Op zoek naar een nieuwe auto? Ga je dan voor een dieselauto of tóch voor een benzineauto? Misschien sla je een ‘nieuwe’ weg in en ga je niet voor benzine of diesel, maar voor elektrisch of een alternatieve autobrandstof? Er zijn opties genoeg tegenwoordig… De (maandelijkse) kosten voor het bezit en en gebruik van een auto verschillen echter behoorlijk per uitvoering.
Dieselauto’s zijn bijvoorbeeld duurder qua wegenbelasting dan benzineauto’s. Maar hoe vertaalt dit kostenverschil tussen dieseluitvoering en benzine-uitvoering zich eigenlijk naar de autoverzekering? Het brandstoftype dat je kiest, heeft indirect invloed op de hoogte van de autoverzekeringspremie.
Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…En vind direct een goedkopere autoverzekering!
Gemiddeld is de verzekering van een dieselauto maar liefst 32% duurder dan een benzineautoverzekering. Dat komt doordat dieseluitvoeringen van auto’s qua totaalgewicht zwaarder zijn dan hun benzine-verbruikende tegenhangers. Toch kunnen bepaalde dieselauto’s voordeliger zijn dan benzineauto’s. Dit heeft voornamelijk te maken met het aantal kilometers dat je jaarlijks met jouw auto rijdt,.
Hieronder laten we precies zien hoe je héél gemakkelijk het omslagpunt van benzine naar diesel of vice versa berekent…
De verzekering van een dieselauto is duurder dan die van een benzine-auto
Het verschil in kosten tussen het rijden op benzine of op diesel kun je heel gemakkelijk berekenen. Voor de wegenbelasting heb je wellicht al een overzicht gemaakt. Deze kosten zijn afhankelijk van enkele factoren, waaronder het type auto, het gewicht van de auto en de brandstof waarop de betreffende auto rijdt.
Bezitters van een dieselauto betalen op jaarbasis gemiddeld méér dan het dubbele aan wegenbelasting in vrgelijking tot bezitters van een benzine-auto. Je moet met een dieselauto daarom héél veel kilometers per jaar rijden, wil je de aanvullende kosten voor de motorrijtuigenbelasting terugverdienen.
De prijsverschillen voor je autoverzekering kun je eenvoudig uitrekenen. Dit doe je door de autoverzekering te vergelijken op basis van twee verschillende kentekens. Het ene kenteken is van een auto die op benzine rijdt; de andere nummerplaat is van een auto die op diesel rijdt.
Omslagpunt berekenen: kosten diesel versus benzine
De wegenbelasting is de grootste kostenpost van dieselauto’s. Een dieselauto wordt daarom pas goedkoper dan een benzine-auto indien je extreem veel kilometers per jaar rijdt. Maar hoe weet je op hoeveel kilometer het exacte omslagpunt ligt? Dit is niet voor iedereen precies aan te geven…
Een omslagpunt van onder de 20.000 kilometer per jaar komt in ieder geval bijna nooit voor. Gemiddeld rijden dieselrijders 23.000 kilometer op jaarbasis. Bestuurders van benzineauto’s rijden jaarlijks gemiddeld 10.500 kilometer. Daarnaast spelen de actuele brandstofprijs, het netto brandstofverbruik van de auto en het onderhoud ook een belangrijke rol bij de berekening van het omslagpunt.
Op Omslagpunt.com kun je het exacte omslagpunt van diesel naar benzine (maar ook omgekeerd) snel en eenvoudig berekenen. (bron)
De autoverzekering van dieselauto’s is gemiddeld 32% duurder
Hoe dan ook bestaat er een duidelijk verschil in prijs qua autoverzekering tussen diesel en benzine. Dit prijsverschil heeft in essentie niets te maken met de brandstof zélf, maar eigenlijk met het verschil in voertuiggewicht. En hoe zwaarder een auto is, des te duurder deze wordt voor de autoverzekering.
De autoverzekering voor de dieselauto is dus duurder dan de autoverzekering van de benzineauto. Dit komt omdat de premie van een autoverzekering afhangt van verschillende factoren. Naast autogewicht spelen ook dagwaarde, leeftijd en beveiliging van de auto een rol. Tot slot zijn je persoonsgebonden eigen leeftijd, schadevrije jaren, postcode en jaarlijkse kilometrage van invloed op de hoogte van de autoverzekeringspremie.
Sommige van deze factoren verschillen nu eenmaal sterk per brandstofverbruikscategorie: zo zijn dieselauto’s beduidend zwaarder dan benzinevarianten van exact hetzelfde merk, model, type en uitvoering.
De verzekeringsdekking van diesel & benzine
Het premieverschil tussen een dieselauto en benzineauto is het kleinst bij een WA-verzekering. De WA-verzekering voor de dieselauto is namelijk gemiddeld 22% duurder dan de WA-verzekering voor de benzineauto. Dit resulteert in ongeveer €50,- op jaarbasis. De reden hiervoor is dat dieselauto’s gemiddeld genomen zwaarder zijn dan benzineauto’s. Hierdoor is, volgens verzekeraars, de impact van een botsing groter bij dieselauto’s. Dit wil zeggen dat, bij een botsing met een dieselauto, de schade aan de tegenpartij waarschijnlijk groter zal zijn.
Met een WA+ (beperkt casco) dekking, verzeker je óók bepaalde schades aan de eigen auto. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om diefstal of inbraak, schade door storm, hagel, overstroming, brand, ruitbreuk, schade door vandalisme en schade als gevolg van een botsing met loslopende dieren of vogels. Een allrisk dekking is het meest uitgebreid. Deze dekking verzekert bij een ongeluk ook de schade aan de eigen auto.
De aanschafwaarde en dagwaarde van een dieselauto is over het algemeen hoger dan die van een benzineauto. Verzekeraars moeten voor schade aan een dieselauto dus meer uitkeren. Hierdoor is de premie voor dieselauto’s hoger dan voor benzineauto’s. Dit verschil kan oplopen tot 32% bij een WA+ dekking en 36% bij een allrisk dekking.
Het verschil in autoverzekeringspremie tussen dieselauto’s enerzijds en benzine-auto’s anderzijds zit hem dus hoofdzakelijk in gemiddeld voertuiggewicht en daarnaast in gemiddelde aanschafwaarde.