtage en bovenal kilometers op de teller.
Eventuele beschadigingen en gebreken gaan evengoed ten koste van de dagwaarde.
Waardevastheid van een auto…
Desalniettemin behoudt de ene auto langer zijn waarde dan de andere. Zo bestaan er auto’s die opvallend waardevast zijn. Het gaat dan om populaire modellen en types: véél vraag en beperkt aanbod. Vooral moeilijk verkrijgbare uitvoeringen, speciale edities en zeldzame klassiekers genieten waardevastheid.
Overlappende eigenschappen van héél veel waardevaste auto’s zijn als volgt: klein van stuk, niet te oud, weinig kilometers op de teller, 5-deurs, deukvrij, krasvrij, metallic lak in zwart of grijs, geldige apk-keuring, airconditioning en gunstig navenant de WLTP-norm.
Oldtimers: dagwaardes versus taxatiewaardes
Een exclusieve oldtimer die in topstaat verkeert, kan zelfs een lucratief investeringsobject zijn. Bij het verzekeren van een dergelijke unieke auto wordt overigens niet uitgegaan van de dagwaarde, maar van de heuselijke vervangingswaarde. (bron) De verzekerde som staat in dat geval los van leeftijd. Om een oldtimer WA+ of allrisk te kunnen verzekeren, is overigens een recent taxatierapport vereist.
Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…En vind direct een goedkopere autoverzekering!
En let op: Jouw eigen verzekeraar zal bij schade uitgaan van de taxaties die je indient. Echter zal de verzekeraar van een potentiële schuldige tegenpartij de taxatiewaarde van jouw oldtimer echter niet per definitie gelijkwaardig beschouwen aan de dagwaarde of vervangingswaarde ervan.
In elk geval geldt: Hoe waardevaster een auto, des te langzamer de dagwaarde afneemt. Wat dat betreft zijn exclusieve oldtimers die in optimale staat van onderhoud verkeren extreem waardevast.
Dagwaarde van een auto berekenen: tot slot…
De dagwaarde is de economische waarde van een schade-auto vlák voordat de schade optrad. Het gaat om de nieuwwaarde van een wagen minus een x-bedrag aan waardevermindering. Dit doorlopende waardeverlies wordt bepaald door slijtage, mankementen en inmiddels verouderde technieken…
Dagwaardes zijn in feite geldbedragen die nodig zijn om verzekerde auto’s te vervangen door auto’s van (een) overeenkomend(e) merk, model, type, uitvoering, kwaliteit, algemene onderhoudsstaat en leeftijd. Het gaat hier dus om een indicatie oftewel inschatting van de marktwaarde… En dus niet om de reële verkoopwaarde of feitelijke ‘meeneemprijs’.
De dagwaarde geeft aan wat het ongeveer kost om een vergelijkbare vervangende auto te kopen. Deze indicatieve autowaarde is van belang als je een auto koopt of verkoopt. Maar óók als je schade claimt op je autoverzekering.