In het verleden zijn er enkele speciale autoverzekeringen voor vrouwen op de markt verschenen (en weer verdwenen). Hieronder bespreken we de voordelen, nadelen en misvattingen omtrent zulke specialistische autoverzekeringen voor vrouwelijke automobilisten en autoverzekeringnemers…
Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…En vind direct een goedkopere autoverzekering!
Autoverzekering: speciaal voor vrouwen
Er zijn nogal wat vooroordelen die sinds jaar en dag de ronde doen omtrent vrouwelijke rijvaardigheid en vrouwelijk rijgedrag. Onderaan de streep komt het erop neer dat ze totáál niet kloppen. Over het algemeen houden vrouwen zich namelijk beter aan de verkeersregels. Daarnaast claimen dames gemiddeld genomen minder grote schadebedragen op hun autoverzekering. Het is bovendien geenszins zo dat vrouwen beduidend vaker schade rijden dan mannen; het verschil van 0,3% is nauwelijks noemenswaardig en in statistisch opzicht volkomen verwaarloosbaar. (bron)
Het is dan ook niet voor niets dat autoverzekeraars maar al te graag vrouwen onder hun hoede nemen. Vandaar de exclusieve vrouwenautoverzekeringen die af en toe de kop opsteken…
Wat maakt een vrouwenautoverzekering uniek?
Autoverzekeringen speciaal voor vrouwen… Vooral in markteconomisch en marketingtechnisch opzicht is dit een interessante niche. De term ‘vrouwenautoverzekering’ insinueert immers dat dit type autoverzekering bepaalde pluspunten voor vrouwen met zich meebrengt… Nadrukkelijke voordelen ten opzichte van ‘normale verzekeringsproducten’… Kwaliteiten die je als vrouw NIET terugvindt in en ondervindt aan een ‘reguliere autoverzekering’.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een jongerenautoverzekering, seniorenautoverzekering en startersautoverzekering. Men richt zich hiermee op een specifiek publiek, hetgeen de indruk wekt dat er grondig over de behoeften, wensen en verwachtingen van deze beoogde doelgroep is nagedacht. En dat dit overduidelijk en moeiteloos kan worden teruggezien in het aangeboden verzekeringsproduct. In de praktijk viel het onderscheidende vermogen en unieke karakter van speciale autoverzekeringen voor vrouwen echter maar al te vaak vies tegen.
Dus waarin onderscheidt de exceptionele autoverzekering voor vrouwen zich dan precies van élke andere willekeurige autoverzekering? Hierbij de potentiële voordelen…
Concrete voordelen van de vrouwenautoverzekering
Onderaan de streep berustte de vrouwenautoverzekering maar al te vaak op nietszeggende marketingslogans en vaag omlijnde missieomschrijvingen. Toch brachten sommige vrouwenautoverzekeringen aanschouwelijke voordelen met zich mee. Hierbij valt te denken aan:
- Handtasverzekering als bijdekking op de vrouwelijke personenautoverzekering: werd je handtas uit je auto gestolen, dan was zowel de tas als diens inhoud tot maximaal EUR 750,- meeverzekerd.
- Maar liefst drie jaar nieuwwaarderegeling voor spiksplinternieuwe auto’s en twee jaar aanschafwaarderegeling voor occasions.
- Gratis slipcursus, hetgeen bij sommigen de negatieve insinuatie en interpretatie wekte dat vrouwen méér baat zouden hebben bij een antislipcursus dan mannen.
- Opvallend lage maandpremies; tot wel 50% lager dan bij de ‘normale’ concurrent.
- Een beduidend lager of zelf helemaal géén eigen risico.
Autoverzekeraars gaven voordien nog weleens gratis cadeaus weg bij het afsluiten van nieuwe autopolissen. Bijvoorbeeld een dashcam of een navigatiesysteem. Mogelijkerwijs zouden vrouwen nóg gevoeliger kunnen zijn voor dit soort weggeefacties dan mannen.
Tegenwoordig zijn de provisies en marges op autoverzekeringen zodanig summier dat dergelijke gulheid niet langer van toepassing is. Het fenomeen van een gratis cadeau bij een autoverzekering is dan ook zéér zeldzaam geworden. Bovendien wordt het onderaan de streep op de één of andere manier doorgerekend in de premie.
Voor de beeldvorming zetten we hieronder enkele (voormalige) vrouwenautoverzekeringen uiteen…
1. Onna-onna
Onna-onna werd in 2008 opgericht als dochteronderneming van Aegon. Het was een online verzekeraar die zich tot 2017 volledig richtte op verzekeringen voor vrouwen. ‘Onna’ (女) is dan ook Japans voor vrouw. Men begon met autoverzekeringen voor dames, maar bood later allerhande schadeverzekeringen aan. Na diens bijna tienjarige bestaan stopte Onna-onna ermee.
Bij Onna-onna was je handtas meeverzekerd op de autoverzekering. Men bepleitte vriendelijkheid, menselijk contact en “waarden die bij vrouwen horen”, inclusief meisjes en hartjes in het Onno-logo. En hielp je jouw moeder, vriendin, buurvrouw of nichtje aan een Onna-autoverzekering? Dan ontving je een gratis high tea met fleurige cupcakes. Een schalks weblog boordevol flirttips en make-upinstructies vormde de spreekwoordelijke kers op de taart.
In 2017 trok Aegon helaas de stekker uit Onna-onna; vooralsnog is daar geen nieuwe vrouwenautoverzekering voor in de plaats gekomen.
2. Zij Rijdt Beter (ZRB)
Zij Rijdt beter (kortweg ZRB) was medio 2012 – 2014 een online initiatief van tussenpersoon NAVK (Nederlands Algemeen Verzekeringskantoor), in samenwerking met DNVN (De Nederlanden Van Nu): Onderdeel van Generali, inmiddels ASR (a.s.r.). Zij Rijdt Beter werd in de markt gezet als dé autoverzekering voor vrouwen. Men benadrukte dat vrouwen het goede voorbeeld geven in het verkeer (qua verkeersveiligheid) en dat dit zich zou moeten vertalen in lagere autopremies voor vrouwelijke automobilisten.
De doelgroep van Zij Rijdt Beter bestaat logischerwijs uit vrouwelijke verzekeringnemers. En specifiek uit die vrouwen die vinden dat ze beter kunnen autorijden dan de doorsnee man. Een slimme actie van deze autoverzekeraar, want in feite trok men een doelgroep aan met een geringer risicoprofiel. Vrouwen rijden nu eenmaal voorzichtiger, nemen minder risico’s en claimen —gemiddeld genomen— kleinere schadebedragen.
Daartegenover stond dat deze prijsvechter opvallend lage maandpremies hanteerde! Géén poliskosten en 24-uurs hulpservice.
3. Queens of the Road (QotR)
Anno 2008 werd het verzekeringsmerk Queens of the Road opgericht als samenwerkingsinitiatief tussen De Goudse en diens volmacht Felison. Het merk werd met veel bombarie in de markt gezet vanaf De Dam in Amsterdam. Prinses-Máxima-look-a-like Jolanda Gruijters kroonde daar de vrouwelijke Formule 3-autocoureur Shirley van der Lof (kleindochter van Formule 1-pionier Dries van der Lof) officieel tot allereerste ‘Queen of the Road’. Sindsdien vormde Van der Lof hét gezicht van deze spiksplinternieuwe vrouwenautoverzekering.
Queens richtte zich vanaf dat moment volledig op de wensen en behoeften van vrouwelijke chauffeuses. Men beloofde het drukke leven van de moderne vrouw gemakkelijker en zorgelozer te maken. Alles draaide om service en gemak. Behalve je privéauto kon je er óók je bedrijfsauto (Business Queens) of feest (Party Queens) verzekeren. Een handtas met inhoud was tot EUR 800,- meeverzekerd. Men hanteerde een nieuwwaarderegeling van drie jaar. En bij diefstalschade waren sloten en sleutels tot EUR 500,- meeverzekerd.
Verzekerde vrouwelijke autorijders ontvingen een Queens Card, welke recht gaf op zogenoemde royalty’s. Dit waren aanvullende services zoals:
- Perfect Fit: gratis hulp en klein onderhoud via Kwik-Fit, zónder afspraak.
- On Track: gratis vervangend vervoer bij reparaties na een auto-ongeval.
- First Glass: gratis ruitreparatie na auto-inbraak via Carglass.
Tot slot ontvingen nieuwe Queens een presentje: een speciaal voor het interactieve online platform ‘Queens Online’ ontworpen Otazu sleutelhanger. Begin 2014 werd Queens of the Road opgeheven door De Goudse, waarmee deze ‘vrouwelijke kijk op verzekeren’ van de markt verdween.
Vrouwenautoverzekering: wederom een gat in de markt?
Door het afhaken van Onna-onna, ZRB en QotR is een leemte ontstaan in de feminiene autoverzekeringsmarkt. Het merkwaardige is dat sindsdien geen enkele autoverzekeraar hierop is ingesprongen. Anno 2019 richt geen enkele autoverzekering zich nog zó uitgesproken op autorijdende dames. Kortom: vraag zonder aanbod
Want welbeschouwd zijn er nog altijd héél veel vrouwen die termen googelen als ‘vrouwenautoverzekering’ en ‘autoverzekering voor vrouwen’. Welke intentie deze vrouwen precies hebben met deze zoekopdrachten is de grote vraag. Waar rekent men op? Wat hoopt men te bereiken? Waarin denkt men dat het onderscheidende vermogen van een dergelijk verzekeringsproduct zich schuilhoudt?
Toch is het ook wel weer begrijpelijk dat het overgrote merendeel van alle autoverzekeraars niet langer onderscheid maakt tussen diens vrouwelijke en mannelijke clientèle. Want volstaat een ‘handtasdekking’ of ‘cosmetica-instructiefilmpje’ om bestaansrecht te geven aan vrouwenautoverzekeringen? Mogelijkerwijs wordt een dergelijke distinctie tegenwoordig zelfs als seksistisch ervaren.
EU-regels ‘genderneutraliteit’ verzekeringspremies
Vrouwen rijden voorzichtiger en veiliger dan mannen. Zodoende veroorzaken zij minder schades in kwalitatieve zin. De schadelast per schadegeval is beduidend kleiner. Dus niet voor niets dat autoverzekeraars staan te springen om vrouwelijke verzekeringnemers. Sinds 2012 is het binnen de EU verboden om vrouwen goedkopere autoverzekeringspremies voor te schotelen dan mannen. Dit met het oog op geslachtsdiscriminatie c.q. genderdifferentiatie. Althans, geslacht mag geen leidende factor zijn in de premiebepaling. Zelfs niet als er ‘positieve discriminatie’ mee beoogd wordt. (bron)
Hoe dan ook is het sinds 2010 bij Europese wet verboden om een hogere of lagere premie te vragen, louter op basis van geslacht. Dus autoverzekeraars mogen bij de premieberekening niet langer rekening houden met de sekse van de regelmatig bestuurder. Sindsdien moet elke verzekeringsmaatschappij binnen de Europese Unie hetzelfde bedrag aanrekenen voor zowel mannen als vrouwen voor eenzelfde verzekeringsproduct, zónder onderscheid te maken op grond van geslacht. Deze wetmatig geïndiceerde ‘uniseksprijs’ betekent: een gelijke prijs voor mannen en vrouwen indien zij beide over dezelfde kenmerken beschikken. Ook dit is een logische verklaring van het huidige gebrek aan speciale autoverzekeringen voor vrouwen. (bron)
Wel kan het zijn dat de gemiddelde vrouw in een lichtere auto met minder vermogen rijdt… Dat zij minder kilometers op jaarbasis maakt… En dat haar auto minder waardevol en diefstalgevoelig is… En dát resulteert in een relatief goedkope premie.
Autoverzekering speciaal voor vrouwen: tot slot…
Vandaag de dag vind je dus niet of nauwelijks nog onderscheid tussen de klassieke seksen als het aankomt op aanbod qua autoverzekeringen. Wel kun je —ongeacht je geslacht— soms slim gebruikmaken van jouw nette rijstijl. Al is het aanbod van zogenaamde rijstijlverzekeringen en rijgedragpolissen de afgelopen jaren evengoed afgenomen.
Als puntje bij paaltje komt, zijn er niet of nauwelijks nog autoverzekeringen met poespas. Handtasdekkingen, slipcursussen en beautyblogs zijn voorgoed verleden tijd. Wat voornamelijk telt is basisdekking, maandpremie en eigen risico. Daarbij wordt niet langer onderscheid gemaakt op basis van geslacht. Ook bij schades maakt het niet uit of deze door een vrouw of man wordt gereden.
Door gebruikmaking van onze geavanceerde vergelijkingsmodule komen zowel vrouwen als mannen bij een optimale autoverzekering terecht. Je geslacht is géén bepalende factor in de premieberekening. Schadevrije jaren, autogewicht en woonplaats wel degelijk.