Informatie auteur: dit artikel werd geschreven en/of inhoudelijk gecontroleerd door gecertificeerd autoverzekeringsexpert Ruud de Laat.

Wist je dat de premies van autoverzekeringen binnen één en dezelfde straat flink kunnen verschillen? Dit is een feit. Dat er een premieverschil zou bestaan tussen mannen en vrouwen is daarentegen een fabel. Wat zijn de meest voorkomende feiten en fabels ten aanzien van autoverzekeringen? Wij zetten ze hieronder voor je op een rijtje.

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in...

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

Autoverzekeringsfabels: fabels & onwaarheden

Hierbij zeven van de meest hardnekkige fabels ten aanzien van autoverzekeringen…

1. Je autoverzekering stopt automatisch bij de verkoop van de auto

Dit is niet waar. Als jouw auto overgaat op een nieuwe eigenaar, wordt het kenteken overgeschreven op diens naam, waardoor de tenaamstelling een feit is. Je moet echter zélf jouw autoverzekering nog opzeggen, duit gebeurt NIET automatisch. Overigens kan de nieuwe eigenaar van de auto jouw verzekering evenmin overnemen. Hij/zij zal dus een eigen autoverzekering moeten afsluiten voor de betreffende auto.

Je zult dus eigenhandig en op eigen initiatief jouw autoverzekering moeten overzetten op een eventuele nieuwe c.q. vervangende auto. Als je (nog) geen andere auto hebt gekocht, kun je de verzekering tijdelijk stopzetten.

2. Mannen betalen méér premie dan vrouwen

Ook dit is onwaar. In het verleden gaven verzekeraars nog weleens autoverzekeringskortingen aan vrouwelijke automobilisten. Sinds 2011 mag een verzekeraar echter géén verschil meer maken in autoverzekeringspremies op basis van geslacht, aangezien dit wordt aangemerkt als geslachtsdiscriminatie en seksisme. De premie van een autoverzekering voor mannen is dus exact even hoog als dezelfde verzekeringspremie voor vrouwen, al kunnen ándere factoren dan geslacht wel tot onderlinge verschillen leiden.

3. De groene kaart is verplicht in Nederland

Dit gegeven behoort tot de hardnekkigste fabels der autoverzekeringen… De groene kaart is het bewijs dat je voertuig verzekerd is: het verzekeringsbewijs van jouw motorvoertuig. Deze kaart ontvang je van je verzekeraar nadat je een autoverzekering hebt afgesloten. Hoewel dit héél vaak wordt gedacht, is het niet verplicht deze groenkleurige kaart bij je te hebben als je de openbare Nederlandse weg op rijdt. Het kan echter wel raadzaam zijn, voornamelijk als je op autovakantie naar het buitenland plant. In sommige (Europese) landen moet je de groene kaart overigens WEL bij je hebben; neem deze dus mee op reis.

4. Geen dekking zonder winterbanden

In Nederland is het hebben van winterbanden niet verplicht. Mocht je dus onverhoopt schade rijden in winterse omstandigheden, dan wordt deze schade gewoon vergoed. Zélfs als je geen winterbanden onder de auto hebt zitten… Let op: Mocht autoschade het gevolg zijn van aantoonbare nalatigheid of achterstallig onderhoud, dan kan schadedekking en schadevergoeding door de autoverzekering wél worden geweigerd. Dit geldt soms óók voor klapbandschade

5. Ruitschade claimen, kost je schadevrije jaren

Veel mensen zijn bang dat het claimen van ruitschade invloed heeft op hun opgebouwde aantal schadevrije jaren. Dit is echter NIET waar. Het claimen van ruitschade heeft géén invloed op je schadevrije jaren. Sterretjes en barstjes in de autoruit behoren tot de vaakst voorkomende vormen van autoschade (goed voor plusminus 30% van alle schadeclaims op WA met ‘ruit’ oftewel ruitdekking). Daarnaast kun je er niks aan doen als er een steentje tegen je voorruit ketst; je kan dus niet spreken van ‘eigen schuld’.

Tot slot is het óók in het voordeel van verzekeraars als een sterretje of barstje in de voorruit zo spoedig mogelijk wordt gerepareerd: liefst vóórdat de ruitschade verder escaleert en fikse kosten met zich meebrengt. Want een ruithersteller of ruitspecialist kan een kleine ruitbeschadiging gemakkelijk en goedkoop herstellen met een simpele ingreep: vocht en lucht verwijderen; onder hoge druk kunsthars injecteren; met uv-licht de hars uitharden; polijsten en hupsakee. Jij blij, ruitreparateur blij, verzekeraar blij.

Je schadevrije jaren, no-claimkorting en autoverzekeringspremie blijven gewoon intact als je een ruitreparatie laat vergoeden door je autoverzekeraar. Bij volledige ruitvervanging betaal je doorgaans een bijdrage van 50% van je eigen risico.

6. Als 17-jarige mag je autorijden, dus ook een auto verzekeren

Je kunt inderdaad als 17-jarige je rijbewijs halen. Toch is dit iets héél anders dan op eigen naam een autoverzekering afsluiten. Er moet echter altijd een meerderjarige coach naast je zitten tijdens het autorijden. Aan een dergelijke rijbegeleider of rijcoach worden verscheidene eisen gesteld. (bron) Als minderjarige mag je sowieso NOOIT een kenteken op jouw eigen naam zetten. Je zult hier altijd je coach bij moeten vermelden. Dat je als 17-jarige zelfstandig mag autorijden, is dus een fabeltje.

7. Zonder geldige APK mag je niet rijden

De Algemene Periodieke Keuring (APK) is wettelijk verplicht. Het kan echter voorkomen dat je vergeet je auto APK te laten keuren. Mag je dan nog rijden? JA! Je hebt twee maanden de tijd om te zorgen dat je auto alsnog APK-gekeurd wordt. In die twee maanden mag je nog rijden zonder een bekeuring (RDW-boete) te krijgen. Ná deze twee maanden mag je uitsluitend in uitzonderlijke gevallen nog rijden in de ongekeurde auto. De kans dat je een boete krijgt, is aanzienlijk. Ook deze behoort tot de meest hardnekkige fabels binnen het autoverzekeringswezen.

Autoverzekeringsfeiten

Hierbij een zestal feiten ten aanzien van de autoverzekering die (ten onrechte) niet door iedereen worden geloofd:

1. Een verzekeraar hoeft niet iedereen te accepteren

Een verzekeraar is niet verplicht elke willekeurige persoon als autoverzekeringsnemer te accepteren. Je kan dus geweigerd worden voor de autoverzekering. Dit gebeurt dan wel op goede en geldige gronden… Zo kan er weigering van een autoverzekeringsaanvraag plaatsvinden als een autoverzekeraar ziet dat je een te groot verzekeringsrisico vormt. Bijvoorbeeld omdat je in het verleden meerdere schades hebt gereden, een rijontzegging hebt gehad, in de min staat qua schadevrije jaren, een strafrechtelijk verleden hebt of verzekeringsfraude hebt gepleegd.

2. Je autoverzekeringspremie is mede afhankelijk van je leeftijd

Dit is absoluut waar. Jongeren en ouderen betalen méér premie voor hun autoverzekering dan mensen van middelbare leeftijd. Oudere automobilisten, maar vooral ook jonge bestuurders, vormen namelijk een risicogroep. Jongeren hebben namelijk weinig rijervaring en nog niet of nauwelijks schadevrije jaren opgebouwd. Bij ouderen is gebleken dat ze vaker schades rijden met lichamelijk letsel tot gevolg. Dit uit zich in een premietoeslag voor zowel jongeren als ouderen.

3. Jongeren (tot 24)  betalen een hoger eigen risico

Jammer genoeg behoort dit gegeven NIET tot de fabels omtrent autoverzekeringen. Jongeren tot 24 jaar betalen een beduidend hoger eigen risico. Door hun beperkte rijervaring en assertieve rijstijl vormen zij een verhoogd verzekeringsrisico. Deze risico-inschatting van beginnend bestuurders onder de 24-jarige leeftijd is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

4. Geen premie betaald? De autoverzekering kan worden stopgezet

Als je te lang wacht met het betalen van je autoverzekeringspremie, kan de verzekeraar de autoverzekering eenzijdig stopzetten. Een dergelijk royement wegens wanbetaling kan al gebeuren bij een betalingsachterstand van 30 dagen. Je bent dan tijdelijk niet verzekerd en mag dan ook niet autorijden in de betreffende onverzekerde auto.

5. Verschillen in premie op basis van woonplaats of postcode

Door verzekerden in sommige steden of wijken wordt relatief veel geclaimd. Zodoende kunnen autoverzekeringspremies afwijken per stad en zelfs per wijk. De premieberekening heeft overigens ook te maken met hoe hoog het risico op ongelukken in een bepaalde woonplaats is. Zelfs per straat kan de verzekeringspremie verschillen. In grote steden zie je vaak lange straten. Hierdoor kan het risico aan het ene uiteinde van de betreffende straat zelfs anders zijn dan aan de andere kant.

6. Goedkopere autoverzekering door slipcursus

Jongeren vormen een risicogroep voor autoverzekeraars omdat een jongere nog niet veel tijd heeft gehad om rijervaring op te doen en schadevrije jaren op te bouwen. Een slipcursus zou kunnen worden beschouwd als een spoedcursus ongevallenpreventie. Door het volgen van een slipcursus zou het aantal schades dat een jongere op jaarbasis rijdt dus best weleens kunnen dalen. Om die reden bieden sommige autoverzekeraars premiekortingen voor jongeren die een slipcursus hebben afgerond.

Tot zover de meest halsstarrige feiten en hardnekkigste fabels omtrent autoverzekeringen. Hebben we die toch mooi voor eens en altijd de wereld uit geholpen. 🙂