Hoe verkoop ik mijn auto aan een particulier of garage?

vrouw gaat auto verkopen aan particuliere koper

Informatie auteur: dit artikel werd geschreven en/of inhoudelijk gecontroleerd door gediplomeerd verzekeringsexpert Johan Kooijmans.

Je auto particulier verkopen, levert doorgaans het meeste geld op. Consumenten betalen nu eenmaal méér dan de gemiddelde autodealer of garagehouder. Dat komt omdat een zakelijke opkoper jouw auto koopt met als doel er óók zelf winst op te maken. Een bedrijf zal dus altijd een bepaalde marge tussen inkoop en verkoop inbouwen, hetgeen ten koste gaat van jouw netto-opbrengst.

Verkoop jij jouw auto aan een particulier? Dan wordt de auto aangekocht als gebruiksobject in plaats van handelsobject c.q. winstobject. Particuliere kopers zullen dan ook geen potentiële winstmarges incalculeren. Ze bepalen simpelweg of ze een bepaald geldbedrag wel of niet overhebben voor het bezit en gebruik van een bepaalde auto. Dit geeft jou als verkoper een beduidend sterkere onderhandelingspositie.

Hierbij een aantal tips om jouw auto zo voordelig mogelijk in de markt te zetten en er zo veel mogelijk geld voor terug te krijgen. Want hoe méér jij voor jouw auto terugkrijgt, des te meer jij kunt besteden aan een volgende bolide en des te beter je deze kunt verzekeren…

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…
Vul je kenteken in:

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

Hoe verkoop ik mijn huidige auto zo gunstig mogelijk?

Maar hoe verkoop ik mijn auto in de praktijk? En hoe zorg ik ervoor dat ik er het maximale voor terugkrijg. Het verkoopproces c.q. verkooptraject begint met een objectieve waardebepaling. Want wat is jouw auto nu eigenlijk écht nog waard? Want hoewel jij waarschijnlijk verknocht bent geraakt aan jouw ouwe, trouwe bolide, zou emotionele waarde zich niet per se in een hogere vraagprijs moeten vertalen. Jouw vraagprijs zou moeten worden gebaseerd op tastbare, zichtbare en meetbare factoren als:

  • Merk, model, type & uitvoering van de auto
  • Kilometerstand (aantal afgelegde kilometers op de kilometerteller)
  • Bouwjaar, en daarmee de actuele voertuigleeftijd
  • Motortype/brandstoftype: benzine, diesel, elektriciteit en/of duurzaam alternatief
  • Transmissie: handgeschakeld versus automaat
  • Vermogen + trekgewicht, o.a.  relevant als je een aanhanger, caravan, vouwwagen of trailer wilt voorttrekken
  • Algemene staat van onderhoud + onderhoudshistorie (zoals gedocumenteerd in het onderhoudsboekje en eventueel aanschafnota, garantiebewijs, onderhoudsfacturen e.a.
  • Algemene gangbaarheid / gewildheid van de auto (Volkswagen Golf versus Fiat Multipla)
  • Eventuele waardevolle c.q. waardevaste standaardopties, extra’s en accessoires: airconditioning, cruise control, lederen bekleding, inklapbare derde zitrij (uniklapbank voor 6e en 7e zitplaats), metallic lak e.a.
  • Eventuele voorgeschiedenis qua ingrijpende oude, herstelde schades
  • Geldigheid APK-keuring (qua APK-vervaldatum)
  • Eventuele terugroepacties
  • WOK-status

Dat je weet waarop je moet letten, betekent niet vanzelfsprekend dat je weet hoeveel je ervoor moet vragen. Om jouw richtprijs in kaart te brengen, kun je min of meer vergelijkbare auto’s zoeken op occasionwebsites. Zodoende krijg je een globaal beeld van huidige internetprijzen. Check daarnaast de actuele koerslijsten!

Verkoop jij een populair autotype in een feilloze onderhoudsstaat en in een relatief luxe uitvoering? En is deze ook nog eens voorzien van een onberispelijk onderhoudsboekje? Dan zit je op een potentieel goudmijntje!

Auto verkopen aan particulier of garage?

Je auto laten verkopen door een dealer of garage klinkt ideaal. Het hele verkoopproces wordt je immers uit handen genomen, dus jij hebt nergens omkijken naar. Maar voor niets gaat de zon op; men verkoopt jouw auto niet zonder eigenbelang. Jij moet de autoverkoper voor zijn diensten betalen óf de verkoper hanteert en incasseert een toeslag op jouw vraagprijs. Vindt de koopman in kwestie een beduidend betere koper dan jij? Dan hoeft deze vergoeding totaal geen probleem te zijn en verdient de dealer zichzelf wellicht méér dan terug. Maar ben jijzelf in staat een vergelijkbare of zelfs betere deal te scoren? Dan snijd je jezelf in de vingers door jouw auto niet eigenhandig te verkopen.

Over het algemeen levert zélf je auto verkopen het meeste geld op. De verkoopprijs tussen particulieren ligt namelijk hoger dan bij inruil of wederverkoop via een garage. Gemiddeld scheelt dit grofweg tien procent. Maar waarom verkoopt niet iedereen zijn auto dan particulier? Dit heeft alles te maken met het afwegen van gedoe en gemak. Het nadeel van eigenhandige verkoop is namelijk dat je jouw auto zélf te koop moet zetten, zélf foto’s moet maken, zélf moet onderhandelen, zélf afspraken moet maken en zélf bezichtigingen moet doen.

Bovendien lopen de kosten qua wegenbelasting en autoverzekering door zolang jij jouw auto op naam hebt staan. Dus doe jij er ettelijke maanden lánger over om jouw auto te verkopen dan een dealer? Bijvoorbeeld bij gebrek aan tijd of connecties… Dan kun je het verkooptraject misschien beter uitbesteden. Je kunt ook éérst zelf een verkooppoging doen en bij tegenvallende resultaten inruil overwegen.

Wáár jouw auto te koop aanbieden? Online verkoopsites…

Wil je een poging doen zélf je auto te verkopen? Dan zijn er verschillende opties voorhanden. Voordien werden auto’s te koop aangeboden in lokale kranten of op prikborden in supermarkten. Ook een A4’tje tegen de achterruit met daarop “Te Koop: 1.234 euro – Tel. 06-12345678” is nog altijd een optie. Het belangrijkste nadeel hiervan is dat je een beperkt publiek bereikt. In dat opzicht kun je jouw wagen het best te koop aanbieden op meerdere autoverkoopwebsites.

Bekende autoverkoopsites en -opkoopsites zijn onder meer: Marktplaats.nl, AutoScout24.nl, Speurders.nl, AutoTrader.nl, ViaBovag.nl, AutoWereld.nl, AutoTrack.nl, AutoVerkoopPlan.nl, AutoVendi.nl, WijKopenAutos.nl en Gaspedaal.nl. En zo heb je nog honderd en één kleinere verkoopwebsitejes… Meld jouw wagen bij meerdere sites aan om zodoende je verkoopkans te vergroten. Zodra een bod wordt uitgebracht of een vraag wordt gesteld, ontvang je als koper een berichtje via e-mail, SMS, WhatsApp of belletje.

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…
Vul je kenteken in:

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

Marktplaats, AutoScout24, AutoTrader, AutoTrack, AutoWereld…

De meeste autoverkoopsites hanteren min of meer dezelfde werkwijze. Ze vormen een online platform waar autoverkopers en potentiële autokopers samenkomen. Zie ze als etalages op het internet waar auto’s door verkopers kunnen worden geëtaleerd en door belangstellenden kunnen worden bezichtigd. Geïnteresseerde kopers vinden jouw auto zodra hun zoekopdrachten overeenkomen met de eigenschappen van jouw verkoopauto. Veelgebruikte parameters zijn voertuigleeftijd, -merk en –type. En daarnaast maximale kilometerstand en maximale vraagprijs.

Let wel: Niet elke website is gratis. Sommige sites hanteren standaard adverteerkosten. Er zijn er echter ook die uitsluitend kosten in rekening brengen als je jouw verkoopadvertentie extra onder de aandacht van potentiële kopers wilt brengen… Bijvoorbeeld door jouw advertentie langer dan een x-aantal dagen online te houden of bovenaan in het aanbodoverzicht vast te zetten. Kortom: Hoe opvallender jouw advertentie en hoe groter de doelgroep die je ermee bereikt, des te groter de kans dat je ervoor moet betalen.

Het online te koop aanbieden van auto’s kost veelal geld; op enkele sites kun je gratis adverteren. Wat extra kost teweegbrengt, is het promoten of opvallender maken van jouw auto-advertentie. Naast particulieren zijn er óók autohandelaars actief op dit soort autoverkoopsites. En verwacht van een dergelijke handelaar geen al te hoog bod.

Verkooptip: maak fatsoenlijke foto’s!

Je kunt jouw auto met prachtige bewoording omschrijven. Sommige advertentieteksten doen zelfs niet onder voor professionele poëzie. Maar waar woordelijke beschrijvingen kunnen worden opgeblazen, zegt één enkel beeld meer dan duizend woorden. Het belangrijkste aspect van een online auto-advertentie is dan ook de toevoeging van foto’s!

Zet de voorkant, achterkant en beide zijkanten van de auto duidelijk op de foto. Maak daarnaast detailfoto’s van o.a. dashboard, interieur, bekleding, kofferbak, boordcomputer, stuur, versnellingspook, kilometerteller, audio-installatie en sportvelgen. Hoe aantrekkelijker de foto’s, des te meer publiek je zult trekken.

Zorg ervoor dat jouw auto tijdens het fotograferen schoon is; zowel vanbinnen als vanbuiten. Ruim je interieur netjes op. Gebruik een goede fotocamera. Goede belichting is een enorme pré, bij voorkeur met licht in de rug. Ook een aantrekkelijke achtergrond is een absolute aanrader. Wees bovendien eerlijk en volledig in je fotoreportage, zodat potentiële kopers niet onaangenaam worden verrast door slijtageplekken of vuilvlekken.

Deel jouw auto-advertentie via sociale media zoals Facebook voor aanvullend bereik. Met een beetje gelukt wordt jouw verkoopauto gedeeld door vrienden, familie en bekenden.

Optimale waardebepaling dankzij autoverkoopwebsites

Maar hoeveel kan ik vragen voor mijn wagen!? Een eerste indicatie voor de waardebepaling van jouw auto krijg je door verkoopsites te bezoeken. Met een simpele zoekopdracht —op basis van enkele parameters— vind je dan auto’s van eenzelfde type, bouwjaar en kilometerstand. Althans, met een beetje geluk… Want hoe gangbaarder jouw autotype, des te groter de kans dat er op elk willekeurig moment vergelijkbare auto’s online worden aangeboden. Je ziet dan direct wát de vraagprijs is voor auto’s die vergelijkbaar zijn met de jouwe.

Een goede vervolgstap voor de waardebepaling van je auto is het bekijken van de ANWB/BOVAG-koerslijst. Deze lijst is representatief en accuraat voor auto’s tót plusminus 15 jaar oud. Je voert je kenteken en kilometerstand in, waarna je eventuele extra opties doorvoert. Vervolgens ontvang je een verkooprichtprijs.

Koerslijsten zijn gebaseerd op gemiddelden qua taxatiewaarden, handelswaarden, internetvraagprijzen en effectieve verkoopprijzen van handelaars, veilingen en leasemaatschappijen. De koerslijsten worden continu herzien door deskundigen van ANWB en BOVAG en volgen dan ook nadrukkelijk de actuele automarkt. Let op: Voor auto’s die ooit ingevoerd of uitgevoerd zijn geweest, kan niet altijd een koerswaarde worden afgegeven. Hetzelfde geldt voor bestelauto’s en bedrijfsauto’s met grijs kenteken.

Uiteindelijk moet jijzelf bepalen of jij jouw vraagprijs insteekt óp, ónder of bóven de koerswaarde. Want ongeacht de marktwaarde van jouw auto is het maar net “wat de gek ervoor geeft”. Tref je een onwaarschijnlijk enthousiaste geïnteresseerde in een gunstige markt qua vraag en aanbod? Dan is het niet uitgesloten dat je een topbod en woekerprijs ontvangt!

Auto-inruil: je oude auto inruilen voor een nieuwe…

Hoeveel is mijn auto waard? Dit is een logische vraag om te stellen als je voornemens bent jouw auto te verkopen. Het is belangrijk onderscheid te maken tussen dagwaarde enerzijds en inruilwaarde anderzijds. Voor de dagwaarde telt puur hoeveel je auto momenteel waard is op de huidige consumentenmarkt.

Verkoop je jouw auto, maar koop je daar bij dezelfde partij een auto voor terug? Dan wordt er ook wel van ‘inruil’ gesproken. Bij auto-inruil heb je met een handprijs te maken. Normaliter zal een dealer of handelaar namelijk niet de volledige dagwaarde voor jouw auto willen neertellen. In dat geval kan men jouw auto immers niet met winst doorverkopen. Als jouw auto inruilt, ligt deze afweging echter anders… Hoeveel een dealer overheeft voor jouw inruilauto is doorgaans afhankelijk van twee factoren, namelijk:

  • De auto die je verkoopt
  • De auto die je aankoopt

Als jij een (relatief) nieuwe en/of (relatief) dure auto bij hem/haar terugkoopt, zal de doorsnee autohandelaar het prima vinden om bij inruil relatief veel voor jouw oude auto te betalen. Jij zult immers een aanzienlijk geldbedrag moeten bijbetalen voor de auto die je terugkoopt, waardoor de dealer alsnog voldoende winst maakt.

Onderaan de streep kun je een goede inruilprijs beschouwen als een extravagante verkoopsom, maar evengoed als een stukje korting op je nieuwe auto. Zolang het totaalplaatje gunstig genoeg uitpakt kan een autodealer een fiks bedrag bieden voor jouw inruilauto. Voor de dealer moet de netto winstmarge ‘gezond’ blijven.

Defecte auto verkopen: (online) taxatie geeft opbrengstindicatie

Monteurs zeggen vaak dat een auto waarde heeft zolang hij nog kan rijden. Een defecte auto is voor inkopers slechts een verzameling onderdelen. Dus is er sprake van een relatief klein defect? Dan is het wellicht zéér rendabel om dit te laten repareren en jouw auto weer rijklaar en wegwaardig te krijgen. Zijn de reparatiekosten hóger dan de meerwaarde die je naar schatting zult creëren met succesvolle reparatie? Dan is repareren niet de moeite waard en kun je jouw auto beter in diens huidige defecte staat te koop aanbieden.

Een kapotte auto verkopen, is gemakkelijk te bewerkstelligen via opkopers. Zulke opkopers hebben doorgaans aansluiting bij online veilingplatformen: opkoopsites oftewel veilingsites voor (al dan niet defecte) auto’s. Op deze sites kun je gratis een online taxatie laten uitvoeren. Dit is in feite niets meer dan een globale opbrengstindicatie op basis van kenteken en actuele kilometerstand. Mocht je je enigszins kunnen vinden in deze beraming, dan kun je een afspraak maken voor een heuse taxatie, waarbij jouw auto ‘in levenden lijve’ wordt geïnspecteerd.

Laat je jouw auto ter plaatse taxeren? Neem dan jouw autopapieren mee. Binnen een halfuurtje is je auto bekeken en beoordeeld. Er wordt dan direct een bod uitgebracht voor jouw kapotte auto. Ga je akkoord met dit bod? Dan wordt de verkoopsom direct overgemaakt op jouw rekeningnummer. Daarnaast ontvang je een vrijwaringsbewijs waarmee je direct jouw autoverzekering kunt opzeggen. Let wel: de praktijk leert dat defecte auto’s doorgaans weinig geld opleveren.

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…
Vul je kenteken in:

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

Schadeauto verkopen: als repareren niet langer rendabel is…

Heeft jouw auto fikse schade geleden? Wordt repareren te duur, maar is slopen te rigoureus of voorbarig? Dan kun je jouw schadeauto wellicht verkopen aan een partij voor wie jouw auto nog relatief waardevol is. Bijvoorbeeld een opkoper, reparateur of onderdelenhandelaar. Garagebedrijven hebben immers uitstekende connecties binnen de autobranche, waardoor zij autoschades tegen inkooptarieven kunnen laten herstellen.

Schadeherstel dat jou als particulier netto EUR 1.000,- zou kosten, hoeft een autobedrijf niet meer dan EUR 250,- te kosten. De rekensom “dagwaarde – schadebedrag = opbrengst” pakt voor hen dus véél gunstiger uit dan voor jou. Dus als het voor jou niet langer rendabel is om een bepaalde schadeauto te repareren, betekent dat niet per se dat dit óók geldt voor autobedrijven.

Er bestaan verscheidene veilingsites waarop je jouw schadeauto te koop kunt aanbieden. Via autoveiling worden talloze inkopers gelijktijdig gewezen op de door jou aangeboden schadeauto. Doorgaans krijg je vooraf een gratis waardetaxatie. Binnen een uur weet je wat jouw auto ongeveer nog oplevert. Binnen 24 uur heb je gegarandeerd een bod ontvangen. Vaak wordt jouw auto ook nog eens gratis opgehaald met een autoambulance.

De exacte veilingwaarde en veilingopbrengst van jouw schadeauto via een online autoveiling is sterk afhankelijk van de staat van jouw auto en vooral ook van het schadetype. Is er sprake van blikschade, motorschade, waterschade, brandschade, roestschade of zelfs technisch totaalverlies? Voor een beetje schadeauto ontvang je doorgaans nog wel enkele honderden euro’s.

Sloopauto verkopen: een kwestie van sloopbedrijf contacteren

Is jouw auto economisch of technisch total loss verklaard? Overstijgen de reparatiekosten de reële waarde van jouw auto? Of komt jouw sneue afdankertje simpelweg niet meer door de APK? Kortom: is het niet langer mogelijk of rendabel om jouw auto te repareren en daarmee aan het eind van zijn leven gekomen?  Dan is slopen waarschijnlijk de enige rationele optie.

In Nederland mogen auto’s uitsluitend worden gesloopt door RDW-erkende demontagebedrijven. Deze ‘sloopbedrijven’ zorgen ervoor dat de RDW-kentekenregistratie van jouw motorvoertuig wordt beëindigd.

Hiermee eindigt de tenaamstelling en word jij als voormalig auto-eigenaar gevrijwaard van alle bijbehorende voertuigverplichtingen.

Recycling van sloopauto’s: een tweede leven

Wat je voor het laten slopen van jouw auto nodig hebt, is in principe uitsluitend jouw complete kentekenbewijs óf jouw kentekencard met tenaamstellingscode. Bovendien moet het voertuigidentificatienummer (VIN) intact zijn gebleven; dus nog leesbaar aanwezig zijn op jouw auto of auto-onderdeel.

Gelukkig belanden gesloopte auto’s niet op de vuilnisbelt. Bijna 99% van alle auto’s wordt minimaal deels hergebruikt. Elke gedemonteerde auto kan voor ruim 98% duurzaam worden gerecycled. Vrijwel alles wordt in de recyclingketen opgenomen… Onderdelen zoals dynamo’s, koplampen, versnellingsbakken, bumpers, gordels, airbags en startmotors worden veelal gereviseerd en verkocht, waarna ze een tweede leven tegemoet gaan.

Overige automaterialen zoals vloeistoffen, banden en accu’s worden verwijderd, verzameld en verwerkt tot herbruikbare (minerale of kunststof) grondstoffen. De kaalgeplukte autowrakken verdwijnen tot slot in de shredder, waarna de restmaterialen in de PST-fabriek van ARN in Tiel terechtkomen.

De maximum sloopauto-opbrengst voor jou als particuliere verkoper ligt ergens rond de 125 à 150 euro. De gemiddelde opbrengst van autowrakken voor demontagebedrijven is zo’n 200 euro. De meeste demontagebedrijven bieden standaard zo’n 50 euro voor sloopauto’s, dus zij maken gemiddeld 150 euro winst. Je moet 50 euro dan ook echt als absoluut minimum zien: de schrootprijs qua oud ijzer. Bevat jouw auto waardevolle onderdelen? Onderhandel dan!

Gedemonteerde afbraakauto verkopen als losse onderdelen

Ben je een beetje handig met auto’s? Dan kunnen de onderdelen van jouw auto mogelijkerwijs méér opleveren dan de volledige afbraakauto. Zet o.a. profielrijke banden, velgen, accu, lampen, spiegels en geluidsinstallatie los te koop. Bijvoorbeeld op Marktplaats of via onderdelensecties op autoforums. Je moet wél een beetje thuis zijn in de automarkt om te weten naar welke onderdelen voldoende vraag is. Want vraag en aanbod bepalen de waarde van losse auto-onderdelen.

Wil je uitsluitend gebruikte auto-onderdelen verkopen? Dan zijn er twee opties. Je kunt een inkoper opzoeken en dáár ter plekke jouw onderdelen te koop aanbieden. Daarnaast kun je de tweedehandse componenten van jouw auto via een verkoopsite van de hand doen. Het voordeel hiervan is concurrentie. Je bent niet afhankelijk van één gegadigde, maar meerdere partijen kunnen tegen elkaar opbieden. Plaats gratis een online advertentie en wacht een fatsoenlijk bod af.

Heb je de waardevolle onderdelen van jouw gedemonteerd om ze afzonderlijk te verkopen? Dan kun je het kaalgeplukte autowrak vervolgens te koop aanbieden bij een sloopbedrijf. Het kost je enige tijd en moeite, maar met een beetje geluk houd je dan honderden euro’s méér over aan jouw oude, vertrouwde afbraakauto.

Dus heb je géén haast? Dan kan het lucratief zijn om je auto te ontmantelen en per onderdeel te verpatsen via het wereldwijde web. Soms duurt het een tijdje, maar op een gegeven moment verschijnt er vast en zeker een potentiële gegadigde.

Auto zónder APK-keuring verkopen = minder opbrengst

Is jouw auto niet gekeurd óf afgekeurd? Een auto zonder geldige APK-keuring verkopen, is doorgaans lastig omdat de afwezigheid van een argwaan zal wekken bij potentiële kopers. De kans op verborgen mankementen is immers véél groter bij niet-APK-gekeurde auto’s. Eventuele belangstellenden zullen zich vanzelfsprekend afvragen wáárom de APK-keurgingsdatum is verlopen. Is er een poging tot keuren gedaan? Kwam de auto niet door de keuring? En welke reden(en) had dit?

Wil je achterdocht onder potentiële autokopers tackelen? Laat jouw auto dan keuren voordat je jouw auto te koop aanbiedt! Er geldt geen vaste prijs voor een APK; de kosten voor een dergelijke keuring lopen uiteen van ongeveer EUR 20,- tot ongeveer EUR 70,-. Dit is niet niks, maar als een dergelijke investering ervoor zorgt dat je een koper vindt die een eerlijk bedrag voor jouw auto neertelt, absoluut de moeite waard!

Hoe verder de eerstvolgende APK-vervaldatum in het verschiet ligt, des te meer je voor jouw auto kunt vragen. Verkoop je jouw auto ongekeurd? Dan zal deze niet veel opleveren. De verkoop is dan vooral kostenbesparend. Want na de verkoop en vrijwaring vervallen de voertuigverplichtingen: de APK-plicht, verzekerplicht én belastingplicht. En dit kan op maandbasis een heleboel geld besparen.

Reken op een lage opbrengst indien jouw auto niet is voorzien van een geldige APK. Merk, type en onderhoudsstaat zijn medebepalend voor de opbrengst van jouw auto; óók als deze niet APK-gekeurd is.

Auto verkopen aan buitenlander: mét of zónder exporteur

Er zijn auto’s waarvoor in Nederland niet of nauwelijks een markt bestaat, maar waarnaar in het buitenland wél vraag is. In dat geval is exporteren wellicht jouw gunstigste verkoopoptie. Bij het exporteren van een auto komt echter wél het één en ander kijken. (bron) Verkoop je jouw auto aan een buitenlander? Dan moet je met de betreffende koper én de kentekenplaten naar een RDW-keuringsstation. De auto zelf hoef je niet per se mee te nemen. Bij de RDW lever je de kentekenplaten in. Je betaalt plusminus 10 euro uitvoerkosten en je ontvangt een vrijwaringsbewijs. De koper krijgt de oude autopapieren mee om de invoer in eigen land te kunnen regelen.

Bij uitvoer naar een niet-EU-land moet de koper vervolgens naar de douane. Soms vindt het verkoopproces plaats via een exporteur. Als verkoper is het belangrijk dat het kenteken van naam af gaat. De wegenbelasting stopt en de autoverzekering kan worden opgezegd.

Autoveiling: een allerlaatste noodoptie & redmiddel

Op de autoveiling worden hoofdzakelijk auto’s verkocht die noodgedwongen van de hand moeten. Bijvoorbeeld wegens inbeslagname door de DRZ (Domeinen Roerende Zaken), bodembeslag door de fiscus wegens faillissement, beslaglegging door gerechtsdeurwaarder wegens schulden of andersoortige financiële problemen. Doe je jouw wagen van de hand via openbare executieverkoop, dus wordt jouw auto verkocht op de executieveiling? Dan mag je blij zijn als deze de helft van diens dagwaarde oplevert. De overdracht wordt dan geregeld door het veilinghuis in kwestie.

De executieveiling is een paradijs voor autohandelaren omdat er absolute bodemprijzen worden gehanteerd. Dat komt omdat particulieren en bedrijven hier noodgedwongen hun auto’s aanbieden. Een veilingmanager beoordeelt de waarde van je auto aan de hand van een inspectie. Na executieverkoop ontvang je een factuur die je kunt inwisselen voor contant geld. Executieveiling zijn zéér aantrekkelijk voor (op)kopers, maar geenszins voor jou als verkoper. Integendeel: Sta niet verrast als je 50% van de dagwaarde aan jouw auto overhoudt. Zie een autoveiling dan ook als allerlaatste strohalm.

Als je googelt op ’online autoveiling’ tref je verschillende veilingsites aan waar je jouw auto voor een habbekrats kunt verkopen. Openbare executieverkoop verloopt pijlsnel, maar is uitermate onvoordelig.

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…
Vul je kenteken in:

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

Auto-opkopers & dealernetwerken: kies een RDW-erkende opkoper!

Sommige autotypes zijn simpelweg ongeliefd en onpopulair. Krijg je jouw auto niet verkocht aan een particulier? Bijvoorbeeld omdat deze ongewild, stokoud, beschadigd, versleten of ongekeurd is? Dan zijn er wellicht professionele opkopers die desalniettemin interesse hebben. Want voor elke auto is een opkoper, inkoper oftewel wedervekoper te vinden. En die kans is des te groter als je een zogenaamd ‘dealernetwerk’ aanschrijft.

Dealernetwerken kopen zelfs wagens op waarvoor in Nederland nauwelijks een markt bestaat, bijvoorbeeld omdat ze niet in trek zijn. Maar daar is dan ook wel de biedingsprijs naar. De meeste van deze opkoopauto’s worden namelijk geëxporteerd en in het buitenland te koop aangeboden… Of gedemonteerd en verkocht in de vorm van losse onderdelen. De individuele winstmarge op een individuele opkoopauto is dan ook gering, en dat vertaalt zich in lage biedingen. Inkoopbedrijven worden verleid een bod te doen, maar de kans dat jij als verkoper blij wordt van de biedingen is gering.

Let op: Niet alle auto-opkopers werken even netjes volgens de regeltjes. Met een RDW-erkende opkoper kies je gegarandeerd voor een gecertificeerde dealer. Deze is gescreend door de RDW en bevoegd om na verkoop zélf jouw auto op naam over te schrijven. Je krijgt dan direct het vrijwaringsbewijs in handen. Hiermee kun je jouw autoverzekering per direct stopzetten. Normaliter moet je dit zélf regelen via een kentekenloket. De wegenbelasting stopt overigens automatisch vanaf het moment van vrijwaring.

Zoek je via internet op ‘auto opkopers’? Dan krijg je diverse websites die de online opkoping van auto’s verrichten. Via zulke sites worden meerdere —al dan niet RDW-erkende— dealers benaderd en verzocht een bod op jouw auto uit te brengen. Bij een goed bod kun je de verkoop desgewenst direct in gang zetten.

Verkoopovereenkomst tekenen & auto overschrijven

Verkoop jouw auto bij voorkeur niet zonder schriftelijke koopovereenkomst. Met een (standaard) verkoopovereenkomst maak je de verkoop van je auto namelijk officieel. (bron) Zodra het contract getekend is, kan je auto worden overgeschreven oftewel ‘op kenteken gezet’. Dat kan via een kentekenloket of via internet.

Als verkoper heb je voor deze auto-overschrijving het papieren kentekenbewijs nodig. Óf de kentekencard met de tenaamstellingscode. Daarnaast moet je jezelf kunnen legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.

Auto verkopen aan particulier of garage: tot slot…

Jouw auto verkopen aan een particulier zou plan A moeten zijn, want dit zal doorgaans het meeste geld opleveren. Particuliere autoverkopen zijn namelijk smaakgevoelig, hetgeen voor een hogere opbrengst kan zorgen. Waar een professionele autohandelaar de boel 100% zakelijk benadert, zullen bij een particulier óók emotionele afwegingen een voorname rol spelen.

Niet gek, want de particuliere koper zal daadwerkelijk in de auto gaan rijden, terwijl een handelaar deze zelfde auto louter benadert als handelsobject. Zodoende kijken particulieren naar ándere aspecten en eigenschappen, waaronder visuele aantrekkelijkheid. Een particulier die ‘verliefd wordt’ op jouw auto zal wellicht méér betalen dan de reële, marktconforme autowaarde. Particuliere autoverkoop is ook nog eens een relatief snelle en gemakkelijke verkoopmethode.

Wanneer wordt het wél interessant je auto te verkopen aan een autogarage of merkdealer? Met name als jou een fatsoenlijk inruilbedrag wordt geboden of als openbare executieverkoop het enige overgebleven alternatief is. Een dealer zal nooit de hoofdprijs neertellen, maar met een beetje geluk ontvang je een eerlijk aanvangsbod.