Concentratieproblemen auto: de 10 grootste afleidingen achter het stuur!

vrouw in auto ervaart afleiding in verkeer

Informatie auteur: dit artikel werd geschreven en/of inhoudelijk gecontroleerd door gecertificeerd autoverzekeringsexpert Ruud de Laat.

Tegenwoordig kunnen we eigenlijk niet meer zonder smartphone. Niet gek dus, dat mobiele telefoons óók in het verkeer voor heel veel afleiding zorgen. En als een rijdende automobilist afgeleid raakt, wordt de kans op een verkeersongeval vele malen groter. Afleiding en onoplettendheid spelen een rol bij maar liefst 80% van alle verkeersongevallen en plusminus 65% van de bijna-verkeersongelukken. (bron)

Hoe meer je wordt afgeleid, des te trager je reageert, des te later en harder je remt, des te slechter je jouw omgeving waarneemt, en des te slechter jij je instelt op het overige wegverkeer. Om je bewust te maken van de gevaren der verkeersafleidingen, zet GoedkopeAutoverzekering.nl wij hieronder de 10 belangrijkste afleidingen in het verkeer op een rijtje…

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…
Vul je kenteken in:

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

1. Smartphonegebruik tijdens het autorijden

Vandaag de dag worden de meeste verkeersongelukken veroorzaakt door autobestuurders die worden afgeleid door hun smartphone en daardoor hun concentratie verliezen. Veel bestuurders kijken (ondanks dat zij zich bewust zijn van de gevaren) tóch snel even op het scherm van hun mobieltje als zij een berichtje binnen horen komen.

Je bent echter beduidend minder alert als je bezig bent met je telefoon, al is het maar voor zéér korte tijd. Je aandacht ligt bij iets anders dan het verkeer om je heen, en hierdoor ga je bijvoorbeeld langzamer rijden of onbewust slingeren. Daarnaast kijk je tijdelijk minder naar de verkeerssituatie…

Waardoor je gemakkelijker een haastig overstekende voetganger of fietser over het hoofd ziet. En een ongeluk bevindt zich écht in een klein hoekje…

2. (Handsfree) bellen in de auto is evengoed gevaarlijk!

Het actief gebruiken van een smartphone in de auto zorgt dus voor veel afleiding. Maar ‘passief’ bellen, doet dat evengoed. Zelfs als je handsfree belt, ben je met je aandacht tóch niet voor de volle 100% bij de weg. Ook niet als je beide handen aan het stuur hebt en uitsluitend je stem gebruikt tijdens het telefoneren. Sterker nog: Als je belt, wordt je gezichtsveld tot wel vier keer kleiner en ga je vaker slingeren.

Handsfree praten in je telefoon –tijdens het autorijden– is zelfs véél gevaarlijker c.q. risicovoller dan praten met een passagier, aldus de Amerikaanse NSC (National Safety Council). Wetenschappelijk onderzoek uit 2006 wijst zelfs uit dat het rijgedrag van (handsfree) bellende mensen tot op zekere hoogte vergelijkbaar is met dat van dronken bestuurders. (bron + bron)

Bellen in de auto blijft dus gevaarlijk, ook al laat je je mobiele telefoon fysiek links liggen. Niet voor niets dat de boetebedragen op niet handsfree bellen achter het stuur exponentieel toenemen. (bron + bron)

3. Eten of drinken in de auto leidt enorm af!

In de auto ontbijten, is een manier om tijd te winnen in de ochtend. Zeker als je haast hebt en snel naar je werk moet. Als je eet of drinkt in de auto, zijn je hersenen echter bezig met de bewegingen die je moet maken om te kunnen eten of drinken. Niet alleen als je tijdens het rijden snel even een uitgebreide ochtendmaaltijd nuttigt, maar óók als je een banaantje eet of een koffie-to-go drinkt.  De focus van je hersenen ligt dan totaal niet meer bij de weg.

Daarnaast ontvangen je hersenen allerlei prikkels van de smaken die je proeft. Ook dit leidt af. En zodoende loop je vergroot risico op een auto-ongeluk.

4. Afleiding in het verkeer: problemen met de navigatie

Veel autobestuurders stellen hun navigatiesysteem pas in zodra ze al rijdend in hun auto zitten. Of dit nu via de telefoon is of via een TomTom, je aandacht is in dit soort gevallen niet bij de weg. Dit is eveneens het geval als je onderweg je route of dashcam moet bijstellen. Nóg gevaarlijker is het als een telefoon of TomTom niet goed vastzit aan de autoruit of het dashboard. Deze wil dan nog weleens vallen, waardoor bestuurders deze moeten oprapen. Met alle potentiële gevolgen van dien.

Zolang je een navigatiesysteem vooraf instelt en goed vastmaakt, kan het gebruik ervan de verkeersveiligheid bevorderen; foutief gebruik kan de verkeersveiligheid echter belemmeren. Zorg er dus voor dat je jouw autoroute van tevoren instelt op je navigatie en dat je navigatiesysteem goed verankerd is; zodoende voorkom je absoluut afleidingen en ongelukken! (bron)

5. Verkeersongevallen & reclameborden langs de weg

Als je ziet dat er ergens een ongeluk is gebeurd, ben wellicht geneigd om te kijken wat er aan de hand is… Wat is er gebeurd? Ken ik het slachtoffer? Hopelijk gaat alles goed! Toch is het verstandiger om auto-ongelukken te negeren. Althans, ALS er reeds hulpverleners ter plaatse zijn. Zo niet, zet je auto dan veilig aan de kant van de weg om indien nodig zélf hulpinstanties in te schakelen.

Het waarnemen en analyseren van verkeersongelukken vereist héél veel van jouw aandacht, waardoor je enorm wordt afgeleid. Niet voor niets dat er na een ongeval op de snelweg óók heel vaak ongelukken ontstaan op de tegenoverliggende rijbanen, wegens ‘ramptoerisme’. Dus mensen die extreem langzaam gaan rijden als zij een verkeersongeval passeren om optimaal te kunnen kijken of zelfs te fotograferen of filmen. Obsessieve en impulsieve ramptoeristen dwarsbomen zelfs steeds vaker hulpverlening en sporenonderzoek!

Onoplettendheid en concentratieverlies worden óók in de hand gewerkt door grote reclameborden langs de weg. Doordat er misschien een grappige tekst op staat die je tot lezen verleidt, verlies je de weggebruikers om je heen gemakkelijk uit het oog. Mannen laten zich gemiddeld anderhalve seconde afleiden door lingeriereclames waarop mooie schaars geklede of half-ontblote lingeriemodellen staan afgebeeld. Verleiding is dan ook een uiterst gevaarlijke vorm van afleiding. (bron + bron + bron)

6. Dagdromen in de auto is levensgevaarlijk

De auto is een plek waar veel mensen zich kunnen ontspannen, zéker na een lange werkdag. Als er dan óók nog eens een ontspannend muziekje op de achtergrond klinkt, waan je je al snel in hogere sferen. Zorg er echter WEL voor dat je met je aandacht bij de weg blijft. Want een interne afleiding in je hoofd kan net zo gevaarlijk zijn als een externe afleiding in de auto of op de weg.

Dagdromen houdt in dat je je gedachten laat afdwalen en tot op zekere hoogte vergeet waar je mee bezig bent. Als je merkt dat je dusdanig duf, dromerig of afwezig bent dat het moeilijk wordt om je aandacht écht bij de weg te houden, dan kun je je auto beter even aan de kant van de weg zetten om ongelukken te voorkomen. Lange rechte autowegen, waarbij je gedurende lange tijd recht voor je uit kijkt, werkt trouwens ook concentratieverlies in de hand: zogenoemde polderblindheid.

Dagdromen komt vaker voor onder vermoeide c.q. oververmoeide autobestuurders. Sowieso zijn overmatig moeë automobilisten verantwoordelijk voor ongeveer 10 tot 15% van alle verkeersongevallen. De belangrijkste oorzaken van vermoeidheidsklachten zijn een ontoereikende slaapduur (‘te kort slapen’) en een verminderde slaapkwaliteit (‘slecht slapen’). Wie minder dan 5 uur slaapt, heeft ruim 4 keer meer kans op een auto-ongeluk, al dan niet het gevolg van ‘slaaprijden’.

Als je op de bank zit, kan een dagdroom of dutje geen kwaad. Maar als je een auto bestuurt wel degelijk! Ben dus waakzaam op potentiële vermoeidheidsverschijnselen…

7. Negatieve emoties: woede, frustratie & verdriet

Emoties kunnen soms hoog oplopen, zo óók in de auto. Je kunt je heel boos maken om het (asociale) rijgedrag van andere weggebruikers, maar je kunt bijvoorbeeld ook heel verdrietig zijn door persoonlijke omstandigheden. Ben je tijdens het autorijden extreem boos over een privékwestie? Ben je gefrustreerd over een benarde verkeerssituatie? Of word je overmand door een spontane huilbui? Dan is het zo goed als onmogelijk om met je volle aandacht bij de weg te blijven.

Héél veel auto-ongelukken worden dan ook direct of indirect veroorzaakt door hoog oplopende emoties. Normaliter maak je je niet zo druk over de onbeschofte inhaalactie of invoegactie van een medeweggebruiker. Maar als je toch al slecht gehumeurd bent, kan het betaald zetten van andermans hufterige rijdgedrag tot gevaarlijke verkeerssituaties leiden… Want niet alleen je aandacht verslapt hierdoor; óók het maken van verstandige en weloverwogen beslissingen wordt bemoeilijkt door een wankele gemoedstoestand!

Merk je dat je je in je rijdgedrag laat leiden door hoog oplopende emoties? Dan kun je wellicht beter even stoom afblazen door een kop koffie te drinken bij het eerstvolgende tankstation of wegrestaurant.

8. De autoradio kan een fikse afleidingsfactor zijn

Een andere grote afleidingsfactor tijdens het autorijden is de autoradio. Veel mensen wisselen van radiozender zodra een bepaald liedje niet in de smaak valt. Door al het gedraai aan knopjes, ben je veel minder alert, hetgeen tot gevaarlijke rijdgedrag kan leiden. Zet de radio sowieso niet te hard. Je reageert dan langzamer op veranderlijke verkeerssituaties en bent je minder scherp bewust van je omgeving.

Overigens behoort het prutsen aan hendeltjes of knopjes van o.a. verwarming, airconditioning of ruitenwissers eveneens tot de extreem aandacht-vretende handelingen achter het stuur. Ze vormen een enorme afleiding en zijn goed voor ongeveer 19% van de verkeersongelukken. Dit, omdat naderend onheil hierdoor veelvuldig over het hoofd wordt gezien.

Harde muziek vanuit de autoradio maakt het trouwens ook nog eens lastig om bijvoorbeeld ambulances of politieauto’s aan te horen komen en hiervoor uit te wijken. Laat je dus niet te veel afleiden door muziek.

9. Uiterlijke verzorging: make-up aanbrengen in de auto

Vrouwen willen als ze ‘s ochtends haast hebben nog weleens hun make-up in de auto meenemen. Als ze dan toch in de file staan, kunnen ze zichzelf net zo goed even opmaken. En zelfs als er géén sprake is van filevorming wil men nog weleens achter een vrachtwagen gaan ‘hangen’ om lipstick, oogschaduw, mascara, eyeliner, rouge of blush aan te brengen. En dan meteen even het kapsel bijwerken…

Hoewel sommige dames verrassend bedreven zijn in het ‘onderweg opmaken’, is dit helemaal niet zo gemakkelijk als sommigen het doen voorkomen. Als je gefocust bent op je achteruitkijkspiegel ben je sowieso niet met je aandacht bij je voorgangers. En een aanrijding is dan zo gebeurd. Voor je gevoel bespaar je misschien veel tijd. Maar in het gunstigste geval scheelt het enkele minuten en in het ongunstigste geval raak je betrokken bij een fataal verkeersongeval.

Mannen willen zichzelf nog weleens scheren of ‘bijscheren’ in de auto. Hier geldt hetzelfde: je bent dan niet bezig met je omgeving, waardoor de kans op een auto-ongeluk wordt verveelvoudigd!

10. Passagiers kunnen de rijdende chauffeur afleiden

Door te kletsen met passagiers wordt je reactievermogen vertraagd. Zorg ervoor dat je emotionele gesprekken niet in de auto voert. Dit soort gesprekken verhogen niet alleen de reactietijd, maar je hersenen zijn dan ook nog eens hoofdzakelijk bezig met het gesprek, waardoor je aandacht (op de weg) verslapt. Ook kleine kinderen op de achterbank kunnen jou als autobestuurder enorm afleiden.

Zorg er dus voor dat kids iets te doen hebben tijdens de autorit. Dit scheelt mogelijkerwijs een heleboel afleidende frustraties, want jij kunt dan met je volle aandacht bij de weg blijven.

Concentratieproblemen & concentratieverlies in de auto: tot slot…

Afleidingen onderweg in de auto vormen de allerbelangrijkste oorzaak van verkeersongelukken. Mannenogen dwalen gemakkelijker af dan vrouwenogen, maar onderaan de streep wordt maar liefst 80% van alle verkeersongelukken veroorzaakt door een bepaalde vorm van afleiding, concentratieverlies en/of onoplettendheid in het verkeer.

Vooral in de eerste en laatste 5 minuten van een autorit is niet geconcentreerd autorijden extreem riskant: op die momenten ontstaan namelijk veruit de meeste auto-ongelukken. Juist dán zijn relatief veel automobilisten (nog of alweer) bezig met afleidende handelingen. Kortom: hoe gemakkelijker jij je laat afleiden, des te groter het verkeersrisico dat jijzelf loopt en vormt voor medeweggebruikers.

Ben jij gevoelig voor afleiding onderweg in de auto? Probeer dan zo veel mogelijke van bovengenoemde 10 afleidingsfactoren te elimineren uit jouw auto!