Waterschade aan je auto: gevolgen & oplossingen

waterschade auto

Bumperschade door een geschampt paaltje… Een sterretje in je ruit door een opspattend steentje… Een voorganger aangetikt door een afleidende smartphone… Een partij flinke hagelstenen op je dak… Een wilde gans tegen je zijspiegel… Schade aan je auto is altijd vervelend!

Gelukkig zijn veel van dit soort schades relatief eenvoudig te herstellen. Beschadigde auto-onderdelen kunnen in veel gevallen worden uitgedeukt, opgevuld, overgespoten of desnoods in zijn geheel vervangen.

Echter is er óók een type autoschade dat veelvuldig wordt onderschat… Waterschade! Als bepaalde auto-onderdelen in aanraking komen met water, worden ze namelijk ronduit onbruikbaar. En afhankelijk van wáár in de auto het water zich precies bevindt, kunnen onderdelen niet zomaar worden gedroogd of vervangen…

Vaak zijn waterschadeauto’s niet te redden en linea recta rijp voor de sloop. Hierbij de nodige informatie over waterschade aan auto’s…

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…
Vul je kenteken in:

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

De belangrijkste oorzaken van waterschade

Watergevoelige (niet-waterdichte of niet-waterbestendige) auto-onderdelen kunnen op verschillende manieren in contact komen met water. Hierbij de vaakst voorkomende oorzaken van waterschade aan auto’s:

1. Door hoogstaand water rijden

Soms wordt min of meer moedwillig door een te diepe plas water gereden. Immers kun je de exacte diepte van een waterplas ietwat onderschatten of ronduit doelbewust de proef op de som nemen. Over het algemeen kun je met een doorsnee auto door een waterplas van 10 tot 20 centimeter diepte waden. Maar hoe sneller je rijdt, des te meer water zal opspatten.

Vooral als een straat volledig blank staat, is het niet altijd even gemakkelijk om de aard van het betreffende wateroppervlak in te schatten. Bovendien is niet elke auto berekend op diepe waterplassen of overstroomde stukken wegdek. Zo ben je met een hoge Jeep Wrangler, Land Rover Defender of Mercedes-Benz G-Klasse beduidend beter berust op hoogstaand water dan met een Smart Fortwo, Mini Cooper of Fiat 500. Bij een hoge terreinwagen zit de luchtinlaat namelijk véél hoger dan bij stadsautootjes.

Hoe dan ook kunnen diepe wateren allerhande autoproblemen teweegbrengen bij vrijwel alle soorten autotypes. Al bestaan er bepaalde terreinwagens die bijna voor amfibievoertuig zouden kunnen doorgaan. Wees overigens extra oplettend bij uitgedroogde, afgerafelde of ingescheurde portierrubbers en/of raamrubbers.

2. Boeggolf rondom auto

Rijd je door een te diepe waterplas óf met te hoge snelheid door een ondiepe plas water? Dan zal jouw auto het water voor zich uit stuwen, waardoor een zogenaamde boeggolf rondom jouw auto ontstaat die jouw zicht volledig kan belemmeren, met een potentiële botsing tot gevolg… Een dergelijke golf kan ook nog eens de voorwielen van jouw auto blokkeren, waardoor je middenin het water tot stilstand komt óf de macht over het stuur verliest…

Bovendien kan de golfslag dusdanig hoog worden dat er water in de luchtinlaat terechtkomt, waardoor de verbrandingsmotor water aanzuigt, afslaat, en met 99% zekerheid zal moeten worden vervangen. Daarnaast kan allerhande elektronica (waaronder computerapparatuur) nat worden, met kortsluiting tot gevolg. Als je óók nog eens natte voeten krijgt, kan jouw auto na één enkele snoekduik zo goed als waardeloos blijken.

Zolang water tot onder je bumpers en dorpels blijft, gaat het doorgaans nog goed. Hogere golfslagen kunnen een draaiende motor én alle elektra/elektronica aan gort helpen.

3. Instroom van water via uitlaat

Probeer je door een diepe plas te rijden, maar komt jouw auto onverhoopt middenin het water tot stilstand? Dan kunnen de luchtinlaat en luchtfilter vol met water komen te staan. De motor zal vervolgens water aanzuigen. Een klassieke verbrandingsmotor is echter berust op een brandstof-luchtmengsel; NIET op water. Want water laat zich —in tegenstelling tot aangezogen lucht— niet samenpersen, dus een draaiende automotor loopt erop stuk.

Als jouw auto stilstaat in een diepe plas water kan er zelfs water binnenstromen via het uitlaatsysteem. Als er water via de uitlaat in de cilinders loopt, kan waterschade optreden aan het krukmechanisme (zuigers, drijfstangen, krukassen e.a.). Daarnaast kan de motorkoelingsventilator het water verder verspreiden door het motorblok. Soms zal een motorcompartiment direct sneuvelen, maar vaak komt zulke waterschade pas na een tijdje aan het licht zodra elektrische bedradingen en verbindingen worden aangetast en de auto gaat stotteren en haperen.

Om bij ‘normale’ neerslag te kunnen blijven autorijden zijn auto’s voorzien van filtersystemen. Deze filters zijn echter geenszins bestand tegen een diepe laag water rondom de auto.

4. Te water raken van auto

Bij een verkeerde stuurbeweging kan jouw volledige auto te water raken. Het voertuig kan met de neus, kont of zijkant in een sloot terechtkomen, maar ook volledig overstromen, volstromen en wegzinken. Afhankelijk van HOE je te water raakt, zal een auto plusminus 15 seconden (tot maar liefst 10 minuten) blijven drijven. Dit kan letterlijk levens redden, maar helaas worden auto’s zelden of nooit intact uit het water gevist.  

Een in water ondergedompelde of door water meegesleurde auto is vrijwel zeker ten dode opgeschreven. Water gaat namelijk in alle hydraulische, pneumatische en elektronische componenten zitten. Het verwoest aandrijvingssystemen, verbrandingssystemen, computersystemen, schakelsystemen, assistentiesystemen, stabiliteitssystemen, veiligheidssystemen, waarschuwingssystemen, sensorsystemen, navigatiesystemen en audiosystemen. Zelfs van chassis, carrosserie, interieur en bekleding blijft doorgaans weinig over. Water in een auto veroorzaakt defecten, kortsluiting, doorroesten, schimmelvorming, stank, verkleuring, et cetera.

Onderaan de streep is water bijna niet uit een auto te krijgen. De vloer die op de bodemplaten van een auto ligt, bestaat namelijk uit meerdere op elkaar gestapelde schuimdelen. Hier tussenin is van alles weggewerkt dat niet nat mag worden. Vloermatten kun je gemakkelijk wegpakken en buiten laten uitdampen en uitwasemen, maar je auto volledig strippen c.q. demonteren, is een tijdintensief en duur grapje. Als vochtrestjes achterblijven kan alsnog kortsluiting ontstaan door gecorrodeerde contacten.  

Zelfs waterzuigers en elektrische ontvochtigers beschieten er doorgaans niet aan als een auto eenmaal te water is geraakt. De enige effectieve optie om een ondergelopen auto droog te krijgen, is doorgaans volledige demontage en langdurige aanwezigheid in een droogcabine of droogoven. En dit is dusdanig kostbaar dat er dan algauw sprake is van totaalverlies.

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…
Vul je kenteken in:

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

5. Overstroming van parkeerplaats

Overstromingen komen steeds vaker voor, óók in Nederland. Voor jouw auto zijn de gevolgen van een overtroming min of meer gelijk aan die van een te water raking. Zolang de auto niet verder dan de bumper onder water komt te staan, blijft de schade veelal beperkt… Maar hoe hoger het water stijgt, des te groter de kans op ernstige waterschade. Start vooral NIET je auto als je deze in hoogstaand water aantreft, maar wacht tot het water is weggezakt en de boel is opgedroogd. Dit om te voorkomen dat de verbrandingsmotor bij het starten alsnog water aanzuigt.  

Hoewel een elektrische auto geen lucht aanzuigt, zijn ook elektrische auto’s kwetsbaar. Immers staan ze onder hoogspanning. Wat er precies moet gebeuren met een accupakket dat onder water komt te staan of te water raakt, is onontdekt terrein. Er is nog maar heel weinig praktijkervaring mee opgedaan en autofabrikanten over bekend en testresultaten van worden niet openbaar gemaakt.’

6. Verstopt afvoerkanaal van parafan of dakraam

De afvoerkanalen van een auto zitten bij de portieren, voorruit (bij de parafan, onder de ruitenwissers) en eventuele dakramen (schuifdak/zonnedak). Soms ook bij de achterruit. Ze zorgen ervoor dat regenwater en smeltwater kan wegstromen en zich dus niet ophoopt. Vooral als de afvoerkanalen van de parafan of een dakraam verstopt raken (door toedoen van vuil of bladeren), kan water —bijvoorbeeld via de interieurfilter— in de auto stromen. Dit merk je veelal aan een natte mat aan de bestuurderskant of bijzitterszijde.

Zit een dergelijk afvoerkanaal verstopt? Dan kan bij hevige regenval of sneeuwval water binnendringen. Zo ook bij het wassen van de auto in een carwash. Als de afsluitrubbers van jouw portieren en ramen hun beste tijd hebben gehad, kan een regenbui of wasprogramma overigens óók met gemak binnenin de auto geraken.

Kleine hoeveelheden water op de vloerbedekking en automatten drogen vanzelf op door afdoende te ventileren. Maar naarmate meer en meer water tussen de vloerdelen sijpelt, heb je een serieus probleem.

7. Opdrijvende putdeksel / Wiel in put

Als je besluit door een diepe plas te rijden, is waterschade door een hoge boeggolf niet het enige denkbare risico. Diepe plassen vormen zich namelijk maar al te vaak rondom afwateringsputten. En als zo’n put véél te veel water moet verwerken ontstaat tegendruk onder de putdeksel waardoor deze door het water omhoog worden gestuwd.

Als je tegen een opstaande gietijzeren putdeksel rijdt die door het regenwater aan jouw blikveld wordt onttrokken, kan jouw auto enorme schade oplopen. Als een afvoerput helemaal open ligt, kun je ook nog eens met één van de autowielen in de put terechtkomen. Ook dit kan fikse autoschade veroorzaken aan de onderkant van je voertuig, maar ook nog eens tot een overstroming van je auto lijden.

Zie je water kolken in een waterplas? Dan kan dit duiden op een openstaande rioolput onder het wateroppervlak. De afwezigheid van kolkend water duidt echter niet per definitie op een veilige situatie, dus pas ALTIJD op!

8. Waterschade door aquaplanning

In geval van aquaplanning is water doorgaans niet de directe, maar de indirecte oorzaak van autoschade. Aquaplanning ontstaat als je door een laag(je) water rijdt dat bovenop het wegdek blijft liggen. Door de aanzienlijke snelheid van een auto wordt water tussen de voorste autobanden en het wegdek eronder omhoog geduwd. Zodoende wordt de auto als het ware opgetild, waardoor deze gaat drijven c.q. zweven. De banden verliezen hun contact met —en grip op— het wegdek, waardoor jij de macht over het stuur verliest en de auto onbestuurbaar wordt.  

Hoe sneller wielen ronddraaien, des te groter de kans op aquaplanning. En hoe beter de kwaliteit van jouw autobanden, des te beter deze water op een nat wegdek kunnen verplaatsen en verwerken. Factoren die belangrijk zijn om optimaal wegcontact te waarborgen en aquaplanning te voorkomen:

  • Niet te snel rijden op nat wegdek
  • Voldoende bandenprofiel qua profieldiepte
  • Voldoende breedte van profielgroeven
  • Voldoende bandenspanning; slappe banden zijn funest
  • Eventueel regenbanden bij nat wegdek

Aquaplanning heeft maar al te vaak een botsing tot gevolg. Autoschade door van de weg raking betreft géén waterschade en is dan ook uitsluitend gedekt op een allrisk autoverzekering.

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…
Vul je kenteken in:

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

Waterschade aan een auto herkennen

Je kunt een auto controleren op verse waterschade door tapijt, kleed of mat in te drukken en te voelen of er water uitkomt. Schimmelsporen roestplekken, voortijdige corrosie en aldoor beslagen ramen duiden doorgaans ook op de aanwezigheid van overtollig vocht in de auto.

Wees ook waakzaam op witte, groene of blauwe aanslag op elektrische connectoren. Hetzelfde geldt voor plaatroest en corrosie op zekeringenblok, massakabel of computermodules. Is het interieur van jouw auto kletsnat geworden? Neem dan direct contact op met jouw autoverzekeraar of tussenpersoon.  

Weet je niet 100% zeker of er aanzienlijke hoeveelheden water via de luchtinlaat of het uitlaatsysteem richting het motorblok zijn gelopen? Bel dan jouw eventuele pechhulpdienst: ANWB Wegenwacht Service, Centraal Beheer RoadGuard, Allianz Global Assistance, et cetera. Zij kunnen eventuele waterschade achterhalen, bevestigen dan wel uitsluiten.  

Start vooral NIET jouw auto om te zien of deze het wellicht tóch nog doet. Als de luchtfilter vol water is komen te staan, zal het starten van de verbrandingsmotor ervoor zorgen dat water de cilinders wordt binnengezogen. Wacht tot het water helemaal is weggelopen en laat de boel langdurig drogen om onherstelbare motorschade te voorkomen!

Wordt jouw auto economisch total loss verklaard wegens aanzienlijke waterschade, maar mankeert er niets aan het motorblok, de versnellingsbak en/of carrosserie? Dan levert de auto wellicht nog een redelijke restwaarde op.

Kun je waterschade aan een auto claimen op de autoverzekering?

Bij sommige typen waterschade kun je aanspraak maken op een vergoeding vanuit de autoverzekering. Of je waterschade kunt claimen op jouw autoverzekering is echter volkomen afhankelijk van de oorzaak én van de hoofddekking die je hebt afgesloten.

Sowieso zijn vrijwel alle verzekeraars héél erg terughoudend bij het erkennen en uitkeren van waterschades. Men eist bijvoorbeeld dat waterschade het directe gevolg is van natuurgeweld. En die term wordt door verzekeraars doorgaans zo krap mogelijk geïnterpreteerd en gedefinieerd.

A. WA-verzekering

Met een ‘kale’ WA-autoverzekering is waterschade sowieso niet verzekerd. Sterker nog: geen enkele schade aan de eigen auto is op een WA-verzekering gedekt.

B. WA+ Beperkt Casco

Is jouw auto WA+ Beperkt Casco verzekerd? Dan zijn de meeste waterschades buiten jouw eigen schuld verzekerd. Hierbij valt te denken aan schade door extreme regenval, smeltwater, wolkbreuk, overstroming of ondergelopen tunnels. Het Verbond van Verzekeraars stelt “verzekerd, mits er sprake is van cascodekking” (bron):

  • Schade aan de auto tijdens een aanrijding door hevige regenval
  • Schade door water als de straat blank staat
  • Geen invloed op bonus/maluspositie (je behoudt dus je schadevrije jaren en bijbehorende no-claimkorting)

Let op dat er een eigen risico kan gelden bij een waterschadeclaim op een beperkt-cascoverzekering!

C. Allrisk (WA+ Volledig Casco)

Als je —al dan niet door aquaplanning— van de weg raakt en met jouw auto in het water terechtkomt, heb je doorgaans per se allriskdekking nodig. Ook als een regenbui via je dakraam naar binnen stroomt, is WA + Volledig Cascodekking vereist. (bron) Je moet dan niet het dakraam open hebben laten staan; dit wordt doorgaans als nalatigheid gezien. Schuldschades zijn onder allrisk gedekt, maar

Een schuldschade die wordt geclaimd op de allriskverzekering zal doorgaans wél voor terugval zorgen in schadevrije jaren en bonus/maluspositie.

D. Wts: Wet tegemoetkoming schade bij rampen

Is er sprake van autoschade c.q. waterschade door een natuurramp? Dan kom je wellicht in aanmerking voor een tegemoetkoming vanuit de Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts). Dit geldt bij materiële schade die niet verzekerbaar, vermijdbaar of verhaalbaar is. De regeling geldt in principe niet voor schade aan auto’s, maar er zijn uitzonderingen; bijvoorbeeld bij schade aan voertuigen die niet casco verzekerd konden worden. 

Waterschade aan auto: tot slot…

Puntje bij paaltje gaat niet elke autoverzekeraar hetzelfde om met waterschade. In de polisvoorwaarden van elke individuele verzekeringsmaatschappij kun je teruglezen welke schades worden gedekt en welke schades worden uitgesloten. Helaas worden waterschades vrijwel nooit uitgebreid besproken of gedefinieerd. Het nadeel hiervan is dat je vooraf niet weet waar je aan toe bent; het voordeel is dat je je bij waterschade gemakkelijker op dekking kunt beroepen. In de praktijk blijkt dat de meeste verzekeraars waterschades aan auto’s wél dekken.

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…
Vul je kenteken in:

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

Informatie auteur: dit artikel werd geschreven en/of inhoudelijk gecontroleerd door gecertificeerd autoverzekeringsexpert Ruud de Laat.