Auto tunen: kan ‘Car Tuning’ gevolgen hebben voor de autoverzekering?

auto tunen autoverzekering

Informatie auteur: dit artikel werd geschreven en/of inhoudelijk gecontroleerd door gecertificeerd autoverzekeringsexpert Ruud de Laat.

Er bestaat een relatief grote groep mensen die hobbymatig aan auto’s sleutelt of iemand anders aan diens auto laat sleutelen. Niet uit mechanische of esthetische noodzaak, dus ter onderhoud of reparatie. Maar om de betreffende auto nóg mooier of nóg sneller te maken. Maar welke gevolgen heeft het tunen van jouw auto op de premie, dekking en/of uitkering van jouw autoverzekering? Hierbij de nodige uitleg…

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in…

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

Wat is Car Tuning precies?

Er bestaan uiteenlopende definities voor tunen. Van oudsher is de term ‘tuning’ afkomstig uit de racerij. Raceauto’s werden gemodificeerd om te voldoen aan eisen waaraan de betreffende voertuigen aanvankelijk niet voldeden. Autoprestaties van de auto werden verbeterd zodat ze beantwoordden aan de behoeften van de bestuurder. Hierbij valt te denken aan betere motorprestaties, comfortabelere rijfunctionaliteiten, dynamischer rijgedrag, optimale wegligging, efficiënter brandstofverbruik, soepelere reactiviteit, lager zwaartepunt, ultieme startzekerheid en meer wendbaarheid. (bron)

Door de jaren heen is er een ganse cultuur ontstaan rondom het tunen van gemodificeerde personenauto‘s. En dan niet alleen ten aanzien van technische specificaties en functionele prestaties, maar des te meer omtrent uiterlijk en uitstraling. Daarbij staat de cosmetische esthetiek van de auto dus voorop: Body Kit, verlagingsset, bumper, spoiler, sportuitlaat, sportvelgen, racestrepen, bestickering, LED-verlichting, koplampen met gekleurde coating, HiFi-systeem en unieke stoelbekleding. Soms gaat tuning zelfs ten koste van functionele eigenschappen zoals emissieprestaties, degelijkheid c.q. betrouwbaarheid van bepaalde onderdelen en soms zelfs inzittendencomfort. (bron)

Getunede auto’s nemen vandaag de dag nog zelden deel aan wettelijk gesanctioneerde autoraces. Het zijn veeleer prestigeprojecten van gepassioneerde autoliefhebbers.

Twee vormen van tunen

Hoe dan ook gaat het bij Car Tuning altijd om het aanpassen en aanmeten van een auto. Onderaan de streep zijn er twee vormen van Car Tuning, namelijk:

  • Het aanbrengen van technische c.q. mechanische aanpassingen om de auto sneller, krachtiger, wendbaarder te maken. Kortom: prestatie!
  • Het doorvoeren van cosmetische / optische / esthetische / visuele modificaties om de auto een mooier, sportiever of sneller uiterlijk te verlenen. Kortom: uitstraling!

Tunen is dus iets totaal anders dan het gebruikelijke ‘sleutelen aan een auto’ met als doel schade repareren of versleten onderdelen vervangen. Het gaat écht om de modificatie, customisatie en personalisatie van een voertuig. Maatwerk: pimpen, tweaken en stylen; er wordt vooral originaliteit, authenticiteit en uniciteit nagestreefd. Dus álles behalve standaard alledaags!

Logischerwijs heeft niet elke auto-aanpassing invloed op jouw autoverzekering. Toch zijn er volop aspecten van Car Tuning die verzekeringstechnische gevolgen kunnen hebben…

A. Chip Tuning

Chip Tuning is een vorm van functionele modificatie die ook wel bekendstaat als ‘chippen’. In beginsel is dit het aanpassen van de motormanagementinstellingen om zodoende een efficiëntere verbranding te bolwerken. Normaliter zijn de ECU (Electronic Control Unit oftewel Engine Control Unit) en de EPROM-chips van een auto namelijk sterk begrensd. Chiptuning oftewel OBD-tuning houdt in dat deze begrenzing  softwarematig worden afgetopt, dus dat de veiligheidsmarge wordt verkleind.

Omdat we in Nederland geen extreme weersomstandigheden kennen en goede kwaliteit brandstof tot onze beschikking hebben, geeft dat chiptuners de mogelijkheid om automotoren scherper af te stellen.  De voordelen van deze vorm van ‘Motor Tuning’ zijn als volgt:

  • Vermogen: plusminus 30% hoger (qua Pk/kW)
  • Brandstofverbruik: plusminus 10% tot 15% lager

Hiertegenover staat dat de bougies en zuurstofsensoren van een gechiptunede auto vaker moeten worden vervangen. Door hogere toerentallen kunnen de versnellingsbak en aandrijfriem zwaarder worden belast, hetgeen voor aanvullende slijtage kan zorgen. Ook kan er moeilijk worden gedaan indien je aanspraak maakt op fabrieksgarantie en/of dealergarantie. Mogelijkerwijs wordt ook de uitstoot van een gechipte auto ietwat hoger, maar hieromtrent zijn de meningen verdeeld. Tot slot kan het zijn dat toekomstige software-updates van de boordcomputer niet langer compatible blijken.

Hoe dan ook is chiptunen in Nederland volkomen legaal, zolang jouw gechiptunede voertuig maar blijft voldoen aan de RDW-richtlijnen. Je zult je auto moeten laten herkeuren indien het motorvermogen met meer dan 20% toeneemt, de auto 20% zwaarder wordt en/of meer lawaai maakt. (bron) Autoverzekeraars denken hier veelal hetzelfde over. Het is dan ook altijd raadzaam om je autoverzekeraar te contacteren vóórdat je jouw verzekerde auto laat chiptunen!

Verzekeraars stellen over het algemeen dezelfde regels als de RDW. Als je auto meer dan 20% extra vermogen krijgt na het tunen, zul je dit dus ook met je verzekeraar moeten overleggen. Independer noemt daarnaast dat ze ook na de volgende aanpassingen willen dat je contact met ze opneemt:

Let op! Chiptuning is niet iets wat je —als leek— zomaar zélf kunt doen. Er dient namelijk te worden gesleuteld aan de software binnenin de ECU-module van de auto, hetgeen specialistisch werk betreft en GOED fout kan gaan.

B. Turbo inbouwen

De term ‘turbo’ staat nagenoeg synoniem aan kracht en snelheid. Niet gek dat steeds meer auto’s over een turbomotor beschikken. Dit is een type verbrandingsmotor, voorzien van een turbolader oftewel turbocharger: een pomp die de luchtdruk in de motor verhoogt, alvorens deze in de cilinders terechtkomt. Een turbo bestaat uit een turbine en een compressor die tezamen méér lucht in de cilinders brengen. Er wordt dus lucht in de verbrandingsmotor gedwongen om zodoende meer vermogen te behalen. Kortom: geforceerde inductie. Voordelen: volledigere verbranding, gunstiger brandstofverbruik, minder uitstoot én stiller dan een vrij-aanzuigende verbrandingsmotor. (bron)

Een conventionele uitlaatgasturbo perst onder druk uitlaatgassen, welke het turbinewiel doen ronddraaien. Het nadeel hiervan is als volgt: geen uitlaatgassen = geen turbofunctionaliteit. Als je het gaspedaal intrapt, moet de motor immers éérst op gang komen voordat er uitlaatgassen worden verplaatst, waardoor een zogenoemd ‘turbogat’ ontstaat. Bij een elektrische turbo oftewel E-Turbo is een elektromotortje op de turbine-as geplaatst, welk het compressorwiel met de turbine verbindt, waardoor geen uitlaatgassen vereist zijn en een onmiddellijke turborespons mogelijk is. (bron + bron)

Auto’s die fabrieksmatig over een turbomotor beschikken, hoeven —bij normaal gebruik— zelden zodanig hard te werken dat ze hun turbo aanspreken. Zodoende zijn turbo’s vooral interessant voor auto’s die van nature beperkt zijn in hun prestatievermogen. Vandaar dat veel Car Tuners zich bezighouden met turbo-upgrades en turbo-installaties. In beginsel zijn er drie opties:

  • Turbo-upgrade: een reeds aanwezige uitlaatgasturbo vervangen voor een superieur type ‘Turbo Loader’ of ‘Turbo Charger’.
  • Turbomontage: een turbo monteren/installeren op de vrij-aanzuigende verbrandingsmotor van een auto die vooralsnog NIET beschikt over een turbo.
  • De volledige oude verbrandingsmotor in zijn geheel vervangen voor een turbomotor.

Turbo’s zijn relatief duur in aanschaf en het monteren ervan is geen peulenschilletje. Het monteren of upgraden van een turbo is dan ook niet per definitie de moeite waard. Doorgaans is het beduidend gemakkelijker én goedkoper om een motor zonder turbo in zijn volledigheid te vervangen voor een motor waarop reeds een turbo aanwezig is. Dit zal doorgaans het meeste vermogen per euro opleveren.

Let op: Jouw autoverzekeraar dient op de hoogte te worden gebracht van elk van bovenstaande drie turbo-opties. Een turbo beïnvloedt namelijk het vermogen van de verzekerde auto, en méér vermogen betekent een verhoogd potentieel schaderisico en een verschuiving qua leeftijdsgrens.

C. Auto van kleur veranderen

Als je jouw auto met een andere kleur lak laat bespuiten, zal je dit allereerst bij de RDW moeten melden. Ook bij het wrappen of rijkelijk bestickeren van je auto (in een afwijkende kleur) dien je dit bij de RDW te melden. Een plaatselijke sticker of folie maakt logischerwijs niet uit; het gaat erom dat de overheersende oftewel dominante ‘hoofdkleur’ van jouw voertuig erdoor verandert. Immers staat de kleur van personenauto’s en bestelauto’s als zodanig vermeld op het kentekenbewijs. Indien het overspuiten of ‘carwrappen’ ervoor zorgt dat de perceptibele kleur van jouw auto verandert, zal de RDW de kleur van jouw auto gratis aanpassen op het kentekenbewijs navenant de nieuwe kleur autolak of omhulsel. (bron)

Los van de vermelding van de autokleur op het kentekenbewijs zijn er situaties denkbaar waarin het veranderen van de kleur van een voertuig met kwade bedoelingen geschiedt: om de voertuig-identiteit te camoufleren c.q. transformeren c.q. verdoezelen. Bijvoorbeeld nadat een bepaald voertuig betrokken is geweest bij onrechtmatige gebeurtenissen waarvan geen juridische melding is gemaakt. Het registreren van kleurveranderingen van motorvoertuigen is dan ook niet per se een overbodige luxe.

Ook kan de kleur van een auto medebepalend zijn voor de risico-inschatting en premiebepaling van een autoverzekering. Zo is een zwarte auto minder zichtbaat in het verkeer dan een felgele of oranje tegenhanger. Dus ook jouw autoverzekeraar zal op de hoogte willen worden gesteld van een kleurverandering.

D. Sportuitlaat tunen

Het uitlaatsysteem van een auto is in beginsel functioneel van aard. Het dient restgassen af te voeren, geluid te dempen en eventueel tegendruk leveren. Het zichtbare deel van de uitlaat (het sierstuk) kan echter ook de uitstraling van een auto enorm beïnvloeden. Zo zijn er zelfs auto’s waarbij zich — visueel gezien— twee, drie of vier RVS uitlaten in het zicht bevinden.

Binnen de tuning community is het vervangen van een standaard uitlaat door een sportuitlaat een enorme business. Sportuitlaten zijn voorzien van (veelal RVS) buiscomponenten met een grotere diameter, waardoor uitlaatgassen vrijer spel hebben. Het gevolg: je hoort de auto ‘blazen’. En doordat de motor minder tegendruk krijgt, zal een sportuitlaat aanvullende prestaties qua motorvermogen (Pk/Kw) opleveren.

De zichtbare einddemper(s) van de sportuitlaat is overigens niet altijd verbonden aan het daadwerkelijke uitlaatsysteem. Dubbele sportdempers of uitlaatsierstukken zijn in feite niets meer dan sieruitlaten. De daadwerkelijke uitlaat wordt erin weggewerkt of bevindt zich zelfs op een totaal andere locatie. Voor de uitlaat van een auto gelden verscheidene APK-keuringseisen, waaronder (bron):

  • Een uitlaat mag niet te veel roet, fijnstof en koolmonoxide
  • Het uitlaatsysteem van een auto moet over de volledige lengte gasdicht Een lekke uitlaat wordt afgekeurd. Corrosie kan een teken zijn van lekkage.
  • De bevestiging van een uitlaat moet uit rubbers bestaan en stevig zijn. Uitgedroogde of ingescheurde rubbers dienen te worden vervangen.
  • Een uitlaatsysteem mag niet te veel geluid

Het geluid dat de uitlaat produceert, mag het geluidsniveau dat in het kentekenbewijs vermeld staat met maximaal 2dB overschrijden. Bij het monteren van een sportuitlaat (Novus, Remus, Sebring, Simons e.a.) moet dus vakkundig te werk worden gegaan.

Na het monteren van een sportuitlaat dient de RDW en de autoverzekeraar te worden ingelicht. Mogelijkerwijs verandert hiermee namelijk iets aan het vermogen, de geluidsproductie en de verkeersveiligheid van het voertuig.

E. Body Kit of Styling Set

De term ‘Bodykit’ of ‘Body Kit’ wordt binnen de tuning-cultuur gebruikt voor een standaardverzameling auto-onderdelen (grotendeels plaatwerk), bedoeld om een specifiek model en type auto te tunen en pimpen. Vooral voor VW, BMW, Mercedes en Audi zijn veel bodykits in omloop. Maar o.a. ook voor Tesla, Hyundai, Volvo, Opel en Suzuki. Een dergelijk plaatwerkpakket bestaat veelal uit:

  • Voorbumper + Achterbumper
  • Sideskirts / Zijbumpers
  • Achterspoiler / Dakspoiler / Spoilerset
  • Montagemateriaal + overige toebehoren

Dus deze onderdelen (veelal vervaardigd uit koolstofvezels, PU-RIM, polyester of ABS-kunststof) vormen tezamen een bodykit. Er kunnen echter nog veel meer exterieure aanpassingen aan bodykits worden toegevoegd. Onder andere qua bumperlippen, wielkastverbreders, deurverbreders, dakafwerking (‘hood’), achterklep, zijspiegels, zijwindschermen, wielschermen, motorklep, velgen, uitlaat, verlichting, deuren, grill en racegaas. Soms in combinatie met een verlagingsset (schroefset, verlagingsveren, stabilisatorstangen) om de suspensie/ophanging en wegligging te verlagen.

Hoe completer de bodykit of stylingset, des te kostbaarder en des te meer werk je eraan hebt. Het correct monteren van volledige bodykits wordt doorgaans aan professionals overgelaten, aangezien bepaalde onderdelen daadwerkelijk dienen te worden vervangen. Het schuiven van nieuwe over bestaande onderdelen kan vaak ook door een beetje doe-het-zelver worden verricht.

Mocht (de montage van) een Body Kit van invloed zijn op de verkeersveiligheid van jouw auto? Dan wil zowel de RDW als de verzekeraar daarvan kennisnemen. Vooral als het aankomt op kleur, gewicht, vermogen en APK-keuringseisen.

Auto tunen & autoverzekering: tot slot…

Tunen is in feite het verder ontwikkelen van een auto vanaf het punt dat de autofabrikant is gestopt. Dit kan een héle leuke hobby zijn, maar ook bepaalde (verzekeringstechnische) gevolgen hebben. Naast bovengenoemde voorbeelden kan er nog véél meer aan een auto worden getuned, getweakt en gepimpt. Dumpvalve, boostcontroller, turbotimer, cyclone, inductiekit, racekoppeling, interkoeler, short shifters, launch control, downpipe, sportkatalysator, uitlaatkleppen, guerrilla bypass, openluchtfilter, en ga zo maar door…

Wordt de motor van een auto aangepast of vervangen, waardoor de auto sneller wordt? Dan moet deze nog wel aan de wettelijke eisen blijven voldoen. Indien je twijfelt of jouw auto aan deze eisen (qua lawaai, vermogen, emissie e.a.) voldoet, kun je het best contact opnemen met de RDW. Als het vermogen van je auto met méér dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde, dan moet je de auto sowieso naar de RDW brengen voor een goedkeuring c.q. herkeuring.

Indien je de auto wilt laten chiptunen, vraag dan altijd van tevoren na hoeveel aanvullend vermogen je auto zal krijgen. Dan weet je vooraf of de auto naar de RDW zal moeten nadat deze gechiptuned is. Bij verandering van het aantal cilinders of de cilinderinhoud dient eveneens contact te worden opgenomen met de RDW. Hetzelfde geldt als een auto meer dan 20% zwaarder is geworden.

Laat aanvullende accessoires meeverzekeren!

Voor veel mensen is het überhaupt onduidelijk of er accessoires zijn meeverzekerd op de polis van een autoverzekering. En áls er al accessoires zijn meeverzekerd, welke dan en voor welk bedrag? Accessoires die af-fabriek op de auto zitten zijn meestal meeverzekerd op de autoverzekering. Bijvoorbeeld een fabrieksmatig ingebouwd navigatiesysteem of audiopakket.

Aanpassingen die je zélf aan jouw auto toebrengt, of laat toebrengen, zijn vaak maar tot een bepaald bedrag meeverzekerd (en uitsluitend op Beperkt Casco of Volledig Casco dekking). Vaak ligt dit verzekerde maximumbedrag tussen de EUR 500,- en EUR 2.500,-. Maar als jij fervent autotuner bent, zal jouw getunede bolide waarschijnlijk een VEELVOUD van dit gemaximeerde bedrag aan onderdelen en accessoires bevatten!

Informeer daarom bij jouw autoverzekeraar naar de mogelijkheden en eventuele meerkosten om jouw accessoires en onderdelen (qua tuning, styling en performance) apart te laten meeverzekeren. Anders bestaat de kans dat je bij totaalverlies slechts de aanschafwaarde of dagwaarde uitgekeerd krijgt, hetgeen een fractie kan zijn van jouw investering.

Bewaar bovendien altijd de aankoopbonnen van tuning-aspecten. Hiermee kun je namelijk aantonen voor welk bedrag (en wanneer) je de accessoires hebt aangeschaft.

Aanvullende tip: Taxatierapport!

Je ziet het ook vaak bij oldtimers terug: taxatierapporten. Een taxatierapport is ideaal om de reële marktwaarde van een maatwerk-auto vast te stellen. Zo ook van getunede auto’s. Let wel: een taxatierapport is slechts 3 jaar geldig. Bovendien is tunen veelal een doorlopend proces, waardoor de exacte staat en waarde van een getunede auto continu veranderen.

In het gunstigste geval kan de verzekeraar het taxatierapport aanhouden als richtlijn van de waarde van het voertuig bij schade. Is een taxatierapport ook nuttig bij een nieuwere, maar speciale auto? Veel verzekeraars zullen zeggen dat ze een taxatierapport als leidraad zullen aanhouden, maar ze zullen niet per definitie de taxatiewaarde vergoeden c.q. uitkeren.

Houd jij je bezig met het tunen van auto’s en wil je goed verzekerd zijn? San is het dus verstandig om éérst bij de verzekeraar te informeren naar de voorwaarden van de autoverzekering voordat je een prijzige taxatie laat verrichten.