Zelfs als je jouw voertuig regelmatig laat controleren en/of eigenhandig voorzorgsmaatregelen treft, is autopech oftewel ‘panne’ niet 100% te voorkomen. Motorpech en aanverwante motorstoringen komen nu eenmaal met regelmaat voor, zéker met de zomervakantie in zicht. Daarnaast zijn er jaarlijks héél veel auto’s die te kampen krijgen met o.a. accuproblemen, lekke banden, defecte dynamo’s, elektrische storingen, kapotte autoleidingen of het tanken van verkeerde brandstof. De pechhulp van de ANWB heeft een top 10 gepubliceerd met oorzaken van autopech. (bron)

Wij laten je zien hoe het komt dat de betreffende pechoorzaken in de ‘autopech top 10’ staan…

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in...

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

1. Accuproblemen = autopech

Het zal je maar gebeuren… Plotseling start je auto niet meer. De kans is dan groot dat de accu leeg is, bijvoorbeeld door langdurig stilstaan op de camping. Dit komt met flinke regelmaat voor, dus het is altijd raadzaam om startkabels in je wagen te hebben liggen. Toch moet je hiermee opletten…

Zeker in nieuwe auto’s kun je de technologie vrij snel beschadigen door toedoen van startkabelgebruik.

2. Autoprobleempje: lekke band

Dit spreekt eigenlijk voor zich. De bandenspanning hoeft maar iets te hoog of te laag te zijn en je hebt een grote kans op een lekke band. Veel moderne auto’s hebben echter geen standaard reservewiel meer in het voertuig liggen, maar een bus purschuim. Vaak zijn de gaten in een autoband te groot om deze te kunnen opvullen met schuim, dus moet de wegenwacht alsnog uitrukken.

Een reservewiel in de auto is dan ook nooit een slecht idee.

3. Kapotte dynamo

Naast een accu zit er ook een dynamo in een auto. Deze levert elektrische energie, maar zorgt er óók voor dat de accu opgeladen blijft. De dynamo zélf kan kapot gaan, maar ook de aandrijving van de dynamo. In dat geval kunnen je lampen minder goed gaan werken of de ruitenwissers trager heen en weer gaan. Problemen met de autodynamo behoren tot de vaakst voorkomende autoproblemen ter wereld.

Vaak knippert er bij mankementen van de dynamo een rood acculampje op het dashboard.

4. Elektronische storing

Als er sprake is van een elektrische c.q. elektronische autostoring, kun je dit vaak merken in het vermogen van de motor. De motor trekt minder goed op, er knipperen verschillende soorten lampjes op het dashboard of de elektrische besturing van de deuren en/of ramen werkt bijvoorbeeld niet meer. Aangezien er steeds meer elektrische c.q. elektronische (computer)systemen in moderne auto’s aanwezig zijn, doen zich ook steeds meer van dezer autostoringen voor.

In geval van elektronische autoproblemen kun je het best naar de garage gaan of de wegenwacht bellen. Zélf aan de slag gaan is niet verstandig.

5. Auto ontgrendelt niet

Tegenwoordig werken veel autosloten geheel of gedeeltelijk elektrisch; dus niet meer volledig mechanisch. Dit heeft zeker voordelen… Je kunt het voertuig bijvoorbeeld op afstand ontgrendelen. Maar er kleven ook nadelen aan elektronische vergrendeling en ontgrendeling… Als je sleutel of de auto zonder stroom zit, kom je er vaak niet meer in! Zorg daarom altijd voor reservebatterijen voor de afstandsbediening. Buitengesloten worden door je eigen auto komt héél vaak voor en ‘prehistorische’ trucjes om de autosloten te forceren werken niet bij modernere autosloten. Kortom: een vervelende en ietwat gênante vorm van autopech.

Als de accu van de auto écht leeg is, blokkeren de autoportieren en zul je sowieso de wegenwacht of alternatieve pechhulp moeten bellen.

6. Startmotor defect

Als je de contactsleutel in het contactslot omdraait, treedt de startmotor in werking. De startmotor zorgt er op zijn beurt voor dat de motor start. Een defecte startmotor kan héél veel verschillende potentiële oorzaken hebben die niet altijd gemakkelijk kunnen worden achterhaald. Motorpech en al dan niet aanverwante motorstoringen kunnen flink roet in het eten gooien als je met de auto ergens op tijd moet zien te geraken.

Helaas kun je in het overgrote merendeel van de gevallen eigenhandig niks doen aan een kapotte startmotor. Pechhulp bellen, dus…

7. Verkeerde brandstof getankt

Was het nou diesel of benzine? Een vergissing tijdens het tanken is snel gemaakt, zéker vanwege alle nieuwe alternatieve brandstoffen die bij sommige tankstations verkrijgbaar zijn. Helaas kan het tanken van verkeerde brandstof grote gevolgen hebben, zélfs als je er maar een paar kilometer mee rijdt.

Een dieselauto met elektronische regeling kan niet goed tegen benzine, aangezien ‘schrale’ benzine niet over de smerende eigenschappen van diesel beschikt. Tijdens het rijden, zal er dan ook al héél snel schade optreden aan het brandstofsysteem.

Diesel in een benzinemotor is evenmin aanbevelenswaardig; zéker voor de modernere benzinemotoren. Diesel ontbrandt namelijk véél minder efficiënt dan benzine, waardoor motorproblemen kunnen optreden. Diesel veroorzaakt ook nog eens een stijging van het oliepeil, waardoor onverbrande diesel langs de zuigerveren het carter van de verbrandingsmotor in kan lopen.

Bel bij voorkeur direct de wegenwacht indien je de verkeerde brandstof hebt getankt. De wegenwacht beschikt namelijk over speciale tankauto’s om de verkeerde brandstof veilig en verantwoord af te voeren.

8. ‘Autopech’ door kapotte lamp

Met kapotte autolampen of anderszins defecte autoverlichting mag je niet de openbare weg op. In principe kun je de lampen van je auto zelf vervangen. Je kunt lampjes kopen bij de garage, maar ook in sommige bouwmarkten. Het is goed om regelmatig te testen of de koplampen, achterlampen en richtinglampen het nog doen; dit kan namelijk fikse boetes voorkomen.

Voorkomen dat een lamp stukgaat is echter zo goed als onbegonnen werk. Let overigens op met het vervangen van lampen in moderne wagens. Vaak moet je dan namelijk éérst de halve auto demonteren om bij de lamp te komen. Dit kun je in sommige gevallen beter door een garage laten doen.

9. Defecte kabels of leidingen

Naast lampen, accu’s en startmotor, kan ook een bepaalde kabel of leiding in je auto kapotgaan. Dit kán simpelweg gebeuren en is in feite niet te voorkomen. Afhankelijk van de exacte kabel of leiding die stukgaat, kunnen verscheidene merkbare  autoproblemen ontstaan.

De oplossing van het betreffende kabelprobleem of leidingdefect is volkomen afhankelijk van de onderliggende oorzaak en kan het best worden achterhaald door een automonteur.

10. Brandstofpomp kapot

De brandstofpomp zorgt ervoor dat brandstof vanuit de tank naar de motor wordt gepompt. Als je ineens significant meer brandstof gaat verbruiken, kan dat duiden op een defecte brandstofpomp.

Ook kan de motor gaan overslaan wanneer de brandstofpomp stuk is.

Aanvullende mankementen in de vakantiemaanden

In de vakantiemaanden zien we nog andere vormen van autopech die regelmatig voorkomen. Zo zijn er jaarlijks weer veel kapotte koppelingsplaten. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door (op een verkeerde manier) veelvuldig autorijden in de bergen. Door het vele rijden in bergachtig gebied kunnen overigens óók de remmen aan werking inleveren.

Daarnaast worden er in de vakantiemaanden veel problemen met de roetfilters en brandstoffilters waargenomen. Hetzelfde geldt voor oververhitting van de automotor. Dit komt vaak door het ineens veel lange afstanden rijden bij (extreem) warm weer en/of in heuvelachtige gebieden. Ook zijn er nog altijd veel mensen die bij gebrek aan brandstof onverhoopt stil komen te staan.

Autoverzekering bij pechhulp

Bij het afsluiten van de autoverzekering kun je kiezen voor de optie ‘pechhulp’. Er zijn namelijk verscheidene verzekeringsmaatschappijen die pechhulp als extra dekking aanbieden. Maandelijks kost dit zo’n € 5,-. Vaak kun je hierbij ook nog kiezen of je de pechhulp in Nederland óf in heel Europa wil.

Tenslotte kun je nog een losse dekking voor pechhulp kiezen bij je reisverzekering. Dan ben je uitsluitend buiten Nederland verzekerd.