Informatie auteur: dit artikel werd geschreven en/of inhoudelijk gecontroleerd door gecertificeerd autoverzekeringsexpert Ruud de Laat.

In 2018 krijgen we te maken met veranderende autobelastingen. Maar welke financiële veranderingen ga je bemerken door aanpassing van de autobelasting? Hieronder leggen we uit wat er zoal verandert op het gebied van motorrijtuigenbelasting, bijtelling en BPM

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in...

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

Wat blijft er voor de autobelasting gelijk?

Voordat we beginnen over wát er nu precies verandert aan de autobelasting, vertellen we je wat er gelijk blijft. Net als voorheen bepalen vier factoren de hoogte van de motorrijtuigenbelasting (MRB). De overheid stelt ook in 2018 de belastingbedragen vast op basis van de volgende punten:

  • Provincie waar de bestuurder woonachtig is
  • Totaalgewicht van de auto
  • Brandstof (benzine, diesel, elektrisch, LPG e.a.)
  • Milieuvriendelijkheid qua CO2-uitstoot

 

Een trend is dat de belastingdienst extra goed gaat letten op milieuvriendelijkheid om zodoende de CO2-uitstoot terug te dringen.

Plug-in hybride auto’s worden duurder

Het milieuvoordeel van plug-in hybride auto’s valt tegen. Dit soort auto’s heeft een brandstofmotor én een elektromotor maar de CO2-uitstoot blijft aan de hoge kant. De ervaring leert namelijk dat alleen korte afstanden elektrisch gereden (kunnen) worden. Omdat het milieuvoordeel tegenvalt, versobert de overheid het belastingvoordeel van plug-in hybrides.

Plug-in hybrides krijgen tot en met 2020 een halftarief voor de autobelasting. Om de uitstoot van deze auto’s te minderen, worden in het vervolg méér milieumaatregelen getroffen.

Worden oude dieselauto’s vervangen?

De overheid wil stimuleren dat (oude) dieselauto’s zonder fabrieksroetfilter worden vervangen. Dat doen ze door nu al aan te geven dat de wegenbelasting voor die auto’s in 2019 stijgt. De stijging zal maar liefst 15 procent zijn. Op jaarbasis is dat al snel 200 euro. Om het vervangen van een oude diesel aantrekkelijker te maken, gaat de aanschafbelasting (BPM) voor nieuwe auto’s omlaag. Voor consumenten wordt het dan goedkoper om een nieuwe (milieuvriendelijkere) auto te kopen.

De leaserijder blijft bijtelling betalen

We gaan door naar de leaseauto, waarbij je te maken hebt met bijtelling. Een percentage van de nieuwwaarde van de auto wordt dan opgeteld bij het belastbare deel van je inkomen. In 2018 blijft de huidige 4% bijbetaling voor volledig elektrisch rijden van kracht. Hetzelfde geldt voor de 22% bijtelling voor andere brandstoffen zoals benzine, diesel en LPG.

Je motorrijtuigenbelasting voor 2018

Nu de veranderingen t.a.v. de motorrijtuigenbelasting, bijtelling en BPM bekend zijn, is het interessant om te kijken naar de persoonlijke gevolgen hiervan voor automobilisten en motoristen. Bereken vóór 2018 de hoogte van je wegenbelasting. Je weet dan hoeveel je maandelijks aan autobelasting moet gaan betalen. (bron)

De verwachting is dat de Nederlandse overheid in 2018 méér motorrijtuigenbelasting zal ontvangen dan afgelopen jaar. Dat komt omdat er waarschijnlijk meer auto’s gekocht worden en dat is gunstig voor de Nederlandse schatkist.