Ruitschade is een veelvoorkomend probleem binnen het autoverzekeringswezen. Maar liefst 30% van alle autoverzekeringsclaims bestaat uit ruitschades! Ruitschade kan op verschillende manieren ontstaan en kan variëren van een minuscuul sterretje in je voorruit tot een volledig ingeslagen autoruit. Maar wat kun je het beste doen als je te maken krijgt met autoruitschades? En wordt ruitschade überhaupt gedekt door autoverzekeraars? Dus is ruitschade verzekerd en wat moet je doen om gedekte schade aan je autoruit te claimen c.q. verhalen op je autoverzekering?
Dit zijn de twee vaakst voorkomende vragen ten aanzien van autoruitschade, waar wij je hieronder antwoord op zullen geven…
Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…En vind direct een goedkopere autoverzekering!
Ruitschade: wát valt daaronder?
Iedere automobilist heeft gemiddeld eens in de 10 jaar te maken met autoruitschade en aanverwante glasschades. Maar wát valt er nou precies onder ruitschade? Een ster, scheur, barst of ingeslagen ruit ten gevolge van auto-inbraak zijn bekende voorbeelden van ruitschades. Of ál deze soorten ruitschade ook daadwerkelijk verzekerd zijn, verschilt zéér sterk per autoverzekering. Dit geldt overigens óók voor de verschillende soorten ruiten. Sommige verzekeringen dekken uitsluitend de voorruit, ándere ook de zijruiten, achterruit, het zonnedak, panorama-dak en/of het glas van de koplampen.
Bekijk bij het afsluiten van een autoverzekering dus goed de polisvoorwaarden ten aanzien van ruitschade en glasschade. Want aangezien zulke schades veruit het vaakst voorkomen, zijn ze medebepalend voor de kwaliteit van autoverzekeringsproducten.
Ik ben WA-verzekerd, wordt mijn ruitschade dan vergoed?
Nee, ruitschade wordt doorgaans NIET gedekt onder een ‘kale’ WA-verzekering. Om ruitschade te claimen, heb je minimaal een WA+ (Beperkt Casco) autoverzekering nodig. Tenzij je beperkte ‘ruitdekking’ oftewel losse ‘autoruitdekking’ hebt afgesloten… Heb je tijdens het afsluiten van jouw autoverzekering de losse post ‘ruitschade’ aangevinkt, dán zijn bepaalde ruitschades wél gedekt.
Is het dan verstandig om een WA+ (Beperkt Casco) verzekering af te sluiten zodat je verzekerd bent tegen ruitschade? Nee, dit is niet per definitie verstandig. Want gemiddeld genomen, is een WA+ (Beperkt Casco) verzekering maandelijks €5,- tot €10,- duurder dan een WA-verzekering.
Daarnaast dekt de WA+ (Beperkt Casco) verzekering niet álle soorten ruitschades. Als de ruit flink beschadigd is of moet worden vervangen, krijg je bovendien te maken met een eigen risico. Is de ruitschade ontstaan door een ongeval, dan vergoeden veruit de meeste WA+ (Beperkt Casco) autoverzekeringen helaas niks.
Daarnaast dekt de WA+ (Beperkt Casco verzekering) doorgaans géén krassen in de ruit. Dit valt in de meeste gevallen onder de allrisk (Volledig Casco) verzekering. De dekkingsgraad van jouw autoverzekering bepaalt dus of ruitschades oftewel glasschades worden vergoed.
A. Autoruitherstel
Door steenslag kan zomaar ineens een sterretje in je voorruit ontstaan. Het is mogelijk om een sterretje of klein barstje in de autoruit (zo goed als) onzichtbaar weg te werken. Sommigen kiezen ervoor dit zélf te doen, maar over het algemeen is het raadzaam om sterretjes en barstjes in de autoruit te laten herstellen door een professionele ruithersteller: een gecertificeerd autoruitherstelbedrijf. Sterretjes in de autoruit kan men doorgaans eenvoudig en goedkoop repareren middels een simpele herstelingreep:
- Men verwijdert vocht en lucht uit de ster.
- Onder hoge druk wordt de schone beschadiging opgevuld met transparante kunsthars.
- De heldere hars wordt uitgehard met behulp van ultraviolet licht totdat men de oorspronkelijke ruitsterkte heeft bereikt.
- Het opgevulde en uitgeharde sterretje wordt gepolijst met een speciaal polijstmiddel totdat het inslagpunt een egaal geheel met de autoruit vormt.
Kies je voor ruitreparatie in plaats van ruitvervanging? Dan laten veel autoverzekeraars het gebruikelijke eigen risico van €75,- tot €250,- (deels) vervallen. Bij véél verzekeraars is het herstel van kleine sterretjes en barstjes in het ruitoppervlak zelfs gratis. Voor verzekeraars is het immers óók voordelig als een kleine autoruitbeschadiging niet verder escaleert tot een enorme barst of scheur. Dus ‘van ster naar scheur gaan’… Let wel: sterreparatie is NIET bij iedere verzekeraar kosteloos!
Bij autoruitherstel is de verzekeraar zélf ook beduidend goedkoper uit dan bij autoruitvervanging. En van deze financiële meevaller kan men jou laten meeprofiteren. Vandaar de korting die veel verzekeraars geven op jouw eigen risico bij ruitherstel.
B. Autoruitvervanging
Een bekende vuistregel is als volgt: is de beschadiging in een autoruit groter dan een twee-euromuntstuk, dan dient de beschadigde ruit te worden vervangen. In geval van ruitbreuk (een doorlopende barst of scheur in de autoruit) is volledige autoruitvervanging sowieso noodzakelijk. De voorruit van een auto is namelijk onderdeel van de kooiconstructie en zodoende medebepalend voor de directe veiligheid der inzittenden.
Dus is het niet meer mogelijk om een autoruit te herstellen? Dan zal deze moeten worden vervangen. Omdat er slechts enkele autoruitproducenten zijn die de Europese autoruithandel in handen hebben, zijn de autoruitprijzen opvallend hoog. (bron) Een tweedehands autoruit begint doorgaans bij €100,- tot €120,-.
Een spiksplinternieuwe voorruit kost al snel €250,- tot €500,-. En heb je een super-de-luxe sportauto, dan kunnen de kosten voor een nieuwe voorruit zelfs oplopen tot duizenden euro’s.
(Ruit)schadeherstelbedrijf selecteren…
De meeste verzekeringsmaatschappijen hebben samenwerkingsafspraken gemaakt met bepaalde autoruitherstelbedrijven. Men spreekt dan van ‘aangesloten’ herstelbedrijven. Zulke herstellers van autoruiten staan ook wel bekend als:
- Ruitspecialist oftewel autoruitspecialist
- Autoruitherstelbedrijf & ruitherstelbedrijf
- Ruitherstelservice en autoruitherstelservice
- Autoruithersteller of ruithersteller
- Ruitreparateur & autoruitreparateur
- Schadeherstelbedrijf ruitschade / autoruitschade
- Autoruitreparatiebedrijf en ruitreparatiebedrijf
Al deze bedrijfsbenamingen komen op hetzelfde neer. Hoe dan ook kán het zo zijn dat jouw eigen-risicobijdrage beduidend lager wordt wanneer je jouw autoruit bij een aangesloten herstelbedrijf laat repareren of vervangen. Laat je jouw autoruit per ongeluk bij een niet-aangesloten herstelbedrijf herstellen, dan zijn er verzekeraars die uit coulance een deel terugbetalen. Er zijn er echter ook bij die in zo’n geval NIETS vergoeden.
Het kan ook zo zijn dat autoverzekeraars de stijging op de bonus-malusladder een jaar stopzetten wanneer je een ruit niet bij een aangesloten herstelbedrijf laat repareren of vervangen. Dat betekent dat het kortingspercentage op je autoverzekeringspremie volgend jaar niet zal worden verhoogd, maar gelijk blijft.
Sommige verzekeraars eisen certificering of aansluiting navenant Stichting Schadegarant, brancheorganisatie BOVAG en/of ondernemersfederatie FOCWA van de bij hen aangesloten ruitherstellers.
Aangewezen op aangesloten hersteller óf vrije herstelkeuze?
Voor ruitreparatie geldt dus niet altijd een eigen risico. Bij het vervangen van een autoruit ben je nagenoeg altijd verplicht wél een eigen risico van €75,- tot €250,- te betalen. Er bestaan echter uitzonderingen op deze regel. Zo verlagen sommige verzekeringsmaatschappijen het eigen risico wanneer je jouw ruit door een bij hen aangesloten autoruitherstelbedrijf laat vervangen. Laat je de ruit echter NIET bij een aangesloten herstelbedrijf repareren, dan kan het eigen risico zelfs oplopen tot plusminus €725,-.
Voor ruitherstel oftewel ruitreparatie kan overigens óók gelden dat je voor verzekeringsdekking aangewezen bent op een bij jouw autoverzekeraar aangesloten ruitreparatiebedrijf. Tenzij er expliciet sprake is van vrije herstelkeuze voor ruitreparatie oftewel ‘vrije keuze schadehersteller’. In dát geval is de mate van dekking/vergoeding van ruitschades door jouw autoverzekering NIET afhankelijk van de door jou gekozen ruithersteller
Er zijn autoruitreparateurs die jouw beschadigde autoruit op afspraak bij je thuis of op je werkplek komen repareren. Zodoende hoef je geen tijd vrij te maken om jouw auto naar de garage te brengen. Overigens zijn er óók herstelbedrijven die op openbare parkeerplaatsen je ruit willen repareren. Deze herstellers hebben doorgaans géén aansluiting bij verzekeraars. Soms is zelfs de bedrijfsnaam, het vestigingsadres of de volledige identiteit van een dergelijk bedrijf onbekend. Ontstaat er nadelige vervolgschade door een foutieve reparatiepoging, dan zit jij met de gebakken peren.
Een aangesloten ruitreparateur stuurt de factuur rechtstreeks door naar de verzekeraar zodat je niets hoeft voor te schieten. Voor een eventueel eigen risico ontvang JIJ de rekening.
Heeft het claimen van ruitschade invloed op mijn no-claimkorting?
No-claimkorting houdt in dat je elk jaar dat je géén schade claimt op je autoverzekering éxtra korting op je premie krijgt. Veel verzekeringsnemers dénken dat het claimen van autoruitbeschadigingen ten koste gaat van deze ‘no-claim’. Het claimen van kleine ruitschades heeft echter géén terugval in premiekorting tot gevolg. Je autoverzekeringspremie blijft dus hetzelfde als je autoruitschade claimt op je autoverzekering. Kortom: géén terugval in premiekorting bij ruitherstel oftewel ruitreparatie.
Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…En vind direct een goedkopere autoverzekering!
Steenslag kan niet worden voorkomen. Bovendien zijn ook autoverzekeraars zélf gebaat bij het tijdig herstellen van autoruitschades. Daarom is ruitschade vaak vrijgesteld van no-claimverlies. Je schadevrije jaren, no-claimkorting én autoverzekeringspremie blijven dan intact bij autoruitherstel oftewel autoruitreparatie. Volledige ruitvervanging gaat doorgaans wél gepaard met een kostenplaatje. Voor het vervangen van een autoruit betaal je plusminus 50% van het ‘normale’ eigen risico.
Ook kan een verzekeraar ervoor kiezen om jouw stijging op de bonus-malusladder gedurende een jaar te bevriezen als je autoruitschade claimt op je autoverzekering. Je no-claimkorting zal dan NIET stijgen, zélfs als je dat jaar geen aanvullende schades claimt.
Autoruitschade herstellen: tot slot…
Als een beschadiging van een autoruit jouw zicht als autobestuurder belemmert, overtreed je daarmee de wettelijke ‘Regeling voertuigen’. Ook geldt het als afkeurpunt c.q. afkeuringspunt voor de APK. (bron + bron) Het is dan ook verstandig autoruitbeschadigingen te laten repareren… En een beschadigde autoruit bij onherstelbare ruitbeschadigingen te laten vervangen.
Let wel: Volledige vervanging van een autoruit brengt doorgaans aanzienlijke financiële kosten qua eigen risico met zich mee. Is het repareren van ruitschade of glasschade in jouw individuele verzekeringssituatie gratis? Dit kun je teruglezen in de polisvoorwaarden van jouw autoverzekering!