Informatie auteur: dit artikel werd geschreven en/of inhoudelijk gecontroleerd door gecertificeerd autoverzekeringsexpert Ruud de Laat.

Een goedkope autoverzekering afsluiten, is bij lange na niet de enige manier om autorijden goedkoper te maken. Het maandelijks terugkerende kostenplaatje dat autobezit met zich meebrengt, is des te meer afhankelijk van de auto die jij aanschaft. Vragen die door héél veel Nederlanders worden gesteld, zijn dan ook als volgt:

  • “Hoe vind ik een goedkope auto?”
  • “Welke automerken & autotypes zijn goedkoop?”
  • “Wat zijn de goedkoopste auto’s van Nederland?”

 

Hierbij een opsomming van ALLE aspecten die een auto goedkoop maken, zodat je een weloverwogen autokeuze kunt maken…

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in...

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

1. Jouw auto bepaalt jouw verzekeringspremie

Gewicht, vermogen, economische dagwaarde en zelfs lakkleur zijn medebepalend voor de premie die je maandelijks betaalt voor jouw autoverzekering. Je kunt er dus voor kiezen om een (relatief) goedkope autoverzekering voor de reeds door jou aangekochte auto zoeken… Je kunt echter ook een auto kopen waarvan je reeds WEET dat deze goedkoop uitpakt in de verzekering. Qua cascopremie betekent een goedkope auto (v.w.b. dagwaarde óf nieuwwaarde) overigens óók een goedkope autoverzekering.

Een auto kopen die per definitie goedkoop kan worden verzekerd, pakt gegarandeerd voordeliger uit dan de goedkoopste autoverzekering zoeken voor een extreem snelle, zware en waardevolle bolide!

2. Ook wegenbelasting is afhankelijk van jouw wagen

Hoeveel motorrijtuigenbelasting (MRB) jij betaalt, is óók grotendeels afhankelijk van de auto waarin je rijdt. Zo wordt deze ‘wegenbelasting’ vastgesteld naargelang voertuiggewicht, brandstoftype en milieubelasting c.q. milieuvervuiling (qua uitstoot) van jouw auto. Een oude auto is doorgaans goedkoop in aanschaf, maar een goedkope auto kán dus opvallend duur zijn in wegenbelasting. Dat geldt bijvoorbeeld voor oude dieselbestelbussen die niet als oldtimer kunnen worden verzekerd… Maar ook voor ecologische ‘vervuilers’ die niet of nauwelijks aan emissienormen voldoen. Auto’s met een fikse verontreinigende uitstootemissie zijn o.a. de SsangYong Rexton en Kia Sorento

Sowieso zijn SUV’s en krachtige trekauto’s voor zware aanhangers en caravans relatief zwaar en milieubelastend… En zodoende relatief zwaar belast. Hetzelfde geldt overigens voor super-de-luxe supersportauto’s oftewel ‘supercars’ van o.a. Rolls-Royce, Lamborghini, Aston Martin, Ferrari, Bentley, Chevrolet, McLaren, Cadillac, Lotus, Maserati, Porsche en Lada. Dat komt door de extreem zware, brandstof-slurpende motoren die erin liggen.

Dus koop je een klein, licht, zuinig en schoon autootje? Dan betaal je weinig wegenbelasting. Rijd je ook nog eens volledig elektrisch? Dan ben je tot minimaal 2020 zelfs 100% vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting!   

3. Overige auto-gerelateerde onkosten

Niet alleen je autoverzekeringspremie en motorrijtuigenbelasting kun je goedkoper maken door een verstandige auto-aankoop te doen. Ook de kosten qua brandstofverbruik, te vervangen onderdelen en afschrijving verschillen zéér sterk per merk en type auto. Want hoe zwaarder de motor die in jouw auto ligt, des te meer brandstof je per kilometer verrijdt…

Hoe luxueuzer jouw auto, des te duurder de onderdelen… En doorgaans geldt: hoe hoger de cataloguswaarde van jouw auto, des te sneller je afschrijft op jouw auto. Dit houdt in dat jouw auto relatief snel in waarde afneemt, waardoor je bij verkoop véél minder terugkrijgt dan de aanvankelijke aanschafprijs die je hebt betaald… En afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt, kan óók het brandstoftype van invloed zijn.

Autobezit wordt al héél snel een dure hobby als je veelvuldig in een grote, snelle, zware, luxe, krachtige, onzuinige en vervuilende auto rijdt en deze ook nog eens allrisk verzekert. Als je daarbovenop verkeersboetes ontvangt of pech hebt qua schades en reparaties, ben je overigens nóg duurder uit…

Goedkoopste auto’s van Nederland

Met de term ‘goedkope auto’ bedoelt men doorgaans een auto die goedkoop in aanschaf is. Dus een auto die voor een prikkie kan worden aangekocht. De aanschafprijs van een auto is echter iets eenmaligs, terwijl autobezit allerlei terugkerende onkosten met zich meebrengt.

Hierboven bespraken we reeds de factoren die bepalend zijn voor de periodiek wederkerende financiële onkosten van autorijden… Autoverzekering, autobelasting, brandstofverbruik, afschrijving, et cetera.

In dat opzicht betekent een lage aanschafprijs dus niet per definitie dat je op maandbasis goedkoop autorijdt. Want pakt een ietwat duurdere occasion véél goedkoper uit qua verzekering, belasting én brandstofverbruik? Dan verdien je het ogenschijnlijk ongunstige prijsverschil mogelijkerwijs in een mum van tijd terug.

Hieronder sommen we de goedkoopste auto’s van Nederland op. De exacte aanschafprijs die je neertelt, is logischerwijs afhankelijk van talloze factoren: Spiksplinternieuw of tweedehands? Basisuitvoering of talloze fabrieksopties en extra’s? Driedeurs of vijfdeurs? Verbrandingsmotor of elektromotor? Tien schadevrije jaren of gecompliceerd schadeverleden? Het gaat hier dus om een ruwe prijsindicatie, gebaseerd op zowel aanschafprijs als periodieke onkosten…

Hierbij het goedkope auto overzicht… 

  • Chevrolet Matiz
  • Citroën C1
  • Dacia Sandero
  • Fiat Panda of 500
  • Hyundai i10
  • Kia Picanto
  • Mitsubishi Space Star
  • Opel Karl
  • Peugeot 108
  • Renault Twingo, Twizy of Zoe
  • Seat Mii
  • Skoda Citigo
  • Smart ForTwo of ForFour
  • Suzuki Alto, Celerio of Swift
  • Toyota Aygo
  • Volkswagen Up!

 

Het gaat hier om auto’s die qua af-fabriek catalogusprijs —de zogenaamde ‘vanaf-prijs’— tussen de EUR 10.000,- en EUR 1.5000,- euro kosten, maar óók relatief zuinig zijn. (bron + bron) Met élk van deze wagens heb je anno 2019 à 2020 een relatief tot zéér goedkope auto te pakken.