Elektrisch rijden is al wat de klok slaat. Naargelang het Klimaatakkoord van 2019 mogen vanaf 2030 uitsluitend nog nieuwe auto’s met een elektromotor worden verkocht. In hoeverre we hiermee onze klimaatdoelstellingen gaan halen, staat ter discussie. Echter wordt de haalbaarheid van dit plan —ondanks wijdverspreide scepsis— door steeds meer partijen als volkomen haalbaar onderschreven. (bron + bron + bron)
Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…Onderaan de streep kleven er naast de vele milieutechnische voordelen óók bepaalde nadelen aan elektrische auto’s. Hieronder bespreken we de voors en tegens van elektrisch rijden…
En vind direct een goedkopere autoverzekering!
Voordeel 1: Elektrisch rijden, is beter voor het milieu
Op dit moment is ongeveer één vijfde van het aantal nieuw-verkochte personenauto’s in Nederland volledig elektrisch aangedreven. Ideaal, want elektrisch rijden is goed voor het milieu. Elektrische auto’s zijn beduidend schoner dan traditionele auto’s die op fossiele brandstoffen rijden.
Let wel: een elektrische auto is geenszins klimaatneutraal. Ze geven zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en stikstofoxiden. Vooral tijdens de productie van accupakketten wordt veel CO2 uitgestoten. Ook de productie van elektriciteit is niet vrij van uitstoot, want veruit de meeste Nederlandse elektriciteit wordt opgewekt door kolen- en gascentrales. Logischerwijs geldt: hoe groener de stroom, des te milieuvriendelijker de elektrische auto.
Over de voltallige levensduur is een elektrische auto drie tot vier keer schoner dan een brandstofauto qua well-to-wheel (WTW) uitstoot. Vooral de accuproductie is milieubelastend; met accurecycling is nog maar héél weinig praktijkervaring opgedaan.
Nadeel 1: Elektrische auto’s zijn duur in aanschaf
Vooralsnog is elektrisch rijden niet zomaar voor iedereen weggelegd, want momenteel is een volledig elektrische (‘fully-electric’ c.q. ‘all-electric’) auto nog opvallend duur in aanschaf. Zelfs tweedehands elektrische wagens behoren geenszins tot de goedkoopste auto’s van Nederland; onder meer doordat ze relatief waardevast zijn. Echter, door de pijlsnelle ontwikkelingen qua elektrische auto’s is de restwaarde voor de nabije toekomst relatief onzeker.
Een instapmodel ‘stekkerauto’ oftewel ‘batterijauto’ kost algauw 20.000 tot 30.000 euro. Voor de luxere uitvoeringen van de TESLA Model Y en Model X betaal je al snel tussen de 50.000 en 100.000 euro. En wil je een Tesla Model S Caviar Excellence, dan tel je daarvoor 250.000 euro neer. Maar laten we eerlijk wezen; een nieuwe Ferrari of Lamborghini begint pas rond die koers. Wat dat betreft kun je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt.
Gemiddeld genomen, kostte een elektrische auto in 2018 nog 75.000 euro. In 2019 daalde de gemiddelde aanschafprijs naar 55.000 euro. In 2021 is dit nog maar 44.500 euro. Naar schatting zullen elektrische sedans en SUV’s rond 2026 nét zo duur zijn als hun respectievelijke equivalent die op fossiele brandstof rijdt. De verwachting is dat elektrische auto’s vanaf 2027 zelfs goedkoper zullen zijn dan vergelijkbare benzineauto’s. (bron + bron + bron + bron)
Elektrische auto’s zijn op dit moment dus nog behoorlijk duur in aanschaf. Van jaar op jaar jan echter een explosieve afname worden gezien in deze aanschafwaarde.
Voordeel 2: Elektrisch rijden is goedkoop per kilometer
Fossiele brandstof is duur. Euro 95 kost algauw 1,75 euro per liter; de literprijs van Euro 98 stijgt soms boven de 2 euro uit. Zelfs voor diesel betaal je richting de 1,50 euro per liter. Al met al is 75 euro voor een volle tank geen zeldzaamheid.
Bij een elektrische auto kun je kiezen voor thuisladen, publieke laadpunten of snelladers. Gemiddeld genomen, kost elektrisch rijden zo’n 6 eurocent per kilometer aan elektriciteit. Ter vergelijking… LPG kost gemiddeld 7 cent per kilometer; diesel 8 cent en benzine 14 cent. Logischerwijs schommelen deze kosten continu, maar verhoudingsgewijs is en blijft elektrisch rijden veruit het goedkoopst. Indien je uitsluitend aan huis laadt, bespaar je op jaarbasis al snel de helft ten opzichte van benzine.
Dankzij de elektromotor gaat een elektrische auto ook nog eens gepaard met beduidend lagere onderhoudskosten. Elektromotoren bevatten namelijk véél minder bewegende onderdelen dan klassieke verbrandingsmotoren, waardoor er amper slijtage optreedt.
Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…Elektrische automobilisten genieten —afhankelijk van de actuele overheidsregels en subsidieregelingen— ook nog eens zwaarwegende fiscale voordelen qua bijtelling, motorrijtuigenbelasting en aanschafbelasting. Tot slot zijn er soms uitzonderlijk gunstige fiscale leaseopties voor elektrische auto’s voor handen.
En vind direct een goedkopere autoverzekering!
Nadeel 2: Beperkte actieradius van elektrische auto’s
De actieradius van elektrische auto’s wordt alsmaar beter, maar is bij lange na niet optimaal te noemen. Op een vol accupakket van een elektrische auto kan gemiddeld tussen de 100 en 500 kilometer worden gereden. Een beetje benzineauto met een doorsnee tankinhoud en brandstofverbruik rijdt algauw 750 kilometer op een volle tank. Daarnaast duurt laden vele malen langer dan tanken; tot maar liefst 8 uur!
Overigens kunnen de beperkte actieradius en laadopties van een elektrische auto ‘range anxiety’ teweegbrengen. Dit is de angst om een bepaalde bestemming niet —of niet op tijd— te halen, hetgeen niet bepaald bevorderlijk is voor een relaxte autorit. (bron)
Voordeel 3: Elektrische auto’s zijn fluisterstil
Hoewel het tot gevaarlijke verkeerssituaties kan leiden met fietsers en voetgangers is de fluisterstilheid van een elektrische auto heerlijk rustig voor de bestuurder. En natuurlijk ook voor mensen die vlakbij een drukke autoweg of autosnelweg wonen.
Nadeel 3: Beschikbaar oplaadpunt vereist
Een tankstation vind je tegenwoordig op zo’n beetje elke straathoek. Dit geldt echter niet voor oplaadpunten. Doordat het aantal elektrische auto’s véél sneller toeneemt dan het aantal oplaadpunten worden beschikbare laadpalen alsmaar schaarser. Zodoende is het lang niet altijd vanzelfsprekend om het accupakket van jouw elektrische auto te kunnen opladen. Een eigen laadpaal aan huis scheelt natuurlijk een heleboel, maar een dergelijk laadpunt kost al snel 600 tot 2.000 euro.
Elektrisch rijden: tot slot…
Een relatief nieuw inzicht is dat er ruim twee keer zo vaak schade wordt gereden met een elektrische auto als met een traditionele brandstofauto. Dit blijkt uit de meest recente schadecijfers van Voogd & Voogd Verzekeringen. (bron)
Uit onderzoek van Transport & Mobility (een spin off van KU Leuven) zou blijken dat elektrische auto’s nauwelijks minder fijnstof zouden genereren dan moderne benzineauto’s. Er zijn echter evengoed publicaties die keihard inhakken op dit onderzoek. (bron)
Tot slot zou asfaltwegdek veel sneller slijten door elektrische auto’s vanwege het aanzienlijke gewicht van de accupakketten. (bron) Wat dat betreft is het merkwaardig dat er in ieder geval tot 2024 géén motorrijtuigenbelasting (MRB) hoeft te worden betaald voor volledig elektrische auto’s. Deze ‘wegenbelasting’ werd immers in het leven geroepen om aanleg en onderhoud van het Nederlandse wegennet te kunnen blijven financieren. Ervaring zal leren in hoeverre het huidige wegdek berekend is op 100% elektrische auto’s… (bron + bron)
Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…Al met al kunnen we niet om elektrisch rijden heen. Vroeg of laat zal iedereen aan een elektrische auto moeten. De vraag is wat gunstiger uitpakt: nú of pas over ettelijke jaren.
En vind direct een goedkopere autoverzekering!