Ben jij een autobezitter onder de 25-jarige leeftijd en wil jij direct weten bij welke autoverzekeraar jij als jongere het goedkoopst uit bent? Voer het kenteken van jouw auto in op de nummerplaat hieronder en vind direct de voordeligste aanbieder!
Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…En vind direct een goedkopere autoverzekering!
Je bent voor verzekeraars een beginnend bestuurder als je onder de 25 jaar oud bent. Hierdoor betaal je vaak meer premie omdat je minder rijervaring hebt. Daarnaast is het lastig om als beginnend bestuurder een ‘snelle auto’ te verzekeren. Het gaat hierbij hoofdzakelijk om zware auto’s met véél vermogen…
Zulke auto’s vormen namelijk een relatief groot risico voor verzekeraars. Er bestaat een maximum voor het aantal pk (paardenkracht) en kW (kilowatt) voor beginners. In deze blog laten we zien waarnaar verschillende verzekeringsmaatschappijen kijken bij het bepalen van de acceptatie van een auto en hoeveel vermogen een auto mag hebben.
Grens qua kW voor beginnend bestuurder
Zeker voor een beginnend bestuurder is het lastig een auto te verzekeren met veel motorvermogen. Het vermogen kan aangeduid worden in kW (kilowatt). Hiermee bepaalt de verzekeraar dan ook de bovengrens voor het vermogen dat een auto mag hebben. Vaak zien we een maximaal vermogen van 100 kW voor bestuurders onder de 25 jaar. Ter verbeelding: een Fiat 500 heeft een maximaal vermogen in kW van 62,5.
Bij bestuurders van boven de 24 zijn soepelere vermogensregels van toepassing. Zij vormen dankzij hun hogere leeftijd en ruimere rijervaring namelijk een minder groot risico voor verzekeringsmaatschappijen. Er wordt vanuit gegaan dat zij minder snel schade zullen rijden met een auto met veel vermogen.
Toch kijken verzekeraars niet alleen naar het aantal kW. Bij de beoordeling of een auto geaccepteerd kan worden, worden naar méér factoren gekeken.
Acceleratie & relatief vermogen van de auto
Er wordt overigens niet alleen naar het aantal kW van het vermogen van de auto gekeken. De acceleratiesnelheid wordt ook meegenomen in de afweging. Dit is de tijd die nodig is om de auto van 0 naar 100 kilometer per uur op te laten trekken.
Bij de autoverzekering van Avéro is bijvoorbeeld een acceleratie van 8 seconden de limiet. Als je auto sneller is dan dat, vorm je een te groot risico voor deze verzekeraar. Naast deze snelheid speelt ook het relatief vermogen een rol. Dit is de verhouding tussen het vermogen van de motor en het gewicht van de auto. Een zwaardere auto zal namelijk vaak ook meer vermogen hebben.
Door naar het relatief vermogen van een auto te kijken, mogen zwaardere auto’s méér motorkracht hebben dan lichte autootjes.
Autoverzekering online vergelijken
Om te kijken of je als beginnend bestuurder in aanmerking komt voor een verzekering met jouw specifieke autotype kun je een premieberekening maken. Op basis van gegevens zoals je geboortedatum en het kenteken van je auto kun je gemakkelijk zien of jouw auto te veel motorvermogen heeft.
In de betreffende berekening kun je daarnaast ook de kosten zien voor de autoverzekering. Deze kunnen relatief hoog zijn. Beginnende bestuurders betalen immers meer premie omdat ze voorlopig nog een vergroot risico vormen. Daarnaast is er minder verzekeringsaanbod voor beginnend bestuurders.
Mocht je nergens een verzekering kunnen vinden voor de auto die jij rijdt, dan kun je terecht bij verzekeringsmaatschappij De Vereende. Zij accepteren namelijk ook jongeren met auto’s die over extreem veel vermogen beschikken.
Wat is een geschikte auto voor jongeren?
Hoe dan ook kán een te groot vermogen problemen opleveren bij het verzekeren van een auto. Daarnaast kost de verzekeringspremie meer. Als je kiest voor een lichte auto qua vermogen en gewicht, ben je dus goedkoper uit. Vaak zijn dit de iets minder sportieve auto’s, hetgeen zich doorgaans óók nog eens vertaalt in de aanschafprijs en onderhoudskosten. Tenslotte verbruikt een minder snelle auto minder brandstof, dus ook dát scheelt!
Een lichte auto met relatief weinig werkvermogen is al met al een financieel voordelige keuze voor de autoverzekering. Des te meer voor jongere bestuurders met weinig rijervaring.