Een eerste auto kopen, mag natuurlijk geen miskoop worden. Voorkom blunders en leer nú van de 20 fouten die jouw voorgangers hebben gemaakt. Je eerste auto kopen, kan dan bijna niet meer misgaan. Ontdek aan de hand van onderstaande twintig tips waar je de beste en goedkoopste occasions kunt vinden en bovendien waarop je moet letten.

Weet waaraan je begint bij een tweedehandse auto. Begin met het bepalen van jouw budget en volg vervolgens de 20 tips op…

Tip: vul hier het kenteken van jouw auto in...

En vind direct een goedkopere autoverzekering!

Slim jouw eerste auto kopen: eisen & budget

Denk groot, maar begin klein. Dit is een mooi uitgangspunt voor jouw eerste tweedehands auto. Meteen een droomauto kopen, zit er voor de meeste jongeren niet in (óf ze moeten hele gulle ouders hebben). Zorg er daarom voor dat jouw eisen aansluiten bij het budget waarover je beschikt. Hoeveel geld wil je uitgeven voor de auto-aankoop? Luxe is leuk, maar niet koste wat kost.

Overigens is het goed wat marge over te houden, want er komen maar al te vaak auto-gerelateerde onkosten om de hoek kijken waar je niet direct aan denkt. Stel dus een realistisch budget zodat niet ál je geld in de aankoopprijs gaat zitten. Hierbij de beloofde 20 aankooptips…

1. Vertaal grootte 2e-hands auto naar geld

Hoe groot je auto moet zijn, hangt af van je rijddoel c.q. reisdoel. Ga je alleen rijden of met passagiers? Is het voor korte of lange afstanden? Snelwegen of binnenweggetjes? Een vuistregel is: hoe groter de occasion, des te duurder qua aankoop en onkosten. Dat komt omdat veel onkosten samenhangen met het totaalgewicht van een auto. Een grote tweedehands auto is zwaar qua gewicht en vereist daardoor méér motorvermogen. Dat zorgt voor extra brandstofverbruik. Daarnaast zijn ze duurder in de belasting en verzekering.

Dus hoe zwaarder de eerste auto die jij koopt, des te méér je doorgaans betaalt aan brandstof, belastingen, verzekeringen, reparaties én onderhoud.

2. Vaste kosten: houd geld achter de hand

Aan terugkerende vaste kosten ontkom je niet. Denk maar eens aan de motorrijtuigenbelasting, APK-keuring, onderhoudsbeurten, tankbeurten en de wettelijk verplichte autoverzekering. Hoort afschrijving bij de vaste kosten? Dat is maar net hoe je het ziet. Sommigen vinden het fijn iedere maand geld opzij te zetten voor afschrijving. Anderen hanteren liever één spaarpotje voor alles. Zorg zeker bij een 2e-hands auto dat je voldoende geld achter de hand houdt voor onvoorziene reparaties.

Vaste kosten komen van tijd tot tijd terug, dus pas je budget hierop aan. Héél veel beginnende bestuurders verkijken zich op de periodieke onkosten waarvoor je als auto-eigenaar opdraait.

3. Zuinige occasion betekent minder variabele kosten

Alles wat niet eenmalig is, kun je zien als variabele kosten. Deze komen met enige regelmaat terug. Denk hierbij aan brandstofkosten. Dankzij de brandstofaccijnzen die onze overheid oplegt, betalen we daar héél erg veel voor in Nederland. Het loont dus absoluut een zuinige tweedehands auto te kopen. Des te meer als je véél kilometers maakt. Verder moet je rekening houden met reparatiekosten en onderhoudskosten. Daarbij komt natuurlijk ook een zekere mate van geluk (of pech) om de hoek kijken..

Hoe zuiniger een auto is qua brandstofverbruik, des te goedkoper het is om te tanken en des te minder je betaalt voor iedere kilometer die jij met je auto aflegt.

4. Bereken wegenbelasting op basis van autogewicht

Hoeveel wegenbelasting je moet betalen, is afhankelijk van het gewicht van de tweedehands auto die jij aanschaft. Bij de Belastingdienst kun je de motorrijtuigenbelasting berekenen op kosten per kwartaal (drie maanden). Onderstaand voorbeeld laat zien wat het prijsverschil is tussen de gewichtscategorieën ‘tot 950 kilogram’ en ‘tot 1.250 kilogram’.

In bovenstaand voorbeeld zie je een kostenverschil van maar liefst 268 euro per jaar. Heb dat bedrag écht over voor een ietwat ruimere en daarmee zwaardere auto?

5. Motorrijtuigenbelasting uitrekenen bij benzine of diesel

Het lijkt wellicht een onbenullig detail, maar het type brandstof waarop een auto rijdt, is van grote invloed op de kosten van de eerste tweedehands auto die je koopt. Bij een eerste auto wordt vaak gekozen voor benzine. Ze zijn namelijk goedkoper in onderhoud én belasting. Vanwege het milieu maakt de overheid het bezitten van dieselauto’s namelijk extra duur (en dus onvoordelig). Zie desgewenst óók dit artikel over ‘diesel versus benzine’ hieromtrent.

In het voorbeeld hierboven hebben we de kosten voor de motorrijtuigenbelasting vergeleken. De dieselauto kost maar liefst 520 euro per jaar méér dan de benzineauto.

6. Verzekeringspremie occasion lager dankzij vergelijkers

Zeker als beginnend bestuurder is een autoverzekering een fikse kostenpost. Autoverzekeringspremies zijn met name voor jongeren érg hoog. Dat komt omdat zij nog geen schadevrije jaren hebben opgebouwd en door autoverzekeraars als bijzondere risicogroep worden beschouwd.

Heb je een bepaalde auto op het oog? Vergelijk dan online premies! Je zult zien dat je bij de ene verzekeraar beduidend goedkoper uit bent dan bij de andere. De goedkoopste autoverzekeringen hebben alleen WA dekking. Dat is de verplichte verzekering in Nederland. Met WA-dekking is alleen schade die jijzelf toebrengt aan anderen verzekerd. Eigen schade niet.

Een autoverzekering met WA-dekking is wettelijk verplicht indien je een auto bezit. Met cascodekking (WA+ of allrisk) verzeker je óók jouw eigen auto, maar dit maakt de autoverzekering doorgaans een stuk prijziger.

7. Wegenwachtservice is duur voor tweedehands auto

Pechhulp is niet per definitie voordelig. Des te minder voor de allereerste relatief goedkope tweedehands auto die je hebt gekocht. Je zit al snel op een premie van 80 euro per jaar. Bij de goedkoopste variant ben je alléén in Nederland verzekerd voor pech onderweg. Ben je niet verzekerd voor pechhulp en krijgt je auto onderweg mankementen? Dan kun je desgewenst alsnog de ANWB bellen.

Men rekent overigens wel een beduidend hoger tarief als je géén ANWB-lid bent. Of je wel of niet een pechhulpverzekering afsluit, blijft al met al een persoonlijke keus.

8. Eerlijke aanschafprijs goedkope occasions bepalen

Zet alle vaste en variabele kosten op een rijtje. Je krijgt dan een overzichtelijk totaalplaatje van de financiële gevolgen die horen bij het aanschaffen van een eerste tweedehands auto. De beste manier om tot een eerlijke deal te komen, is waarschijnlijk onderling gelijkende auto’s met elkaar vergelijken. Loop eens langs bij autohandelaars en autogarages om na te gaan wat een auto van een bepaald type, bouwjaar en onderhoudsstaat ongeveer waard is.

Tegenwoordig is er een gigantisch internetaanbod van occasions. Als je online een aantal vergelijkbare auto’s onderling met elkaar vergelijkt, krijg je doorgaans een redelijk beeld van de reële vraagprijs en de eventuele onderhandelingsruimte. Dankzij dit artikel over de dagwaarde van een auto krijg je een goed beeld van welke factoren bepalend zijn voor de waarde en waardevastheid van een auto.  Natuurlijk zijn géén twee auto’s exact hetzelfde, maar een richtprijs is altijd handig!

Stop in ieder geval niet je laatste centen in de aanschaf van je eerste auto. Bepaal wat je maximaal aan jouw eerste tweedehands auto wilt uitgeven en zoek daarna uit wat er zoal wordt aangeboden binnen dit budget.

9. Online aanbieders goedkope tweedehands auto’s vergelijken

Prijsverschillen tussen merken en aanbieders zijn écht gigantisch. Je kunt tweedehands auto’s kopen bij een particulier of een garage. Garages zijn doorgaans een stukje duurder, maar kunnen vaak wel een stukje service bieden. Bij BOVAG-garages wordt in bepaalde situaties en onder bepaalde omstandigheden zelfs enige garantie geboden op tweedehands auto’s. Let wel: Garantie is nooit gratis; je betaalt ervoor. Populaire websites waar je 2e-hands auto’s van garages en/of particulieren kunt opzoeken en vergelijken, zijn als volgt:

  • Autotrack: vooral occasions van garages
  • Autoscout24: bedrijven en particulieren
  • Marktplaats: met name particuliere verkopers

 

Occasiongarantie is overigens niet goedkoop, maar geeft wel enige zekerheid bij onverwachte mankementen aan een onlangs aangekochte tweedehands auto.

10. Checklist hanteren voor proefrit tweedehandse auto

Koop nooit of te nimmer een tweedehands auto zonder eerst een proefrit te rijden. Vraag de verkoper hoe hij/zij verzekerd is: kaal WA of óók casco… Want als jij met zijn/haar auto schade rijdt, wil je weten of de auto in kwestie verzekerd is. Let op: Bij een garage moet je doorgaans een formulier tekenen en je rijbewijs tonen voordat je op pad mag met de proefauto.

Voldoet de auto aan je verwachtingen qua wegligging en stuurcomfort? Test de wagen op verschillende punten; kies daarom voor een afwisselende route. Een stukje snelweg… Enkele binnenwegen… Even door het centrum… Hoe reageert de auto bij drempels en op minder goed wegdek? Gaat de verkoper zélf rijden? Zorg er dan voor dat men niet enkel een stukje rechttoe rechtaan over de autoweg rijdt.

Je wilt dat eventuele technische mankementen voorafgaand aan de eventuele koop aan het licht komen. Probeer een occasion daarom grondig uit. Tikt de motor als deze stationair loopt? Dat is meestal een slecht teken. Schakelt de wagen soepel of moet je kracht zetten? Doen alle lichten het? Hoe werkt de vering? Is deze soepel of hoor je eigenaardige geluiden. Rammeltjes kun je het best metéén bespreken met de verkopende partij.

BOVAG hanteert overigens een handige checklist met controlepunten die je zéker moet afvinken alvorens je een occasion koopt. (bron)

11. Vraag letterlijk naar mankementen

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar vraag de verkoper altijd even of er iets aan de te koop aangeboden auto mankeert. De verkopende partij is namelijk wettelijk verplicht bekende gebreken te vermelden. Maar dan moet er natuurlijk wel naar worden gevraagd. Wees dus niet te bescheiden met je vragen. Kaart twijfels over de auto direct aan.

Wees niet verlegen en vraag of de auto mankementen heeft. Vaak merk je direct aan een (particuliere) verkoper of deze verrast is. Hap bovendien niet te snel als er direct een fikse korting wordt aangeboden. Dit kan namelijk een teken zijn dat de auto méér ernstige mankementen heeft.

12. Controleer de kilometerstand

De kilometerstand van een auto zegt zéker niet alles. Een extreem deugdelijke auto loopt namelijk vlekkeloos 500.000 of 600.000 kilometer. Zolang de auto maar van goede kwaliteit is en naar behoren is onderhouden. Wat dat betreft is de kilometerstand minder veelzeggend dan de algemene onderhoudsstaat en de gedocumenteerde onderhoudshistorie van een auto.

Lijkt de auto op het oog in orde, dan is het altijd goed de kilometerstand te controleren. Online bij het RDW krijg je een goede eerste indruk van de kilometerstanden op basis van het kenteken van een auto. Kom je erachter dat de kilometerstand is teruggedraaid? Houd er dan rekening mee dat de eventuele aanpassing van de kilometerteller niet door de huidige eigenaar hoeft te zijn doorgevoerd.

De RDW heeft de controle van tellerstanden overgenomen van Stichting Nationale Autopas (NAP). De online inzage van de tellerstand kostte voordien 3 euro. Sinds 2019 is een dergelijk ‘tellerrapport’ volkomen gratis. (bron)

13. Onderhoudshistorie bekijken vóór aanschaf

Wijst alles op een verstandige aankoop? Dan is het moment van aanschaf aangebroken. Vraag voorafgaand aan de aanschaf nog wel naar het onderhoudsboekje. Daarin staat vermeld welke onderhoudsbeurten (grote en kleine beurten) een auto gehad heeft. Zo’n overzicht is niet altijd aanwezig. Als de auto ‘zwart’ onderhouden is, zijn er géén facturen of bonnen.

Dat wil echter niet zeggen dat er door de jaren heen géén onderhoud is geweest. Verborgen onderhoud kan in theorie van vergelijkbare of zelfs betere kwaliteit zijn dan een tastbare en inzichtelijke onderhoudshistorie. Je kunt dit echter niet controleren en zult dan ook moeten uitgaan van hetgeen de verkopende partij jou vertelt. Kortom: blind vertrouwen.

Wat dat betreft kan de aanwezigheid van een onderhoudsboekje een feilloos onderhoudsboekje zeer geruststellend.

14. Tenaamstelling bij garage of postkantoor

De tenaamstelling is de procedure waarbij de auto van de verkopende partij wordt overgeschreven op naam van de kopende partij. Niet iedereen kan een auto op eigen naam zetten. Zo is de minimale leeftijd is 18 jaar (of in zekere zin 17 jaar). Bovendien moet je ingeschreven staan bij een Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Dat kan onder andere voor seizoenarbeiders problematisch zijn. Bij een postkantoor kun je de auto overschrijven. Ook bij sommige supermarkten en garages zijn kentekenloketten aanwezig waar je auto’s kan overschrijven.

De verkopende partij moet bij de tenaamstelling oftewel overschrijving aanwezig zijn. Hij/zij moet een geldig legitimatiebewijs meenemen en . Koop je bij een dealer? Dan gebeurt daar het op naam zetten ter plaatse.

15. Tijdig autoverzekering sluiten

Als kentekenhouder heb je een verzekeringsplicht. Zodra de auto op je naam staat, ben je daarom wettelijk verplicht verzekerd te zijn. Tegenwoordig verzekeren jongeren zich hoofdzakelijk via internet. Zodra een auto op naam staat, gaan ze online vergelijken en afsluiten. Dus nét voordat ze met de aangekochte auto wegrijden. Het voordeel van online een autoverzekering afsluiten, is dat je doorgaans direct verzekerd bent. Het kan bovendien 24 uur per dag.

Let wel: Je aangekochte auto is pas verzekerd zodra een autoverzekeraar voorlopige dekking afgeeft. Normaliter is dit geen probleem, maar als er géén sprake is van een standaardsituatie (en dus van maatwerk) kan het zijn dat jouw auto niet meteen voorlopig wordt gedekt. In dat geval kun je dus NIET verzekerd de weg op met jouw aangekochte auto.

Dus is er sprake van een uitzonderingssituatie of een probleemverleden? Sluit dan liever voorafgaand aan de autokoop een autoverzekering af!

16. Pimpen is een risico bij aankopen en verkopen

De gevolgen van het uitbouwen van een auto moet je niet onderschatten. Niet alleen het resultaat (hopelijk in positieve zin)… Maar vooral ook de kosten (in negatieve zin)… Vaak zie je ‘half werk’. Dan wordt er een begin gemaakt dat nooit wordt vervolmaakt. Een gepimpte auto kopen, is ook nog eens risicovol omdat je niet weet hoe kundig bepaald maatwerk is vervaardigd en aangebracht. Bovendien zal niet iedereen de handmatige aanpassingen mooi vinden.

Gepimpte auto’s zijn doorgaans smaakgevoelig en beïnvloeden zodoende de verkoopbaarheid. Voor een felgekleurde auto geldt overigens hetzelfde: onzekerder qua smaakgevoeligheid en verhandelbaarheid.

17. APK-keuring checken!

Het is moeilijk in te schatten hoeveel je precies kwijt zult zijn aan auto-onderhoud. Wat sowieso periodiek nodig is: nieuwe banden, remschijven, remblokken en onderhoudsbeurten. In Nederland is bovendien de APK-keuring wettelijk verplicht. Tijdens deze keuring worden verscheidene aspecten van de auto gecontroleerd en getest.

Controleer in ieder geval altijd of een te koop staande auto momenteel überhaupt APK-goedgekeurd is, hoelang het duurt voordat de volgende APK-termijn zich aandient, en wanneer de uiterste APK-vervaldatum is verstreken. Hoewel de APK-plicht frustrerend kan zijn, bevordert de APK de verkeersveiligheid, hetgeen als zéér positief kan worden beschouwd.

Komt een auto niet door de APK, dan is onderhoud, reparatie en/of vervanging van onderdelen vereist. Als je pech hebt, moet je aanzienlijke kosten maken voordat een auto aan de APK-keuringseisen voldoet. Hierbij kun je geluk of pech hebben.

18. Boetes en parkeervergunning tellen aan

Let op… Verkeersboetes kunnen duur uitpakken. Veelvoorkomende bekeuringen zijn er voor te hard rijden, onbetaald of ongeoorloofd parkeren en door rood rijden. Bij wegwerkzaamheden loop je bovendien risico op extra hoge boetes. Zwaardere bekeuringen worden eveneens uitgedeeld als je onrechtmatig op een invalidenparkeerplaats parkeert.

Veel van zulke boetes heb je in eigen hand, maar soms is er sprake van onvoorziene omstandigheden of overmacht. Houd er bij de aankoop van jouw eerste occasion in ieder geval rekening mee dat auto-eigenaarschap gepaard kán gaan met boetebedragen.

19. Facturen & bonnetjes?

Als het onderhoudsboekje van een te koop staande auto kwijtgeraakt? Dan is het niet gek om naar facturen of bonnen van onderhoudsbeurten en reparaties te vragen.

Je hebt er misschien niet heel veel aan, maar factuurtjes en bonnetjes kunnen tot op zekere hoogte een onderhoudsstaat en onderhoudshistorie onderschrijven.

20. Controleren op terugroepacties

Koop je een relatief nieuwe tweedehands auto? Dan kan het raadzaam zijn om te controleren of er terugroepacties openstaan. Een terugroepactie houdt in dat een autoproducent heeft ontdekt dat er tijdens het productieproces van een bepaald type auto een defect is ingeslopen. Zulke defecten door toedoen van ontwerpfouten of constructiefouten dienen zo spoedig mogelijk te worden hersteld. (bron + bron)

Producenten zetten daarom terugroepacties uit om een ontdekt mankement van een bepaald autotype gratis te herstellen. Maak hier gebruik van!

Wat gaat jouw eerste auto kopen kosten?

Een eerste auto kopen, is spannend omdat niet alle kosten direct zichtbaar zijn. De aanschaf van een tweedehands auto is immers pas het prille begin. Vaste kosten als motorrijtuigenbelasting en autoverzekering zullen flink aantikken. Daar komen variabele kosten als brandstofverbruik bij.

Zet alle autokosten op een rijtje zodat je niet voor onvoorziene verrassingen komt te staan. Houd bovendien geld achter de hand voor eventuele tegenvallers. Verder is het natuurlijk vooral genieten van je allereerste occasion!